Germania: Ultimele pregătiri pentru redeschiderea frizeriilor

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
coafor

După şase săptămâni, saloanele de coafură şi frizerie se vor redeschide în Germania începând cu data de 4 mai, în condiţii stricte de igienă. Se aşteaptă o creştere a preţurilor.

"Aţi deschis din nou, Sevil?“. Vocea femeii care stă în faţa uşii deschise a salonului sună plină de speranţă. Manichiura nu mai arată bine. "Modelajul cu gel nu prea mai rezistă şi unghiile au crescut prea mult“, se plânge femeia. Apoi arată şi spre părul blond, legat la spate. "Abia săptămâna viitoare. Până la mijlocul lunii mai avem agenda cu programări plină" îi răspunde Sevil Bulut, proprietara salonului. În loc de foarfecă şi piaptăn, coafeza ţine în mână un metru şi priveşte sceptică dezordinea din salon: patru scaune de frizerie, patru cărucioare cu ustensile, o băncuţă cu perne groase pe care clienţii îşi aşteptau înainte rândul, peruci pe manechine din stiropor. Nimic nu mai arată ca înainte, toate au fost mutate.

Apeluri telefonice până la miezul nopţii

Înainte de 4 mai salonul trebuie reorganizat. "Îmi pare rău, servicii de manichiură/pedichiură încă nu putem oferi", mai spune Sevil. Clienta pleacă dezamăgită. "Suntem asaltaţi de cererile clienţilor", spune veselă Dilara Akbay, fiica lui Sevil şi coproprietară a salonului. În urma anunţului autorităţilor privind redeschiderea frizeriilor după şase săptămâni, telefonul a sunat în continuu. "Am redirecţionat apelurile de la salon pe telefonul de acasă. Clienţii au sunat de la 7 dimineaţa până la miezul nopţii." Cereri au venit chiar şi pe Facebook sau Instagram.

image

Agenda cu programări este plină deja până la mijlocul lunii

Valul de solicitări le ajută mult pe cele două coafeze. Sevil îşi aduce aminte cu lacrimi în ochi de 23 martie 2020, ziua în care peste 80.000 de saloane din Germania şi-au închis uşile. "Nu aveam bani puşi deoparte", povesteşte ea. A trimis angajaţii în şomaj tehnic, iar ucenicii au rămas acasă.

Supravieţuire cu ajutor de la stat

De la stat au primit în total 14.000 de Euro ca ajutor financiar de urgenţă. Clienţii fideli au cumpărat vouchere în valoare de 1600 de Euro, valabile după redeschidere. "Fără aceşti bani nu ştiu cum aş fi plătit chiria salonului. Tocmai a fost majorată la 11,50 euro pe metru pătrat", spune Sevil. Apoi au mai fost şi cheltuielile de acasă. Soţul ei a intrat în şomaj tehnic până prin septembrie. Redeschiderea salonului presupune costuri suplimentare: mai multe pelerine, dezinfectanţi, prosoape, săpun, detergenţi, mănuşi sterile şi lavete. Pelerinele şi prosoapele vor fi obligatoriu spălate după fiecare folosire.

Măsurile de igienă impuse sunt stricte: angajaţii trebuie să poarte măşti de unică folosinţă, clienţii la fel. Spaţiile în care clienţii îşi aşteaptă rândul trebuie desfiinţate. Clienţilor nu li se mai oferă ziare, reviste sau băuturi. Toaletele destinate acestora rămân închise. Spălarea părului în salon, înainte de tăiere, este obligatorie. "Mama, părul trebuie spălat chiar şi înainte de a face şuviţe?", întreabă Dilara. Fiindcă, adaugă ea, rezultatele nu sunt prea bune. "Se spală de fiecare dată, draga mea", răspunde Sevil.

image

Sterilizator cu ultrasunete pentru ustensile

Costuri mari în urma măsurilor de igienă

Toate ustensilele vor fi curăţate înainte de următoarea utilizare. "Înainte, seara, puneam periile de păr în soluţie de săpun, dar acum nu o mai putem face", explică Sevil. A dat 80 de euro pe un sterilizator care va dezinfecta periile în câteva minute. Foarfecele şi dispozitivele de la aparatele de ras vor fi curăţate într-un aparat cu ultrasunete. Până acum, în redeschiderea salonului s-au investit 500 de Euro. "Pelerine de unică folosinţă nu se mai găsesc", spune Sevil. Recent a văzut dezinfectanţi ieftini într-un magazin şi a vrut să cumpere 6 sticle. Dar vânzătoarea n-a vrut să-i vândă atâtea. După ce i-a arătat de pe telefonul mobil pagina de Facebook a salonului său i-a dat 3 sticle, în loc de una – cum i se permite fiecărui client să cumpere. În faţa magazinului aştepta o altă clientă care a auzit-o pe Sevil cum se roagă de vânzătoare să-i permită să ia mai mult dezinfectant. "Clienta aceea mi-a cedat şi sticla ei."  

Problema distanţei 

Cea mai mare problemă o reprezintă distanţa de 1,5 m impusă. Desigur, între frizer şi client aşa ceva nu este posibil. Dar între clienţi, respectiv între angajatele salonului, este obligatorie. Încăperea de 80 de metri pătraţi a fost împărţită pe zone: cine, unde stă în picioare sau se aşează. Salonul avea înainte 6 scaune. Pentru respectarea noilor reguli, 2 scaune vor trebui înlăturate. Dar fiecare coafeză are nevoie de două scaune pentru a se putea ocupa de două cliente în acelaşi timp. "Permanent nu mai pot să ofer fiindcă ar însemna să ţin blocat un scaun ore în şir şi trebuie să le şi spălăm pe cap pe cliente", explică Sevil. 

Preţurile vor trebui ajustate

Salonul este dotat cu două scafe de coafor. Scaunele sunt aproape unul de celălalt şi, fiind racordate la reţeaua de apă, nu pot fi separate. În acest caz, distanţa nu poate fi păstrată. "M-am gândit să pun un perete de plexiglas între ele, dar nu ştiu dacă este suficient", spune Sevil. În ultimele zile a tot încercat să contacteze asociaţia profesională de profil, dar telefonul sună ocupat în continuu. Când vor termina cu amenajarea interioară, cele două coafeze vor trebui să recalculeze preţurile. Pe viitor vor putea servi mai puţini clienţi şi vor aloca mai mult timp măsurilor de igienă. Până acum, un tuns cu spălat şi coafat costa între 39,50 euro şi 47,50 euro, în funcţie de lungimea părului. Un tuns fără spălat pentru bărbaţi costa 21 euro. Cu spălat şi coafat preţul era de 28 de euro. "Va trebui să cer 30 de euro", estimează Sevil. Vor accepta clienţii aceste majorări? "La început nu vor spune nimic. Vor fi bucuroşi că după şase săptămâni au unde să se tundă din nou. Dar după ce lucrurile se vor mai aşeza puţin, îmi vor zice că salonul meu are preţuri mari."

Sabine Kinkartz - Deutsche Welle

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite