Soarta tristă a tablourilor furate. Cum dispar cele mai mari opere de artă

0
Publicat:
Ultima actualizare:
În locul gol de pe perete se afla pictura lui Henri Matisse, intitulată „Fata în alb şi galben care citeşte” („La liseuse en blanc et jaune“), furată de un grup de hoţi români din muzeul Kunsthal din Rotterdam (Olanda), în octombrie 2012 FOTO Reuters
În locul gol de pe perete se afla pictura lui Henri Matisse, intitulată „Fata în alb şi galben care citeşte” („La liseuse en blanc et jaune“), furată de un grup de hoţi români din muzeul Kunsthal din Rotterdam (Olanda), în octombrie 2012 FOTO Reuters

Experţii de artă din Marea Britanie nu s-au arătat suprinşi de consecinţele furtului de tablouri din muzeul olandez în ianuarie, şi nici de presupusa distrugere a valoroaselor opere de artă prin ardere.

Ei declară la unison faptul că de cele mai multe ori, infractorii care fură opere valoroase ale unor artişti faimoşi se lovesc de o problemă evidentă – tablourile sunt extrem de greu de vândut, fiind foarte uşor de identificat.

„Infractorii care reusesc să ducă la capăt un furt de tablouri se lovesc de cele mai multe ori de problema comercializării lor ulterioare. La un moment dat, se trezesc că au furat aceste opere de artă şi nu ştiu cum să scape de ele“, a declarat Robert Korzinek, un evaluator de artă care lucrează pentru o companie foarte mare de asigurări din Regatul Unit.

Şi astfel multe opere au destin nedrept. Unele sunt pierdute pentru totdeauna, altele apar după ce ani de zile au stat îngropate sau depozitate neglijent undeva. Iar în unele cazuri, cum este cel al hoţilor români, cele şapte picturi de mare valoare furate din muzeul din Rotterdam au fost arse de mama unuia dintre infractori.

Tabloul „The Scream“ a pictorului Edvard Munch a fost furat dintr-un muzeu din Oslo în 2004 şi a fost recuperat în 2006, rupt şi distrus de apă. Poliţia nu a oferit niciodată detalii despre locul unde a fost depozitat tabloul în cei doi ani lipsă.

Chris Marinello, specializat în găsirea operelor dispărute, a afirmat că dacă Olga Dogaru, mama suspectului principal, spune adevărul „nu ar fi pentru prima oară când mama unui hoţ sare în ajutorul fiului său“.

Un cunoscut infractor francez, Stephane Breitwieser, a furat peste 200 de lucrări din mai multe muzee mici din Europa la sfârşitul anilor 90. Mama lui a recunoscut că a distrus zeci de opere după ce poliţia a început investigaţia împotriva fiului ei. Ea a tăiat tablourile, le-a îndesat resturile în gunoi, iar bijuteriile şi alte obiecte valoare le-a aruncat într-un canal. A fost arestată după ce unele au ieşit la suprafaţă. Peste 100 de opere au fost recuperate din noroi şi restaurate, dar majoritatea lucrurilor pe care Breitwieser le furase s-au pierdut pentru totdeauna.

Purtătoarea de cuvânt a Muzeului din Rotterdam a declarat că declaraţiile mamei infractorului român „subliniază inutilitatea furtului“.

„Dacă teribila veste este adevărată, atunci ultima speranţă că picturile s-ar putea întoarce aici vreodată este pierdută definitiv. Ar fi o pierdere care afectează orice iubitor de artă“.

Cele şapte tablouri au fost furate în octombrie în cel mai mare jaf care a lovit Olanda în ultima decadă. Hoţii au intrat în muzeu printr-o ieşire de urgenţă, au smuls tablourile de pe pereţi şi au fugit în două minute. Lucrările au fost estimate la peste 100 de milioane de euro, dacă ar fi fost vândute la o licitaţie.

Tablourile aparţineau unor pictori legendari precum Picasso, Claude Monet, Henri Matisse, Paul Gauguin, Meyer de Haan şi Lucian Freud.

Trei suspecţi români au fost arestaţi în ianuarie, dar tablourile nu au fost recuperate. În urmă cu două zile, Olga Dogaru, mama unuia dintre suspecţi a recunoscut că le-a ars, într-un act de disperare. Investigatorii analizează probele prelevate din cenuşa presupuselor opere de artă.

 

 

 

Europa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite