Despre cum să-ţi schimbi furnizorul de curent electric

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
Steven Vanholme, iniţiatorul mişcării EKOenergy
Steven Vanholme, iniţiatorul mişcării EKOenergy

Un amic, Steven Vanholme, expat belgian din Helsinki, vroia să îşi plătească factura de electricitate numai dacă sursele de energie sunt cunoscute şi curate. Astfel, a pornit o mişcare Europeană foarte vioaie şi care impune o etichetă ecologică pentru electricitate. Vanholme mi-a raspuns la 5 întrebări frecvente.

Ce e EKOenergy, pe scurt?

EKOenergy e o ecoetichetă europeană pentru electricitate. Electricitatea vândută cu eticheta EKOenergy satisface criterii ecologice stricte şi finanţează noi proiecte de energie regenerabilă.

Eticheta e o iniţiativă non-profit a EKOenergy Network, un grup de 37 de organizaţii de mediu din 27 de state europene.

Atât reţeaua de organizaţii cât şi eticheta sunt noi. Am început totul în 2013.

Cum ţi-a venit ideea?

Consumatorii de electricitate din toată Europa sunt confruntaţi cu aceleaşi provocări: cum pot să schimbe un contract de furnizare a energiei electrice? Cum pot să compare mai multe oferte? În cine poţi avea încredere în această piaţă complexă şi netransparentă? O ecoetichetă (precum în cazul alimentelor, n.n.) poate ajuta la mobilizarea a milioane de consumatori care să facă uz de dreptul lor de a alege. Şi să facă şi alegerea bună. Dat fiind că există o piaţă unică europeană şi reguli comune europene, are sens să existe o unică ecoetichetă pentru toată Europa. Cooperarea ne ajută să rezolvăm problemele mult mai eficient. 

Crezi că companiile de energie sunt cointeresate? Nu îşi afectează propriile profituri?

Sunt sigur ca vor fi interesate. Energia renovabilă este viitorul şi majoritatea companiilor sunt conştiente de acest adevăr. EKOenergy este un instrument care le ajută să comunice mai bine angajamentul lor faţă de energia din surse regenerabile.

A trece pe energie din surse regenerabile este deja cea mai bună cale pentru a rămâne pe profit. Multe studii de piaţă arată negru pe alb că acum, în momentul în care vorbim, energia din surse regenerabile este deja mai ieftină decât cea convenţională. Iar dioxidul de carbon e foarte rău pentru imaginea unei companii.

Poate funcţiona ecoeticheta în estul Europei?

Va funcţiona cu siguranţă şi în est. Mai mult de jumătate din membrii EKOenergy sunt din noile State Membre, inclusiv două din România (2Celsius este una dintre ele, n.n.). Ecoetichetele au jucat un rol extraordinar în a ghida consumatorii germani şi scandinavi atunci când pieţele lor energetice s-u liberalizat la începutul anilor 1990. Sunt convins că această etichetă poate juca un rol asemănător acum pe pieţele în curs de liberalizare din estul Europei. Etichetele sunt instrumente care ajută consumatorii să îşi găsească calea.

Ce face din România un caz atât de special în sfera EKOenergy?

În România există puţină, sau chiar deloc, experienţă cu contractele de energie verde. Consumatorii nu îşi schimbă încă tipul de energie furnizată. Şi chiar dacă o fac, ei nu aleg între tipuri diferite de electricitate. Oricum, nu e o problemă. Acum 15 ani, acesta era cazul statelor europene occidentale. Sunt convins că toate astea s evor schimba: tot mai mulţi oameni vor să se scape de energie din combistibili fosili sau nucleară. Şi vor ca acest lucru să se vadă atunci când semnează un contract de furnizare a energiei electrice. Deja există o companie din România care a trecut pe EKOenergy. Multe altele îi vor urma. 

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite