Atentatele de la Bruxelles. Cum pot fi prevenite atacurile teroriste pe aeroporturi şi în alte locuri publice

0
Publicat:
Ultima actualizare:

După atentatele de la Bruxelles s-a pus din nou în discuţie creşterea mijloacelor de asigurare a securităţii pe aeroporturi, în mijloacele de transport public, dar şi în locurile cu mari aglomerări de oameni cum ar fi evenimente sportive, culturale, religioase. Specialiştii susţin că o securizare ermetică este imposibilă.

Aeroporturile sunt locurile cele mai sensibile, iar teroriştii le-au vizat în multe atentate din multe state. Sunt spaţii cu acces liber pentru publicul larg. Camerele de filmat şi patrulele de militar, cum se întâmplă în Franţa după atentatele din noiembrie sunt utile pentru liniştirea populaţiei  sau găsirea autorilor după comiterea unor eventuale atacuri, susţin specialiştii în securitate, dar  nu servesc însă din păcate la o securitate activă, indispensabilă totuşi în aceste momente de ameninţare teroristă maximă.

 Întrebarea se pune, scrie „Liberation“, dacă nu este nevoie să se filtreze şi să se controleze pasagerii şi bagajele acestora încă la intrarea în aerogară şi nu doar la urcarea în avioane. În anumite oraşe acest lucru se practică – bagaje scanate şi controale de acte la uşile exterioare în Dubai, Abu Dhabi, Doha, New Delhi, scrie „Le Figaro“. 

Experţii afirmă însă că nivelul de securitate nici nu poate stopa prea mult fluiditatea în aeroporturi gigantice  întrucât ar dăuna activităţii economice. Pentru moment, la Paris, în jurul aeroporturilor pariziene de la Orly şi Roissy au fost văzute blindate uşoare şi forţe de ordine suplimentare.

 După atentatele de la Paris, la Roissy acţionează 1650 de poliţişti de frontieră, 194 de jandarmi ai transportului aerian – cei care patrulează pe piste – şi circa 120 de militari din cadrul misiunii Vigipirate. Dar, după atentatele de la Bruxelles, Bernard Cazeneuve, ministrul de interne, a venit cu o propunere şi mai drastic , dar greu de implementat: spaţiile publice de la metroul parizian să fie accesibile doar celor care prezintă un act de identitate sau un bilet valabil.

image

 În plus, în faţa gărilor şi aerogărilor să se instaleze bariere pentru a împiedeca parcarea vehiculelor pentru a nu se putea recurge la maşini capcană, cum a mai fost cazul în unele atentate. 

   Statele Uniunii Europene vor avea, la începutul săptămânii viitoare, o reuniune la nivel de experţi pentru a discuta despre consolidarea securităţii în aeroporturi ca urmare a atacurilor teroriste de la Bruxelles.

Conform unor surse din cadrul Comisiei Europene, întâlnirea va fi doar o reuniune pregătitoare a celei de pe 31 martie.

Aceste discuţii survin în timp ce, în Statele Unite, actualele protocoale de securitate aplicate în aeroporturi sunt tot mai contestate şi se cere schimbarea lor. Cel mai mult se contestă faptul că în incinta aeroporturilor europene poate intra oricine, controalele de securitate efectuându-se de obicei numai în cazul pasagerilor şi bagajelor acestora şi numai după formalităţile de check-in. De acest lucru au profitat şi cei trei autori ai atacului terorist de pe aeroportul Bruxelles-Zaventem.

Însă extinderea perimetrelor de securitate şi la intrarea în terminalele aeroporturilor ar implica o revizuire radicală a configurării acestor terminale, de unde ar rezulta creşterea costurilor pentru aeroporturi şi probabil şi a taxelor de aeroport, precum şi un timp mai lung de aşteptare pentru pasageri.

Iar cozile care s-ar forma astfel în faţa aeroporturilor ar putea deveni de asemenea ţinte pentru terorişti. "Trebuie să fim raţionali şi să căutăm eficienţa maximă. Dacă instituim controale la intrarea aeroporturilor, vom sufoca aceste aeroporturi, vom face imposibilă funcţionarea economiei", a avertizat ministrul francez de interne, Bernard Cazeneuve, citat miercuri de AFP.

De altfel, sursele consultate de agenţia EFE consideră foarte puţin probabil ca executivul comunitar să modifice actualele protocoale de securitate aplicate în aeroporturi. În plus, măsurile de securitate sunt o prerogativă naţională.

"Comisia nu va impune unui mic aeroport din Finlanda aceleaşi măsuri de securitate ce pot fi necesare în principalele instalaţii (aeroportuare) din UE, precum Bruxelles sau Paris", explică una dintre surse, care precizează că decizia de a instala scanere suplimentare de securitate la intrarea în aeroporturi revine fiecărui stat membru al UE.

Atât timp cât aviaţia şi transporturile publice în general vor fi o ţintă predilectă a grupărilor teroriste, riscul nu va putea fi niciodată eliminat complet, indiferent ce măsuri se vor lua, apreciază un expert în securitatea transporturilor.

În schimb închiderea ermetică a frontierelor este imposibil de realizat chiar dacă sunt multe voci, mai ales din partea politicienilor europeni de extremă dreapta ar care ar dori acest lucru. Numai între Franţa şi Belgia există peste 200 de puncte de frontieră din care doar 50 sunt permanent funcţionale – cu un vameş acolo. 

Restul – adică majoritatea – sunt mai mult pustii sau « vizitate » aleatoriu de grăniceri. In plus, o serie dintre punctele de trecere ale frontierei sunt între două străduţe de sate pierdute. « Chiar şi înainte de 1993, anul deschiderii oficiale a frontierelor vest-europene, graniţa nu era etanşă » spune un vameş citat de „Libération“.

Şi nu  numai securitatea pe aeroporturi şi alte mijloace de transport în comun este greu de asigurat. Sunt unele ţări în care orice adunare care implică mulţimi mai mult sau mai puţin mari pot deveni posibile ţinte vulnerabile pentru atac terorist. Este cazul evenimentelor sportive, concerte sau chiar statul la coadă în faţa unui muzeu sau pe o plajă. Toate pot constitui un obiectiv potenţial pentru persoane rău intenţionate.

Aceste amenimţări impune guvernelor să adopte o abordare diferită a managemntului securităţii care trebuie să fie realizată la un nivel asimetric. Specialiştii recomandă puncte de control aleatorii, reţelele de informaţii îmbunătăţite şi investiţii suplimentare în tehnologii de securitate la nivel de stradă sunt câteva exemple de contramăsuri asimetrice, care ar trebui consolidate.

Europa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite