Bechtel, în centrul unei anchete privind legătura dintre diplomaţie şi afacerile SUA peste hotare

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Autostrada construită de Bechtel în România este considerată cea mai scumpă din lume: 25 de milioane de euro pe kilometru
Autostrada construită de Bechtel în România este considerată cea mai scumpă din lume: 25 de milioane de euro pe kilometru

Autostrăzile construite de compania americană Bechtel în România, Kosovo, Croaţia şi Albania sunt date exemplu în ancheta publicată de revista americană „Foreign Policy” despre legăturile dintre corpul diplomatic american şi contractele bănoase câştigate de companii americane în ţări străine.

„Una dintre cele mai sărace ţări din Europa voia un drum, aşa că mega-constructorul american Bechtel i-a vândut o autostradă de 1,3 miliarde de dolari, cu sprijinul unui puternic ambasador american. Partea amuzantă e că, în timp ce autostrada abia dacă este folosită, ambasadorul lucrează acum pentru Bechtel”, încep jurnaliştii „Foreign Policy” investigaţia. 

Autostrada construită de Bechtel în Kosovo reprezintă doar cel mai recent proiect din Balcani al companiei americane, proiecte umbrite de controverse legate de practicile de business ale corporaţiei, precum preţurile ridicate, opacitatea şi acuzaţiile de corupţie. 

Drumul, denumit „Autostrada Kosovo”, are o lungime de 76 de kilometri şi patre benzi, câte două pe sens. A costat în total 1,3 miliarde de dolari, adică mai mult de 17,1 milioane de dolari kilometrul, potrivit datelor oficiale ale Guvernului de la Priştina. Autostrada reprezintă cel mai costisitor proiect public din istoria modernă a kosovarilor, iar specialiştii spun că este unul dintre cele mai calitative drumuri din Balcani. Cu toate acestea, drumul pare mai degrabă inutil. În prezent, el funcţionează la aprozimativ o treime din capacitate, reiese tot din datele oficiale ale guvernului de la Priştina. 

Autostrada străbate una dintre cele mai sărace petice de pământ din Europa, notează FP. Unu din trei kosovari trăieşte în sărăcie, cu mai puţin de 1,28 dolari pe zi. În plus, dacă autostrada a fost construită la standarde internaţionale, în Kosovo lipseşte infrastructura de bază - în 2012, spre exemplu, 58% dintre gospodăriile din Kosovo s-au confruntat zilnic cu lipsa accesului la reţeaua de apă. 

În plus, la sfârşitul lui 2013, doar unu din şapte kosovari deţinea un autoturism, ţara având astfel cea mai mică rată a proprietarilor de autoturisme din Europa. 

Bechtel este a treia companie de construcţii din Statele Unite ale Americii după venituri. Pe plan mondial, ocupă locul al treilea. În ultimii ani, compania a câştigat contracte publice pentru construirea de autostrăzi în Kosovo, Croaţia, România şi Albania, iar toate aceste contracte s-au dovedit a fi poveri greu de dus pentru ţările est-europene, reiese dintr-o anchetă realizată de Investigative Reporting Program din cadrul Universităţii Berkeley din SUA şi citată de „Foreign Policy”. 

Scandalul Bechtel, varianta kosovară, este ilustrat cel mai bine de o satiră sub formă de benzi desenate realizate de artistul local Fisnik Ismaili. Acesta a creat „The Pimpsons”, inspirându-se din cunoscutul serial american „The Simpsons”, în care parodiază felul în care Bechtel a obţinut contractul pentru autostradă. Ambasadorul SUA la Priştina din acea perioadă, Christopher Dell, este numit „Chief Pimp” şi este ilustrat în timp ce primeşte bani de la Bechtel. 

Între timp, Dell plecat de la Priştina în 2012, iar în 2013 a ieşit din serviciul diplomatic american. Acum, el este angajat al companiei Bechtel, lucrând ca reprezentatul companiei în Mozambic. Dell a recunoscut însă că Bechtel i-a făcut o ofertă de angajare dinainte să plece din Kosovo. Situaţia sa atrage însă atenţia asupra uneia dintre principalele controverse legate de aceste proiecte - acuzaţiile că astfel de contracte aproape că au şters linia de separare a politicii externe a SUA şi interesele corporaţiilor americane. 

Dell s-a pronunţat în favoarea autostrăzii în repetate rânduri, în ciuda mai multor rapoarte publicate de alte instituţii internaţionale din care reieşea că proiectul nu va genera câştiguri pentru ţară. Spre exemplu, un raport publicat în mai 2010 de Banca Mondială arăta că doar două dintre cele nouă tronsoane ale autostrăzii ar fi „viabile din punct de vedere economic”, adică vor aduce beneficii economice mai importante decât costurile de construcţie şi întreţinere ale autostrăzii. 

Bechtel neagă orice legătură între poziţia deţinută de Dell la acea vreme şi câştigarea contractului. 

Istoria controversată a companiei Bechtel în Balcani începe în perioada de reconstrucţie demarată după calmarea războaielor din fosta Iugoslaviei, la sfârşitul anilor `90. În 1998, Bechtel a încheiat un contract cu Croaţia , negociat direct cu guvernul, fără licitaţie publică. Însă atunci când ministrul croat de Externe a cerut să fie încheiat la fel încă un contract s-a aflat că acesta lucrase în trecut pentru firma americană de avocatură Patton Boggs, care presta activităţi de lobby pentru Bechtel. La presiunile UE, Croaţia a renunţat la cel de-al doilea contract atribuit direct şi a organizat o licitaţie publică. 

Apoi, în România, Bechtel a negociat direct cu guvernul şi a semnat un contract în condiţii similare, fără licitaţie, în 2003, pentru modernizarea reţelei aproape inexistente de autostrăzi a ţării. Valoarea contractului a fost de 2,7 miliarde de dolari. Proiectul s-a transformat însă într-un coşmar lung de zece ani pentru ambele părţi, plin de întârzieri, certuri şi acuzaţii de corupţie şi proastă administrare. Potrivit unei analize realizate de Economist Intelligent Unit, Bechtel a livrat 12,5% din drumul pe care se angajase să-l construiască. În schimb, a primit 64% din valoarea contractului, care a fost reziliat în mai 2013. 

[<a href="//storify.com/elenadumitru22/cea-mai-scump-autostrad-din-lume" target="_blank">View the story "Cea mai scumpă autostradă din lume" on Storify</a>]

Europa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite