UE se dotează cu un sistem de alertă rapidă pentru combaterea dezinformării

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Comisia Europeană a lansat miercuri un plan de acţiune împotriva dezinformării în mediul online, cu şase luni înainte de alegerile europarlamentare, cerând statelor membre şi companiilor de tehnologie, precum Facebook, să se mobilizeze pentru a combate ştirile false pe Internet.

Executivul european a anunţat înfiinţarea unui „sistem de alertă rapidă” între instituţiile europene şi ţările membre UE pentru a face schimb de informaţii ‘în timp real” cu privire la eventualele „campanii de dezinformare”, înainte de scrutinul prevăzut pentru sfârşitul lunii mai 2019.

Pe de altă parte, principalele companii de tehnologie, precum Facebook, Twitter şi Google, care şi-au asumat angajamente în cadrul unui „cod de bune practici“ semnat în septembrie, sunt solicitate să informeze lunar în legătură cu acţiunile lor de combatere a dezinformării online.

„Am văzut încercări de amestec în alegeri şi la referendumuri, cu dovezi care indică faptul că Rusia este principala sursă a acestor campanii”, a declarat pentru presă Andrus Ansip, vicepreşedintele Comisiei Europene responsabil cu piaţa unică digitală.

„Trebuie să fim uniţi şi să ne unim forţele pentru a ne proteja democraţiile împotriva dezinformării”, a adăugat el, prezentând planul de acţiune pregătit de executivul european.

Comisia Europeană a anunţat că va ‘dubla’ în 2019 bugetul unei unităţi specializate de combatere a dezinformării şi de sensibilizare a opiniei publice, buget care va ajunge la 5 milioane de euro. Totodată, executivul european le-a cerut ţărilor europene să ia şi ele măsuri similare.

„Sistemul de alertă rapidă”, care urmează să fie instituit până în luna martie anul viitor, va lua forma unei platforme digitale securizate. Statele membre şi instituţiile europene vor putea astfel să facă schimb de informaţii privind ‘încercări coordonate ale actorilor străini de a manipula’ dezbaterile democratice, potrivit unui document al Comisiei.

Facebook, Twitter, Google şi compania Mozilla au semnat în septembrie un „cod de bune practici”, fără caracter obligatoriu, prin care se angajează să distingă în mod clar conţinutul şi informaţiile publicitare, precum şi să închidă mai rapid conturi active false.

Semnatarii „trebuie să implementeze rapid şi eficient angajamentele asumate, concentrându-se asupra acţiunilor urgente în vederea alegerilor europene din 2019”, a cerut executivul european.

Facebook a fost ţinta a numeroase critici pentru faptul că nu a reuşit să detecteze campaniile de manipulare a alegerilor prezidenţiale americane din 2016, atribuite Rusiei.

Executivul european va cere Facebook şi altor companii de Intrenet să furnizeze rapoarte lunare din ianuarie până în mai, a afirmat unul dintre oficiali.

În baza acestor rapoarte, CE va informa alegătorii europeni despre modul în care statele străine încearcă să influenţeze votul lor. Planul de acţiune, care va fi prezentat miercuri, va acuza Rusia că foloseşte campanii sistematice de dezinformare a cetăţenilor UE.

Europa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite