Guvernul britanic în luptă cu ştirile false şi site-urile conspiraţioniste

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cu mesaje pro-Brexit, rasiste şi favorabile populismului de dreapta, un nou gen de site-uri de ştiri dă bătăi de cap Guvernului britanic.

O mulţime de site-uri considerate „jumătate de campanie, jumătate de ştiri“ preocupă din ce în ce mai mult biroul de presă de pe Downing Street 10, reşedinţa oficială şi locul de activitate a şefului Guvernului britanic.

Cu conţinut conspirativ şi autori necunoscuţi, aceste site-uri au priză la publicul virtual şi sunt greu de combătut.

În schimb, popularizează mesaje pro-Brexit, anti-instituţionale, rasiste şi erijează noi lideri naţionalişti, cum ar fi activistul anti-musulman Tommy Robinson, scrie Politico.

Pe vremurile lui Tony Blair (1997-2007), Gordon Brown (2007-2010) şi chiar în primii ani ai lui David Cameron (2010-2016), presa funcţiona ca un filtru, redând tot ce considera a fi important pentru oameni. Evident, unele publicaţii erau critice cu puterea, dar, în cazul dezminţirii unor articole sau exprimării unui punct de vedere, editorii lor puteau fi contactaţi. Multe s-au schimbat între timp în peisajul mediatic britanic.

O mulţime de site-uri considerate „jumătate de campanie, jumătate de ştiri“ au priză tot mai mare la public. Aceste produse de informare obscure, cu autori necunoscuţi şi conţinut conspirativ pe temele sensibile ale britanicilor, cum ar fi ieşirea din Uniunea Europeană sau imigranţii, atrag mii de afişări, aprecieri şi distribuiri pe reţelele sociale. 

La Downing Street 10, sunt urmărite cu atenţie. O şedinţă are loc în fiecare dimineaţă pentru discutarea subiectelor devenite virale pe astfel de site-uri şi găsirea unei modalităţi de contracarare.

Cele mai mari bătăi de cap le dau LadBible şi Joe.co.uk, dar şi portalurile politice Canary, de stânga, şi Westmonster, de dreapta. Altele două, şi anume PoliticalUK.co.uk şi Politicalite.com, au apărut de nicăieri în ultimele luni şi s-au impus în spaţiul virtual.

Portalurile cu conţinut specific dreptei populiste sunt la un nivel „uriaş“ în Marea Britanie, spune Paul Quigley, directorul general al NewsWhip, o companie de monitorizare social-media din Statele Unite care a efectuat cercetări ample pentru Politico.

De exemplu, din momentul publicării primului articol, la sfârşitul lui aprilie, şi până aum, PoliticalUK.co.uk a acumulat peste 3 milioane de interacţiuni în social-media. Asta deşi acest site, înregistrat în Arizona (Statele Unite) şi fără autori menţionaţi în dreptul unui articol, nu are pagină pe Facebook şi nici canal pe YouTube.

  

NewsWhip  a mai constatat o creştere semnificativă a interesului pentru idei emise de activistul anti-musulman Tommy Robinson, ale cărui mesaje extremiste depăşesc de multe ori la nivel de popularitate intervenţii ale premierului Theresa May, declaraţii ale fostului ministru de Externe Boris Johnson ori reacţii ale laburistului Jeremy Corbyn.

„Habar nu ai cine sunt aceşti oameni“, se plânge un oficial din Cabinetul May. „Este într-advăr o mare problemă“, spune la rândul său deputatul conservator Damian Collins, care investighează impactul ştirilor false şi a dezinformării asupra democraţiei britanice.

„Este un ecosistem separat, cu propriile reguli, cu propriile comunităţi şi liderii lor“, explică Ben Nimmo, un expert în dezinformare online. „Asistăm la internaţionalizarea naţionalismului“, conchide el pentru Politico. 

Europa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite