Europa

articolul anterior articolul urmator

Document oficial: Cum trebuie să se pregătească britanicii pentru scenariul „Hard Brexit“

15
27 Aug 2018 13:42:36
Cristian Unteanu

Foarte interesante şi instructive aceste ghiduri informative pregătite de Guvernul britanic şi prezentate opiniei publice în pregătirea scenariului cel mai negru, cel al unui BREXIT fără acord, adică ruptură totală a Marii Britaniei de sistemele, regulile şi legislaţiile UE. Că este posibil, de asta nu se mai îndoieşte acum nimeni. Întrebarea este dacă cineva poate cuantifica dimensiunile pierderilor estimate de ambele părţi.

Există o serie de analize interne ale Comisiei, am văzut câteva estimări făcute de serviciile de prognoză ale unor mari concerne industriale şi bancare ce-şi desfăşoară acum activitatea în UK (sau încă şi-o mai desfăşoară, depinde de aranjamentele post Brexit) şi toate indică o balanţă negativă cu mult mai importantă pentru Marea Britanie. Asta vorbind despre costurile imediate, pe o analiză pe termen de 3-5 ani, în condiţiile în care Regatul Marii Britanii şi Irlandei de Nord va rămâne entitatea statală pe care o cunoaştem acum. Dar, în caz de „Hard BREXIT“, logica politică ne spune că va urma un referendum în Scoţia care doreşte să rămână în UE şi altul în Irlanda de Nord, pentru reunirea cu ţara-mamă şi, evident, rămânerea în UE. Posibil, ca vârf al unui adevărat scenariu-dezastru, ca şi Ţara Galilor să poată să înceapă să-şi pună aceleaşi întrebări, baza fiind aceeaşi, reacţia la problemele economice majore ce se desenează acum la orizont.

Riscurile sunt enorme dacă, aşa cum o doreşte în continuare linia dură a conservatorilor (care a demarat şi o campanie politică în acest sens, cea în care revine în prim-plan Nigel Farage, v-am vorbit despre asta într-o corespondenţă anterioară), nimic altceva nu este acceptabil în afara unei rupturi totale de UE, conform noului lor slogan: Leave means Leave!.

Numai că ceea ce anunţă acum guvernul, chiar în caz de Hard BREXIT, este o îndepărtare mai mult decât importantă faţă de poziţia totalei intransingenţe, odată cu promisiunea că Marea Britanie va continua să aplice o serie dintre regulile comunitare în vigoare în acest moment. Acesta este motivul pentru care am decis să scriu acest material. Cred că modificările respective nu sunt numai interesante pentru românii care trăiesc şi muncesc acolo, ci şi pentru familiile lor din România, multe dintre ele foarte dependente de veniturile ce le parvin de acolo.

Aveţi, în finalul acestui material, întreaga colecţie de documente publicate de Guvernul britanic, cu menţiunea că vom reveni şi vă vom oferi şi setul următor de documente ce va fi publicat la finele lunii septembrie.

Politic vorbind, semnalul este important deoarece presiunea pe echipele de negociatori este enormă. Vă reamintesc faptul că luna viitoare, în Austria, va fi organizat un Summit informal în care şefii de state şi de guverne vor analiza ceea ce se conturează ca Actul prin care Marea Britanie va ieşi din UE, prezentând eventual ultimele lor obiecţii sau propuneri. Va fi ultima şansă pentru o discuţie de asemenea amploare deoarece, conform programului asumat, pe 18 octombrie va trebuie să fie prezentată public varianta finală a Acordului. Dacă va fi unul. Există motive de optimism căci, spun sursele, aproximativ 80% din textul Acordului este agreat de ambele părţi.

Dar problemele rămase (printre altele, chestiunea frontierei irlandeze) sunt foarte dificile. Pe de altă parte, să nu uităm nici faptul că textul Acordului respectiv va trebui aprobat de Parlamentul European şi de cel de la Londra, iar conservatorii britanici ar putea evolua mai mult sau mai puţin în acord cu dorinţele doamnei Theresa May.

Printre semnalele pozitive foarte importante, spun documentele acestea de acum, este că guvernul ar intenţiona păstrarea integrală a condiţiilor acordate muncitorilor străini, va păstra şi regulile europene privind ajutorul de stat şi va recunoaşte în continuare standardele europene privind medicamentele pentru a nu fi obligat să organizeze o retestare completă a tuturor medicamentelor importate în UK. Asta însă nu înseamnă că britanicii nu vor fi puşi în faţa unei provocări administrative uriaşe: cea de a organiza extrem de rapid organisme statale de reglementare pentru care să fie votată în prealabil o legislaţie complexă, pe cât posibil non-conflictuală cu cea din UE, tocmai pentru a da o şansă de export pentru produsele britanice.

Problemele vor fi, în mare parte, încetării liniilor de finanţare către diverse sectoare ale învăţământului şi cercetării, dar şi cheltuielilor care se prevăd, cu adevărat uriaşe, legate de angajarea, în regim de urgenţă, a aproximativ 10.000 de funcţionari care să lucreze în zona vămilor şi inventarierii bunurilor din depozite, nave şi avioane, în perspectiva reintroducerii frontierelor şi vămilor. De altfel, companiile care fac comerţ cu bunuri provenite din UE sunt sfătuite să-şi închirieze sau să-şi construiască de urgenţă depozite şi să se aştepte la probleme în accesarea sistemului fastidios administrativ specific controlului vamal ultra-riguros care va urma. Rămâne neclar deocamdată de unde şi în ce măsură guvernul britanic va putea să înlocuiască sumele plătite direct agricultorilor în termenii obligaţiilor prevăzute de Politica Agricolă Comună. O lovitură importantă suplimentară va trebui să fie suportată de agricultorii britanici din zona producţiei ECO care nu vor mai putea folosi logo-ul UE ECO pe produsele lor.

O altă problemă este că, la ora actuală, peste 7000 de persoane se pregătesc să părăsească UK, ceea ce ar putea provoca goluri semnificative mai ales în zona sistemului de stat. În fine, în caz de BREXIT dur, dacă nu vor fi acordate aceleaşi drepturi companiilor din UK ca celor din UE, s-ar putea să vedem că pensionarii britanici din UE vor avea probleme în accesarea sumelor ce li se cuvin (dacă nu va exista o complementaritate în ce priveşte plata). Plus că se anunţă şi o creştere a costurilor implicate de plăţile prin cărţi de credit între UE şi UK.

Repet, este un scenariu, cel mai negru şi cel mai plin de pericole. Dar se poate întâmpla să devină realitate, asta o ştim cu toţii şi din această cauză britanicii au dat drumul acestor avertismente foarte serioase adresate cetăţenilor şi companiilor comerciale.

A mai rămas foarte puţin timp până la finalizarea negocierilor şi acesta este motivul pentru care repet întrebarea adresată guvernanţilor noştri, miniştri, secretari de stat, directori generali, cohorte de consilieri şi experţi: nu credeţi că ar fi cazul ca cetăţenii români măcar să informaţi că există un pachet minimal de negocieri, observaţii şi cerinţe ultimative care să reprezinte interesele specifice ale românilor şi care, ca atare, să fie integrate în discuţiile la nivel de Summit? Nu credeţi că ar fi cazul să arătaţi, dacă aveţi ce, că s-au făcut estimările necesare şi pregătirile formale, pe toate registrele şi domeniile ce ar putea şi vor fi afectate de una dintre cele două forme de BREXIT negociate acum?

Între timp, cu scuzele necesare, vă facem noi o parte din treabă. Iată ghidurile publicate de Guvernul Marii Britanii.

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

15 Comentarii

Lucifer
27.08.2018, 13:51:48

Dl Unteanu are periodic crize contra UK fiindcă şi a permis să plece din jucăria periculoasă germano-franceză numită UE. Asta e, unii, nu ştiu din ce interese, sunt fanatici ai neo-imperialismului germano-francez şi anti-americani tot atât de fanatici. Dacă am ajuns noi să murim de grija UK suntem chiar ridicoli. UK ştie ce face, nu trebuie să-i învăţăm noi.

-5 (5 voturi)
Alex.T
27.08.2018, 15:23:25

Lucifer, UK nu prea stie ce face. M-am intors recent dintr-o excursie in Scotia, si pot sa-ti spun ca majoritatea scotienilor se simt trasi in piept. Cand a fost referendumul ala pt independenta Scotiei, prim-ministrul britanic, David Cameron, le-a promis un morman de chestii scotienilor, daca voteaza pt ramanerea in UK, printre care: - impozitul colectat de UK din Scotia se va intoarce in totalitate in Scotia; - investitii ale guvernului central in industrie; - relaxarea politicii fiscale. Dupa anuntarea rezultatului, care a fost 55 la 44 pt ramanere, ce sa vezi.... nimic din cele promise nu s-au realizat. Mai mult, UK, prin vocea lui Cameron, a amenintat Scotia, ca nu va putea intra niciodata in UE, deoarece UK va vota impotriva... adica, UK a santajat Scotia cu privire la aderarea la UE. UK vrea sa paraseasca UE pt ca a inceput sa piarda din monopolul asupra tranzactiilor internationale... polul afacerilor UE incepe sa se miste catre Germania si britanicii nu pot suporta asta. Cerinta aia absurda sa colecteze taxe in numele UE, dar sa nu le livreze catre UE dupa Brexit este de domeniul fantasticului. In curand va urma un alt referendum pt indepedenta in Scotia, foarte probabil urmat de niste miscari ample in Irlanda de Nord. Sa-i vad atunci pe britishi pe unde scot camasa. UK inca are impresia ca poate domina Europa... nu a priceput ca Germania inca nu a renuntat la al 3-lea Reich... doar ca acum a ales calea economica... iar UK nu mai este un imperiu, nu mai beneficiaza de toate resursele jefuite din toate colturile lumii. A venit timpul ca cineva sa le inchida gura si sa le dea peste nas... au jefuit fara scrupule timp de peste 500 de ani... poate a venit timpul sa si plateasca.

+5 (5 voturi)
of of
27.08.2018, 16:00:16

Stimată redacție Adevărul, acest autor a fost acuzat direct în campania #metoo România. Alți asemenea indivizi au fost excluși din viața publică. De ce mențineți personajul? Sunt sigur că există alternativă. Voi reposta acest mesaj la fiecare articol nou.

-2 (2 voturi)
Scorilo
27.08.2018, 17:16:29

Ar trebui sa faca si ei niste PROTOCOALE SECRETE...

-2 (2 voturi)
des merge
27.08.2018, 18:37:46

Acesti englezi se cred inca inainte de al doilea război mondial cînd stăpîneau mai mult de un sfert din globul pămîntesc , eu cred ca sint plecați de acasă, altfel nu puteau vota o asemenea enormitate , dar cît de curînd vor coborî cu picioarele pe pămînt, si la ei , si la noi , sînt destui prosti care votează cum le spune creierul lor , care nu functioneaza in parametrii , si atunci se întîmplă anomalii ca acest brexit, ei au ce au cu imigranții , dar nu ii vad pe cei aduși chiar de ei , de sute de ani , ca sa ii foloseasca la munca , care au ajuns la a ,, n ,, generatie , niște politicieni care sperau să cîștige ceva din aceasta afacere ia atras în această cursă , si acum nu știu cum să scoată camasa, ca sa nu cada de prosti , le a tot zis ca vor controla ei pe acesti imigranți, ca asa si pe dincolo , nu vad ca lumea s a schimbat , nu mai sînt ei de mult buricul pămîntului, iar la noi , îi prosteste pe amărîți ca le mai da vreo sută de lei la pensie , si oamenii , de nevoie , îi cred si ii votează de 30 de ani , eu cred ca pe lumea asta , cel mai mare pacat este prostia omenească.

+3 (3 voturi)

Vezi toate comentariile (15)

Modifică Setările