Canalul, varianta turcă: Visul lui Erdogan, un coşmar pentru Istanbul

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
Canalul Bosfor

Preşedintele turc Erdogan vrea să facă un nou Bosfor. Pagubele pentru economie şi mediu ar fi însă enorme. Primarul Istanbulului, Imamoglu, vrea să împiedice construcţia. Se anunţă o luptă acerbă pentru putere.

Preşedintele turc Recep Tayyip Erdogan este cunoscut pentru dragostea sa pentru proiecte de construcţie gigantice la Istanbul: un nou aeroport, cea mai mare moschee din Turcia sau un tunel pe sub Bosfor - toate făcute din nimic în cel mai scurt timp posibil. Dar toate aceste proiecte de prestigiu nici nu se compară măcar cu ultima sa găselniţă: Canalul Istanbul.

Guvernul turc planifică nici mai mult, nici mai puţin decât construirea unui nou Bosfor - o copie a strâmtorii marine din mijlocul metropolei Istanbul, cu 16 milioane de locuitori. În vestul oraşului ar urma să fie construit canalul artificial de 45 de kilometri, paralel cu Bosforul şi urmând a lega Marea Neagră de Marea Marmara. Scopul ar fi relaxarea circulaţiei navale intense de pe Bosfor şi evitarea astfel a accidentelor, afirmă cercuri apropiate executivului de la Ankara.

Planurile pentru acest proiect au fost iniţiate deja în 2011, după care lucrurile au stagnat ani întregi. Acum, executivul turc şi-a reamintit de proiectul megaloman. Erdogan a anunţat că în curând va avea loc licitaţia pentru consytrucţia canalului. Ministerul pentru Mediu şi Construcţii Urbane ar fi verificat impactul proiectului asupra mediului înconjurător şi ar fi ajuns la concluzii "pozitive".

Opoziţie din partea primarului Imamoglu

Dar realizarea noului megaproiect al lui Erdogan va fi îngreunată de schimbarea relaţiilor de putere la Istanbul, după alegerile din iunie 2019. Social-democratul Ekrem Imamoglu de la partidul CHP a fost ales atunci primar al metropolei de pe Bosfor, ceea ce îl face şef pe vistieria oraşului - el este primul primar în ultimii 25 de ani care nu vine din partidul lui Erdogan AKP. Imamoglu se pronunţă împotriva ridicării noului canal.

Primarul califică proiectul drept o "trădare a Istanbulului" şi un "proiect criminal" şi promite: "16 milioane de oameni se vor opune." El a trecut repede la fapte, anulând un protocol de colaborare între administraţia locală şi guvern, document adoptat de vechea conducere a metropolei.

image

Primarul din Istanbul, Ekrem Imamoglu

Primarul, locuitorii şi oamenii de ştiinţă resping proiectul din cauza costurilor foarte mari de construcţie şi din cauza îngrijorărilor privind efectele negative asupra mediului înconjurător.

Şantierul ar putea avea consecinţe grave asupra naturii din regiune, spune expertul de mediu Doganay Tolunay de la Universitatea Istanbul. Canalul va consuma resurse de apă importante, deoarece acolo unde ar urma să fie construit se află rezervele de apă ale Istanbulului. Construcţia ar periclita şi ecosistemul complex al regiunii. "Dunele din nordul oraşului găzduiesc păduri, pârâuri şi pajişti protejate, importante pentru ecosistem şi pentru sutele de specii de plante şi animale care trăiesc acolo", avertizează Tolunay. O deranjare gravă a ecosistemului amintit ar putea avea urmări şi în plan economic: "Pescarii din Marea Neagră şi agricultorii ar urma să fie obligaţi să părăsească regiunea."

Megaproiect cu megacosturi

La toate acestea se adaugă costurile de construcţie enorme. Oficial, acestea s-ar ridica la 11,5 miliarde de euro. Dar experţii cred că proiectul va fi mult mai scump. Canalul "va fi ridicat pe spatele contribuabililor", critică membrii celui mai mare partid de opoziţie CHP.

image

Cetăţeni îngrijoraţi se pronunţă împotriva proiectului Canal Istanbul, la Izmir, la final de decembrie 2019

"Proiectul nu are niciun fel de sens economic", afirmă şi economistul Mustafa Sönmez. Canalul Bosfor garantează deja condiţii bune pentru circulaţia navală.

Risc ridicat de cutremur

Criticii avertizează şi că proiectul ar putea avea efecte negative şi asupra plăcilor tectonice din adâncul solului din Istanbul - un risc sporit de cutremur ar putea fi urmarea. Oficiul pentru Catastrofe şi Managementul Situaţiilor de Urgenţă (AFAD) respinge aceste afirmaţii - nu ar exista vreo legătură între riscul de seism şi construirea canalului. Nu sună însă prea convingător pentru numeroşi locuitori. Temerile acestora sunt exprimate de Imamoglu, care avertizează cu apariţia unui tip de insulă între noul canal şi Bosfor - opt milioane de oameni ar fi "prinşi" în acest areal cu risc ridicat de cutremur.

image

Destul loc pentru circulaţia navelor în Strâmtoarea Bosfor

Primarul din Istanbul se mai plânge şi că terenurile de-a lungul noului canal ar fi fost deja vândute investitorilor arabi, printre care şi membri ai familiilor regale din Orientul Mijlociu. Răspunsul lui Erdogan Antwort: "Este cumva interzis? Dacă ar fi cumpărat terenurile Hans şi George, ar mai fi avut cineva vreo problemă?"

"Canalul va fi construit"

Conducerea partidului AKP nu încetează să sublinieze că proiectul de construcţie nu ar intra deloc în sfera de responsabilitate a primarului Imamoglu şi a administraţiei municipale din Istanbul. Canalul Istanbul nu ar fi un proiect local, ci unul naţional.

De ani buni, Erdogan descrie acest proiect drept "vis" al său. Nu are nicio înţelegere pentru sceptici. "Nu contează dacă le convine sau nu, Canalul Istanbul va fi construit", a spus Erdogan. "Nu vom permite să fim opriţi de oameni fără viziune, fără obiective, fără dragoste şi speranţă pentru ţara noastră", a promis el. "Nu ne vom preocupa niciodată de agenda dăunătoare a opoziţiei, pentru că nu vrem să pierdem nicio secundă."

Daniel Bellut - Deutsche Welle

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite