Europa

articolul anterior articolul urmator

Revoluţie fără frontiere?

78
10 Jun 2013 09:27:35
Andrei Pleşu
Daniel Cohn-Bendit FOTO Wikimedia Commons
Daniel Cohn-Bendit FOTO Wikimedia Commons

De curînd, presa germană a redeschis o mai veche dezbatere în jurul unei cărţi tipărite de Daniel Cohn-Bendit în 1975: „Marele bazar”. E o carte scrisă ca ”manifest împotriva societăţii burgheze”.

Tînărul (pe atunci) revoluţionar de stînga, mare vedetă a mişcărilor studenţeşti din Parisul anului 1968 (asumat ca atare de Jean-Paul Sartre), prieten de baricadă cu Joschka Fischer (viitorul ministru de Externe al Germaniei), şi europarlamentar, astăzi, din partea ”verzilor”, a scăpat printre rîndurile cărţii sale cîteva pasaje „inconfortabile” despre experienţa sa de lucrător la o grădiniţă de copii, pe vremea cînd nu făcea încă politică: „Permanentul meu flirt cu copiii a sfîrşit prin a avea conotaţii erotice.” Sînt descrise mici jocuri candid senzuale, în care, de pildă, copiii deschideau „educatorului” fermoarul de la pantaloni pentru a-l mîngîia... Întrebat acum despre aceste texte, Cohn-Bendit admite că sînt regretabile, dar că n-au fost decît manifestări estetizante, năstruşnicii tîrziu pubertare, gratuităţi iresponsabile. N-a fost niciodată pedofil.

Pe de altă parte, s-a putut observa, în retorica unora dintre reprezentanţii stîngii radicale („verzi” sau nu), o deschidere uneori nelimitată faţă de tot ce înseamnă critica filistinismului burghez. Tabu-urile burgheze trebuiau demolate fără prejudecăţi. Printre ele, şi tabu-ul pedofiliei. Cazul, celebru, al internatului Odenwald (prin care a trecut, ca elev, şi Cohn-Bendit) a ajuns în atenţia publică pentru două decenii de abuzuri sexuale împotriva copiilor „şcolarizaţi” acolo. Spectaculos a fost, la sfîrşitul anilor `80, şi procesul artistului austriac Otto Mühl, „căpetenie” a unui „tabere” organizate pentru a dirija minori spre droguri şi sex. „Voiam să-i eliberez” – s-a apărat Mühl, înainte de a fi condamnat, totuşi, la şapte ani de închisoare.

Sîntem, aşadar, în plină „revoluţie sexuală”.

La începuturile carierei sale, Volker Beck, figură proeminentă a ecologiştilor germani, se gîndea la o posibilă decriminalizare a „pedosexualităţii”. Încet-încet, spirite „progresiste” de felul gazetarului Jakob Augstein (fiul adoptiv al fondatorului revistei ”Der Spiegel”) fac front comun în jurul nedreptelor suspiciuni legate de moralitatea lui Cohn-Bendit. „Nu există revoluţie fără excese!” În definitiv, pedofilia e condamnabilă numai dacă e practicată cu violenţă, fără asentimentul victimei. Dar dacă victima consimte? Dacă îi place, ba chiar, eventual, provoacă abuzul? De ce să-i manipulăm, ipocrit, libertatea? Dimpotrivă: trebuie să o educăm în spiritul autenticităţii, să o creştem în cultul unei libertăţi care nu se lasă cenzurată prin presiune politică.

Cum vedem, lupta, „cu orice preţ”, pentru „libertate” tinde spre orizonturi care „sparie gîndul” bietului ”reacţionar de dreapta”, intoxicat de propriile lui prejudecăţi, „încremenit în proiect”, nepregătit – şi inapt - să salveze omenirea. Harald Martenstein, un jurnalist de la ”Der Tagesspiegel”, observă, pe bună dreptate, că ideologiile partidelor militante se pun în slujba societăţii umane de mîine, chiar şi cu preţul sacrificării societăţii umane de azi...Iar marşul lor spre victorie nu cunoaşte obstacole sau timidităţi. Vorba lui nenea Iancu: „Progresul guvernează lumea după legi fatale. Odată pornit, nimeni şi nimic nu-l mai poate opri!”

Nu va trece mult timp şi vom celebra fericite nunţi între adulţi versaţi şi pofticioase fetiţe de cîţiva anişori. Să trecem la vot. Se abţine cineva?

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

78 Comentarii

Vanatorul/d.c.
10.06.2013, 10:07:31

Se intampla ca unii oameni, odata ajunsi la un nivel de inteligenta care sa le permita a-si justifica pornirile perverse, s-o faca supralicitand "elasticitatatea morala" a unora care care se doresc a fi perceputi ca un fel de repere ale unor "neinhibate descatusari revolutionare" de gandire..Odata pusi insa in fata propriei lor degenerari umane caracterizata de apucaturi bolnave si lipsite de discernamant, vor incerca sa-i minimalizeze importanta si aspectul odios, trecand "senini si filozofici" de la pervesiunea fizica la cea psihica persuasiva si manipulatoare, devenind astfel un pericol si mai mare pentru comunitatile in care traiesc.

+9 (19 voturi)
Smithy
10.06.2013, 10:57:07

Nu ai nevoie de inteligenta ca sa intelegi moralitatea. In viata mori, dar nu inseamna ca trebuie sa traiesti ca un animal. Daca inainte era considerata o viata traita in principii si virturi o sursa de inspiratie si admiratie pentru o viata ideala, acum doar cel ce reuseste sa impuna propiile idei, poate fi admirat. Liderii de azi sunt monstrii din povestile de demult, capcaunii privati de umanitate. Ne-am plecat umili capurile in slujba unor valori materiale precum banii dar am pierdut din vedere ascensiunea tot mai agresiva a caricaturilor umane pe post de formatori de opinie. Am subt obedienti din castigul rapid facut de cei fara scrupule, i-am idealizat, mistificat adoptand alte valori decat cele ce caracterizeaza umanitatea. Suntem o societate pe moarte, e inevitabil ca vom muri visand american (sau chinez) uitand ca forta europeana sta in traditie, principii, standarde, moralitate, verticalitatea liderilor. Aruncam la cos virtutile pentru a promova curucubeul si uitam ca a fi animal nu doare. Si ne plangem apoi ca suntem tratati ca sclavii.

+14 (14 voturi)
Smithy
10.06.2013, 10:42:33

A dezgropa din lipsa de creativitate (si lipsa de senzational) un subiect despre sex (altceva interesant nu e in cartea aia), dezgropare pe care sa o justifici pe relatii de rudenie si afinitati politice, mi se pare o exagerare. Daca Guliver ar fi facut sex cu piticii, ar fi avut oare parte de atata faima? Oare senzationalul trebuie apreciat, dezgropat doar daca are legaturi cu perversitatea sexuala a omului? Decenta ca virtute este aruncata la gunoi si de muncitorul de halva, care, precum un cameraman insetat de audienta, accepta statul de sclav supunanadu-se orbeste la cerintele unui lider. Esti bun (gustos si dulce), frate, la locul de munca, meriti o statuie, dar sa fi obedient cand noi, liderii calcam in picoare principii si moralitate de dragul profitului rapid. Cu ce se deosebeste Daniel Cohn-Bendit de o prostituata? Lui Orwel i-a fost teama de sclavagismul mintii si a considerat ca masa critica de nemultumire poate fi deviata foarte usor spre alte scopuri. Mi-e teama ca a avut dreptate. Mi-e teama ca lumea moderna e in colaps.

+7 (11 voturi)
Excelsior
10.06.2013, 10:55:06

Mda, trist peisaj! "fara frontiere" e definitia haosului, omul neintelegand ca libertatea nu exista fara adevar. "Adevarul vă va face liberi", or, adevarul este subscris moralei divine. Asadar, mi-e limpede ca "revolutia sexuala" nu e decat garantia decaderii actualei societati. Omul vrea libertate, desi nu pricepe libertatea este antagonica haosului. Dar ce sa-i ceri omului din postmodernism, care nu vede decat materie, materie si iar materie!?

+5 (7 voturi)
Excelsior
10.06.2013, 10:59:49

Poftim, uitati-va putin in dreapta, sub "Top Galerii Foto" si veti vedea ca apare rubrica "Imagini obtinute de autoritati, in 2002, din apartamentul lui Kurt Treptow". E scandalos la ce se preteaza ziarul numit mincinos "Adevarul"!

+3 (5 voturi)

Vezi toate comentariile (78)