Lobbyist la Bruxelles: Interesele României nu sunt suficient reprezentate  pe lângă instituţiile europene

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Martin Porter are o experienţă de peste 15 ani în afacerile publice din cadrul Uniunii Europene. El s-a specializat în consilierea strategică şi în abordarea unor probleme majore, ca managementul riscului sau creşterea economică a activităţilor cu un conţinut scăzut de carbon. Martin Porter a acordat un interviu exclusiv pentru adevărul.ro, vorbind despre lobby şi despre activitatea parlamentarilor români din cadrul Uniunii Europene.

Martin Porter a sosit în România la invitaţia partenerilor săi, „Links Associates“, şi a fost gazda unei dezbateri privind activitatea de lobby din cadrul Uniunii Europene şi despre noile tendinţe în Afacerile Publice ale UE. Martin Porter are un doctorat în Ştiinţe Politice în cadrul Universităţii Bath, din Marea Britanie şi este asociat senior al Programului Universităţii Cambridge pentru „Sustainability Leadership“. 

„Sunt britanic, dar mă consider european“, spunea Martin Porter în cadrul dezbaterii despre profesionalism european în afacerile publice. Dezbaterea s-a încheiat într-o notă extrem de realistă. „Tot ce am discutat acum este la nivel macro. Însă adevăratele modificări din Uniunea European ţin de detalii, de exemplu ce ţară are dreptul să ia cuvântul prima şi care dintre cele următoare îndrăzneşte să o contrazică, mai ales dacă e vorba despre Germania. Noi, specialiştii din Afacerile Publice trebuie să fim la curent cu toate aceste detalii. Dacă prima ţară ce ia cuvântul nu ne este favorabilă, preferăm să lăsăm subiectul pe săptămâna viitoare, când poate ordinea va fi alfabetică şi ţara care ne susţine modificările propuse se află printre primele“, explică Martin Porter, din grupul Edelman. 

În interviul exclusiv acordat adevărul.ro, Martin Porter a vorbit despre codurile de bune practici ce trebuie respectate, despre scandalul din 2011, în care a fost implicat şi europarlamentarul Adrian Severin şi despre cum România trebuie să devină mai vizibilă şi mai proactivă în cadrul procesului decizional european.

adevărul.ro: În unele ţări, mai ales în cele cu democraţii tinere, termenul de lobby are o accepţiune negativă, din cauza confuziilor pe care societăţile respective le fac în legătură cu înţelesul acestui termen. Cum pot fi eliminate aceste percepţii în rândul publicului, după părerea dumneavoastră?

Martin Porter: Cred că modul de a schimba percepţiile despre lobby este să demonstrezi că este o parte legitimă şi necesară a unui proces democratic sănătos, cu interese mai mari decât doar cele limitate de parlamentul sau de guvernul naţional. În mod normal, lobby-ul are un rol de a ajuta la luarea unor decizii informate şi astfel ar trebui să existe un mecanism prin care interesele sunt transformate în decizii informate. Lobby-ul este acest proces, ceva ce nu este neapărat bun sau rău, este doar un proces prin care oamenii comunică cu cei care iau deciziile. Această comunicare trebuie făcută într-un mod transparent, să fie etică. Nu există nimic în acest termen ca să fie considerat o activitate îndoielnică. Lobby fac companiile, organizaţiile non-guvernamentale, sindicatele, este făcut de oricine interesat de activitatea unui guvern şi astfel trebuie înţeles ca fiind ceva legitim. 

adevărul.ro: În România, piaţa de lobby este puţin dezvoltată, iar lobby-ul şi activităţile de advocacy sunt asimilate, la nivelul opiniei publice, de cele mai multe ori, cu traficul de influenţă. Credeţi că ar fi nevoie de o lege a lobby-ului în România pentru a schimba această opinie?

Martin Porter: Opinia mea este că nu e neapărată nevoie de o lege pentru schimbarea percepţie. Pentru a face asta, acele persoane aflate într-o poziţie din Guvern, din Administraţie sau din Parlament trebuie să se asigure pe ei înşişi că-şi fac munca într-un mod etic, legal şi că nu sunt supuşi unei presiuni din afară care va schimba această integritate. Aşadar, cheia este să ne concentrăm mai puţin pe cel care face lobby, şi mai mult pe cei care abordaţi în cadrul acestei acvtivităţi. Dacă cei care sunt vizaţi de lobby sunt incoruptibili, sunt responsabili şi îşi fac treaba aşa cum trebuie, atunci activitatea de lobby încetează să mai reprezinte o problemă şi nu trebuie ţinută sub control de vreo lege. Dacă lobby-ul este făcut într-un mod transparent, şi există metode să faci asta, atunci acesta este modul prin care să îmbunătăţeşti situaţia actuală, mai mult decât ar putea orice lege să rezolve. 

adevărul.ro: Codurile de bune practici de care ţin seama companiile de lobby la Bruxelles ar fi suficiente pentru România, pentru a evita suspiciunile de corupţie?

Martin Porter: Codurile de bune practici au fost puse la punct special pentru a exista un acord comun asupra a ce este lobby-ul de înaltă calitate, profesional.  Adevărata problemă este cum se aplică aceste coduri. Nişte simple reguli nu pot rezolva problema. Trebuie să existe un mecanism prin care să ne asigurăm că ele sunt puse în practică. Ar ajuta cu siguranţă să existe un cod bineînţeles de toţi în România, la fel cum există la alte naţiuni. Dacă nu există unul, puteţi lua exemplu din altă parte. („Există, există“, intervine colega domnului Porter, Corina Vintan, de la „Links Associates“). 

Importantă este punerea în practică a acestui cod şi percepţia că acest cod este aplicat cu rigurozitate – acest lucru creşte încrederea oamenilor, mai mult decât doar simplul fapt că există reguli. 

adevărul.ro: Scandalul „Mita pentru amendamente“, declanşat în 2011 în Parlamentul European, printre ai cărui protagonişti s-a numărat şi fostul europarlamentar român Adrian Severin, a afectat activitatea firmelor de lobby de la Bruxelles?

Martin Porter: Nu, chiar nu. Acest scandal a afectat discuţia din jurul lobby-ului, care implică firme din Bruxelles, dar şi din altă parte. Compania noastră (Edelman, n.r.) a fost foarte activă în asigurarea oamenilor că această problemă a fost, fundamental, responsabilitatea membrilor Parlamentului European, şi nu a acelor oameni care i-au influenţat. Dacă membri parlamentului nu acceptau mita sau alte forme de influenţă, atunci problema n-ar fi existat. Problemele Bruxelles-ului sunt, în cele mai multe cazuri, declanşate de lobby-ul fals, de cei care pretind că-i mituiesc pe membri parlamentului. Dar aceştia nu sunt lobbyişti adevăraţi. De multe ori sunt jurnalişti care întind o capcană unui politician. Deci, în realitate, problema este a politicienilor, nu a lobbyiştilor. E un alt exemplu că problemele sunt la cel care ia deciziile, şi nu la cei care-şi susţin ideile. Atâta vreme cât, ca lobbyist, eşti transparent, etic, atunci responsabilitatea e mai mult a celor care iau deciziile, şi nu a celor din afară. Transparenţa este cheia.

adevărul.ro: Activitatea de lobby din SUA, de pe lângă Congresul american de exemplu, este foarte diferită de cea de pe lângă Parlamentul European şi Comisia Europeană?

Martin Porter: Lobby-ul american este mult mai reglementat, mai strict. Este un sistem obligatoriu. Dacă vrei să ai acces la congresmani, trebuie să fii înregistrat ca lobbyist şi apoi trebuie să-ţi declari toate veniturile din această activitate. Sistemul european nu este obligatoriu, este voluntar şi există mai puţine obligaţii financiare din partea ta, decât există în SUA. Însă consider că diferenţa dintre cele două sisteme este ilustrativă a faptului că problema nu ţine de cum reglementezi ci de cum este sistemul. Politica SUA are mai mulţi bani decât oricare alta.

adevărul.ro: România îşi face suficient lobby la Bruxelles pentru a-şi promova interesele?

Martin Porter: Probabil că nu. Există o insuficienţă privind lobby-ul de calitate. Există o reprezentare oficială, care face o treabă bună, dar toate celelalte interese ale României nu sunt bine reprezentate. Dată fiind mărimea ţării, influenţa pe care o are la Bruxelles nu e atât de mare pe cât ar putea fi. Cred că voi trebuie să demonstraţi că europarlamentarii sunt activi în probleme importante, care nu ţin doar de români, care sunt de o importanţă europeană – acesta ar fi un început bun. La momentul actual nu există parlamentari români la Bruxelles în poziţii superioare, de responsabilitate. Şi fără ca ei să fie activi în aceste poziţii de influenţă, nu pare că România ar avea vreun cuvânt de spus. Aşadar, membri parlamentului european din România trebuie să fie mai proeminenţi. 


Citeşte şi:

Cât a plătit milionarul Dan Adamescu, în arest la domiciliu, ca să-şi facă lobby la Bruxelles. Cazul „deţinutului politic“ a ajuns la urechile Comisiei Europene

Omul de afaceri Dan Adamescu, arestat la domiciliu, şi-a angajat o firmă de consultanţă americană care să intervină în situaţia sa de "deţinut politic". Adamescu a plătit peste 100.000 de euro pentru ca situaţia lui să ajungă în atenţia oficialilor de la Bruxelles.

Cum să ne promovăm la Bruxelles?

Cum este reprezentată Romania la Bruxelles şi care sunt actorii care o reprezintă? Cum ar trebui să arate Romania la Bruxelles in perioada 2014-2020? La aceste intrebări încearcă să răspundă studiul Europuls, ce va fi lansat maine 24 Octombrie.

Ce lobby nu-şi fac încă industriile româneşti la Bruxelles. De ce?

Lobby-ul preventiv şi proactiv eficientizează şi transparentizează procesul decizional comunitar. Există o foarte mare diversitate de grupuri de interese la nivel european, iar  România, la peste 7 ani de la aderarea la Uniunea Europeană, este “descoperitã” pe paliere legislative vaste. De Dan Luca şi Camelia Nistor.

Europa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite