Europa

articolul anterior articolul urmator

Armata slovenă se dotează cu avioane electrice pentru a-şi antrena piloţii

0
21 Sep 2021 06:48:00
Autor: Ion Gaidau
Velis Electro FOTO EPA-EFE
Velis Electro FOTO EPA-EFE

Cadeţii şcolii de aviaţie a armatei slovene se vor antrena în curând cu avioane electrice fabricate de un producător local de aeronave uşoare.

La Cerklje ob Krki, baza aviaţiei militare Slovene, cadeţii şi instructorii aşteaptă cu nerăbdare un nou aparat de zbor. Este vorba de Velis Electro, sută la sută electric. Primul avion Velis Electro, fabricat de compania Pipistrel, va fi livrat armatei slovene miercuri, 22 septembrie, în baza unui acord semnat acum câteva luni.

Velis Electro  se apropie de „zero emisii” de carbon şi nu este zgomotos, se felicită Pipistrel. Acum se aşteaptă ca acest avion de mici dimensiuni să fie exploatat din plin, pentru că a obţinut deja certificarea Agenţiei Europene de Siguranţă a Aviaţiei, relatează portalul bruxelles2.eu.

La Cerklje ob Krki, Velis Electro va fi folosit în toate etapele de formare a viitorilor piloţi militari sloveni. Singura nemulţumire, de altfel destul de mică, este legată de dimensiunea şi autonomia avionului. Velis Electro este mai mic decât o aeronavă uşoară care funcţionează cu carburant şi are o autonomie de zbor de numai o oră. Spre comparaţie, Virus 121SW, omologul său cu carburant produs de asemenea de Pipistrel, poate zbura 5 ore şi 30 de minute până la realimentare. Partea bună este că reîncărcarea bateriei Velis Electro nu durează mult, între două şi trei ore. În plus, avionul dispune de un lot de mai multe baterii care pot fi folosite pe rând.

În afară de Velis Electro, baza de la Cerklje ob Krki va dispune în câteva luni şi de hibridul Panthera. Este un upgrade al Virus 121SW cu o amprentă redusă de carbon şi destinat pentru antrenamente în faze mai avansate.

Avioanele nu sunt singura inovaţie de la Cerklje ob Krki. Într-o cameră mică, aparent ciudată, noutatea constă într-o cutie care seamănă o cabină de avion. Alături, pe un ecran, un avion poate fi văzut decolând, făcând o buclă, zburând şi aterizând. Totul este redat din punctul de vedere al pilotului.

FOTO bruxelles2.eu

De fapt, este vorba de ceea ce vede pilotul din casca sa de realitate virtuală (VR). Este ca într-un joc: studentul stă în cabina fals-reală, îşi pune casca pe ochi şi învaţă să piloteze un avion fără să părăsească uscatul. Jurnaliştii de la bruxelles2.eu spun că au încercat acest nou simulator de zbor, iar senzaţiile sunt mai mult decât reale, până la punctul de a uita că te afli pe uscat.

„Plănuim să începem pe viitor toate pregătirile de zbor cu faza simulatorului”, spune locotenent-colonelul Tomaž Oblak.

Slovenia îşi propune să fie prima ţară care adoptă o aviaţie militară „verde”, prietenoasă cu mediul. Şi Danemarca face paşi în acest sens, mizând la rândul ei pe Velis Electro în primă fază, notează bruxelles2.eu.

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

0 Comentarii

Modifică Setările