Parteneriatul Coca-Cola cu preşedinţia română a Consiliului UE, criticat de organizaţia nonguvernamentală  Foodwatch

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Organizaţia neguvernamentală Foodwatch  a criticat suportul financiar acordat preşedinţiei române a Consiliului UE de către Coca-Cola. Într-o scrisoare făcută publică organizaţia i-a somat pe preşedintele UE Donald Tusk şi pe premierul român Viorica Dăncilă să pună capăt imediat parteneriatului cu firma americană.

Parteneriatul de sponsorizare dintre UE şi Coca-Cola aduce prejudicii independenţei şi credibilităţii politicii în Europa”, a afirmat Andreas Winkler din partea Foodwatch, adăugând că „în multe state membre UE se discută tocmai despre o impozitare mai mare a băuturilor care conţin zahăr – o măsură politică împotriva căreia Coca-Cola luptă hotărât de mai mulţi ani.”

Dar nu este prima dată când compania sponsorizează astefel de evenimente. Coca-Cola a încheiat  un accord şi cu preşedinţia poloneză a UE în 2011. De această dată, firma este un "partener de platină", statut rezervat companiilor care sponsorizează preşedinţia pentru suma de 40.000 de euro şi fapt ce îi  conferă dreptul de a-şi afişa materialele promoţionale.

Acest lucru nu face mai uşoră acceptarea prezenţei multinaţionale la summiturile politice la nivel înalt. Mai ales în perioada premergătoare alegerilor marcate de o neîncredere în creştere a instituţiilor şi de independenţa acestora.

În timp ce statele membre UE vorbesc despre impozite mai mari pentru băuturile cu conţinut de zahăr, preşedinţia română a Consiliului UE acceptă sponsorizare Coca-Cola.

„Potrivit site-ului Preşedinţiei române a UE, trebuie, prin definiţie, să fie neutră şi imparţială în exercitarea mandatului său ". Această neutralitate nu se referă numai la diferitele ţări europene, ci ar trebui să se aplice, de asemenea, într-un mod mai larg, servirii intereselor cetăţenilor europeni. Neutralitatea în faţa influenţei intereselor corporatiste, de exemplu, trebuie respectată cu stricteţe. Chiar şi apariţia unui conflict de interese ar trebui evitată ", spune organizaţia în scrisoarea sa deschisă. Acest lucru evidenţiază potenţialele conflicte de interese, în special în ceea ce priveşte combaterea obezităţii, şi prezintă o serie de întrebări Consiliului.

Imagine indisponibilă

O reacţie excesivă, conform preşedinţiei române, care subliniază că acest parteneriat respectă legislaţia naţională şi criteriile pe care le-a stabilit Bucureştiul, în special în ceea ce priveşte impactul pe piaţa muncii.

"În plus, parteneriatele convenite, care facilitează organizarea evenimentelor, nu au impact sau influenţă asupra felului în care ne îndeplinim rolul de preşedinte al Consiliului Uniunii Europene", a spuns un purtător de cuvânt. Cuvânt citat de euractiv.fr.

Din partea Consiliului, Donald Tusk nu a vrut să reacţioneze. Serviciul său de presă a indicat faptul că nicio regulă nu limitează acest tip de parteneriat. "Sunt complet uimit", a declarat Dennis De Jong, vicepreşedinte al Grupului GUE / NGL, care a prezentat Consiliului o solicitare de clarificare. Pentru el, acest tip de sponsorizare ar trebui pur şi simplu interzisă, chiar dacă aceasta înseamnă reducerea costurilor de organizare a evenimentelor şi a summiturilor. 

"Dacă dorim ca cetăţenii să aibă încredere în procesul de luare a deciziilor la nivel european, trebuie să evităm orice afiliere cu societăţile comerciale", insistă el.

"În ceea ce priveşte transparenţa, lucrăm încă la un acord interinstituţional privind registrul de transparenţă. Este foarte dificil să se ajungă la un acord cu reprezentanţele permanente, dar suntem de acord că, în cazul preşedinţiilor, ar trebui să se aplice registrul, adică toate reuniunile cu lobbyiştii vor fi publicaţi ", spune el, insistând în acelaşi timp:" transparenţa nu este suficientă, ar trebui să interzicem complet aceste sponsorizări ".

"Este foarte greu să credem că, dacă miniştrii sunt înconjuraţi de gadgeturi şi băuturi care poartă logo-ul Coca-Cola, nu vor fi influenţate direct sau indirect. Este bine cunoscut faptul că Coca-Cola este implicată într-o activitate de lobby semnificativă împotriva sau împotriva legislaţiei europene privind siguranţa şi sănătatea alimentară. Există astfel interese reale şi orice conflict de interese trebuie evitat ", supune europarlamentarul citat de euractiv.fr.

Preşedinţia română a Consiliului UE este – asemenea altor preşedinţii anterioare – susţinută de o serie întreagă de companii. În afara firmei Coca-Cola, printre parteneri se află şi Mercedes-Benz, Renault şi concernul Digi.

Europa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite