Biden pune capăt unui război cu Bruxellesul. UE şi SUA ajung la un acord în conflictul cu privire la Airbus şi Boeing

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Ursula von der Leyen, Joe Biden, Charles Michel, întâlnire fructuoasă la Bruxelles
Ursula von der Leyen, Joe Biden, Charles Michel, întâlnire fructuoasă la Bruxelles

Uniunea Europeană (UE) şi Statele Unite au ajuns marţi la un acord în vederea soluţionării conflictului cu privire la subvenţii acordate în mod ilegal constructorilor de avioane Airbus şi Boeing, cu privire la care se înfruntă din 2004 la Organizaţia Mondială a Comerţului (OMC), iar cele două părţi au convenit să suspende pe o perioadă de cinc i ani drepturi vamale punitive pe care şi le impun în cadrul acestui conflict, relatează Le Monde.

 ”Acest acord deschide un nou capitol în relaţia noastră, pentru că trecem de la un contencios la o cooperare în aeronautică”, şi-a exprimat satisfacţia preşedinta Comisiei Europene (CE) Ursula von der Leyen.

Într-o declaraţie transmisă AFP, Guvernul francez salută acest ”acord bun” şi îndeamnă la ”închiderea definitivă” a dosarului.

Este ”o veste excelentă pentru întreprinderile franceze şi europene”, a reacţionat ministrul francez al Comerţului Exterior Franck Riester.

Această prelungire cu cinci ani a unui armistiţiu convenit de UE şi Statele Unite este dublată de o suspendare a sancţiunilor vamale care-i vizează inclusiv pe viticultori francezi.

Statele Unite încearcă să atragă UE în conflictul lor cu China şi vor să profite de acest summit UE-SUA pentru a relansa o relaţie transatlantică pusă la încercare în timpul lui Donald Trump.

”În loc să luptăm împotriva unuia dintre cei mai apropiaţi aliaţi ai noştri, ne aflăm în sfârşit împreună în faţa unei ameninţări comune”, a subliniat Reprezentanta americană însărcinată cu Comerţul Katherine Tai, care a confirmat prelungirea armistiţiului încheiat în acest dosar în martie şi care urma să expire în iulie.

   Pentru a convinge UE să susţină SUA, Biden a cedat în problema taxelor vamale impuse în urma disputei privind subvenţiile acordate de fiecare parte producătorilor aeronautici, Boeing în SUA şi Airbus în Europa, dar Washingtonul a atras atenţia că deocamdată nu va face niciun anunţ cu privire la taxele vamale instituite de fostul preşedinte Donald Trump asupra produselor din oţel şi aluminiu.

În cadrul înţelegerii SUA cu UE, potrivit unei declaraţii a secretarului american al comerţului, Katherine Tai, cele două părţi s-au angajat să colaboreze în mod ''semnificativ pentru a contracara investiţiile în sectorul aeronautic din partea actorilor străini pieţelor economiilor noastre'', o referire de asemenea la China, ţară ce-şi dezvoltă sectorul aeronautic civil şi militar.

Preşedintele Biden a apreciat că acordul provizoriu în disputa privind subvenţiile acordate Boeing şi Airbus va permite combaterea a ceea ce el a numit practicile comerciale neloiale ale Chinei în sectorul aeronautic. ''Am convenit să colaborăm pentru a contesta şi contracara practicile necomerciale ale Chinei în acest sector, care oferă companiilor chineze un avantaj neloial'', a indicat el într-un comunicat citat de AFP după summitul UE-SUA. ''Este un model pe care ne vom putea sprijini pentru a aborda alte provocări reprezentate de modelul economic al Chinei'', a adăugat Biden.

Mai mult, acest summit a pus bazele creării unui consiliu tehnologic comercial pentru contracararea progreselor Chinei. Un reprezentant al administraţiei Biden le-a explicat ziariştilor obiectivul acestui demers: ''SUA şi Europa au stabilit bazele economiei mondiale după al Doilea Război Mondial. Iar acum trebuie să lucrăm împreună pentru a scrie normele care vor contura drumul pentru următoarea generaţie, mai ales în economie şi tehnologiile emergente''.

Acest organ va fi însărcinat cu coordonarea standardelor pentru noile tehnologii, precum calculatoarele cuantice, inteligenţa artificială sau biotehnologia, precum şi ''rezilienţa'' lanţurilor de distribuţie şi controlul importurilor, exporturilor şi investiţiilor, printre altele.

Responsabilul american a mai menţionat că noul consiliu va contribui la ''stabilirea unei viziuni afirmative asupra lumii, înrădăcinată în valorile comune'' ale UE şi SUA în faţa ''provocării semnificative din partea Beijingului cu practicile acestuia în afara pieţei''.

După încheierea vizitei la Bruxelles, preşedintele american a plecat la Geneva pentru mult aşteptatul summit cu omologul său rus Vladimir Putin.

Anterior înţelegerii cu UE anunţate marţi la Bruxelles, Casa Albă a făcut cunoscut sâmbătă, în timpul summitului Grupului celor şapte puteri economice (G7), că la iniţiativa lui Biden acest grup va elabora un plan masiv de construire de infrastructuri în ţările în dezvoltare, cu obiectivul de a contracara iniţiativa de acelaşi fel a Chinei denumită Belt and Road, sau Noul Drum al Mătăsii, proiect ce va fi denumit ''Să construim din nou o lume mai bună'' (Build Back Better World - B3W).

Statele din G7 şi aliaţii lor vor folosi această iniţiativă pentru a mobiliza capitalul privat pentru domenii precum combaterea schimbărilor climatice, sănătate, sectorul digital sau egalitatea de gen şi ea va oferi un parteneriat transparent pentru infrastructură în vederea alocării a circa 40 de trilioane de dolari de care statele în dezvoltare au nevoie până în anul 2035, a mai menţionat preşedinţia americană.

Washingtonul şi Bruxellesul se opun din 2004 la Organizţaia Mondială a Comerţului (OMC) pe tema ajutoarelor publice plătite în mod ilegal celor două companii.

În timpul administraţiei Trump, aceste tensiuni s-au exacerbat.

Washingtonul a fost autorizat în octombrie 2019, de către OMC, să impună taxe în valoare de aproape 7,5 miliarde de dolari (6,8 miliarde de euro) unor bunuri şi servicii europene importate anual.

În octombrie 2020, OMC a autorizat Bruxellesul să impună taxe unor produse importate din Statele Unite. UE impune, de atunci, drepturi vamale în valoare de patru miliarde de dolari  unor exporturi americane.

Europa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite