Airbusul cel mai mare iese la plimbare INFOGRAFIE

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Uriaşul Beluga XL a executat primul zbor-test pe 19 iulie, la Toulouse Foto: airbus.com
Uriaşul Beluga XL a executat primul zbor-test pe 19 iulie, la Toulouse Foto: airbus.com

Compania aerospaţială europeană Airbus a efectuat recent primul zbor de test al super-avionului de transport Beluga XL A330-700L, programat să intre în serviciu în 2019.

Pentru zborul de test, decolarea a avut loc de pe pista fabricii Airbus de la Toulouse, în prezenţa unei mulţimi impresionante, de peste 10.000 de persoane. 

Pentru acestă ocazie, noul avion a fost decorat astfel încât să arate ca o balenă, pentru că el a fost botezat după numele balenei albe Beluga.

Poate transporta 53 de tone

Bazat pe avionul de linie Airbus A330-200 şi dotat cu un fuselaj extins, gigantul Beluga XL A330-700L este de fapt o versiune supradimensionată a avionului  de transport Beluga ST, lansat de Airbus la jumătatea anilor '90. 

Beluga XL poate transporta 53 de tone, faţă de 47, în cazul aeronavei Beluga ST şi este cu şase metri mai lung şi un metru mai lat decât predecesorul său, oferind o capacitate cu 30% mai mare. 

Acesta este lucrul cel mai important, pentru că, spre deosebire de ST, modelul XL va putea duce ambele aripi ale unui Airbus A350 de la fabrica unde sunt produse către uzinele de asamblare din Europa (Franţa şi Germania) sau din China (cu escală, fiindcă are o autonomie de zbor de 4.000 de kilometri).

Războiul giganţilor aerului

În pofida dimensiunilor sale impresionante, Beluga XL nu va fi cel mai mare dintre super-avioanele de transport. Concurentul său direct, Boeing 747 Dreamlifter, are acelaşi diametru al fuselajului - 8,8 metri -, dar este mai lung, având 71,7 metri. 

Diferenţa este mult mai mare în ceea ce priveşte performanţele: tonajul încărcăturii este mai mult decât dublu – 113 tone, faţă de 53 la Beluga XL. 

Aproape dublă este şi autonomia de zbor: 7.800 de kilometri faţă de 4.000 la Beluga XL. Se pare că Airbus a fost interesat mai mult de volumul calei, care are 2.615  metri cubi, faţă de 1.840 la Boeing 747 Dreamlifter. 

Nici liderul absolut din topul super-avioanelor de transport, aeronava Antonov An-225 Mriya, nu excelează la volumul calei, având 1.300 metri cubi. 

An-225 deţine însă o serie de recorduri greu de egalat: este avionul cu cea mai mare anvergură – 88,4 metri – şi avionul cel mai greu care s-a ridicat vreodată de la sol, cu o greutate maximă la decolare de 640 de tone. 

Alte recorduri: poate duce cea mai mare încărcătură – 253,8 tone -, a dus cea mai mare încărcătură din istorie – 247 de tone - şi cea mai mare încărcătură dintr-un singur obiect – 189,9 tone, un generator pentru o termocentrală pe gaz din Armenia. 

Poate zbura 15.400 de kilometri cu maximum de carburant la bord, dar numai 4.000 de kilometri cu o încărcătură de 200 de tone.

La ce folosesc avioanele Beluga

Cele cinci aeronave Beluga ST aflate în serviciu sunt folosite de compania Airbus în principal pentru transportul componentelor de avioane – aripi, fuselaje etc – către unităţile de asamblare din Europa şi China, iar cele cinci Beluga XL planificate vor avea probabil acelaşi rol. 

Avioanele Beluga ST operate de Airbus au efectuat însă şi zboruri în sistem charter, pentru transportul unor încărcături voluminoase, de la un rezervor chimic de mari dimensiuni, până la celebra pictură „Libertatea conducând poporul“ a lui Eugene Delacroix (2,99 x 3,62 metri), prea mare pentru a fi dusă de la Paris la Tokyo cu un Boeing 747. 

Mai frecvent, Beluga ST a transportat sateliţi şi module spaţiale fabricate în Europa către rampele de lansare de la cosmodromul Baikonur din Kazahstan şi de la Centrul Spaţial Kennedy din Florida, SUA. 

Nu în ultimul rând, Beluga ST a fost folosit pentru transportul de ajutoare umanitare în regiunile afectate de dezastre majore, respectiv zona Oceanului Indian, devastată de un tsunami în 2004, şi zona statelor americane lovite de Uraganul Katrina în 2005.

INFOGRAFIE Beluga XL
În lume



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite