Cuba ar putea fi forţată să recurgă la depozitarea flotantă a petrolului, după incendiu devastator de vineri

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO Profimedia
FOTO Profimedia

Un incendiu la cea mai mare instalaţie de depozitare a petrolului din Cuba a ucis cel puţin un pompier, a rănit mulţi alţii şi ameninţă să crească şi mai mult factura de import de combustibil pentru această naţiune insulară săracă, care se bazează pe petrolul străin pentru orice, de la transport la reţeaua de energie electrică.

Oficialii cubanezi ar putea fi nevoiţi să se grăbească să creeze o capacitate de stocare a petrolului pentru a face faţă importurilor menite să atenueze o penurie acută de combustibil, au declarat luni surse şi experţi.

Cuba se bazează pe terminalul Matanzas de 2,4 milioane de barili, situat la aproximativ 130 km de Havana, pentru majoritatea importurilor şi depozitării de ţiţei şi combustibil greu, potrivit Reuters. 

Matanzas este singurul terminal cubanez care are capacitatea de a primi petroliere mari, cu o capacitate nominală de 100.000 de tone. De asemenea, acesta serveşte drept centru de distribuţie a producţiei interne de petrol care urmează să fie amestecată pentru alimentarea centralelor electrice ale ţării şi pentru distribuirea combustibilului şi a ţiţeiului importat către rafinăriile locale.

Se aşteaptă ca incendiul de proporţii care se propagă de vineri să crească costurile de transport maritim şi de import. Cuba se lupta deja să îşi permită să cumpere combustibil, iar tarifele de transport cu cisternele la nivel mondial au crescut vertiginos de la invazia Rusiei în Ucraina.

Cuba ar putea fi nevoită acum să caute închirierea de tancuri petroliere pe termen lung pentru nevoile sale de depozitare sau nave mai mici pentru a transporta importuri. Această problemă logistică s-ar adăuga la costurile de recuperare pentru cel mai mare accident din industria petrolieră din Cuba din ultimul deceniu.

În prima jumătate a anului, Cuba a importat 57.000 de barili pe zi (bpd) de ţiţei şi combustibil din principalul său aliat, Venezuela, au arătat datele Refinitiv Eikon. Importurile sosesc la bordul unor flote tot mai mici de petroliere vechi deţinute de Cuba sau Venezuela.

Guvernul cubanez a intensificat achiziţiile de la alţii, inclusiv din Rusia, pentru a atenua penuria care a dus la cozi lungi de şoferi la staţii şi la raţionalizarea energiei. Preşedintele Miguel Diaz Canel s-a plâns de preţurile aproape inaccesibile ale carburanţilor în acest an.

Petrolierul NS Laguna, sub pavilion Liberia, este programat să sosească în Matanzas săptămâna viitoare, transportând aproximativ 700.000 de barili de petrol rusesc, potrivit Eikon. 

În cazul în care zidurile de izolare din Matanzas pot împiedica focul să se răspândească la danele portuare, porţiunea de recepţie a instalaţiei ar putea fi în continuare utilizată pentru descărcarea importurilor şi transferul petrolului către petroliere mai mici pentru depozitare flotantă, au declarat experţii.

Odată incendiul stins, danele din Matanzas ar putea fi folosite pentru a face un mecanism pentru a umple alte nave, ceea ce nu reprezintă o provocare tehnică dificilă.

Trecerea la depozitarea flotantă ar putea determina Cuba, o ţară puternic sancţionată, să ceară guvernului american o scutire de la regulile care limitează fluxul de nave care ating porturile insulei, au spus experţii.

„Scenariul cel mai probabil acum este că autorităţile vor lăsa să ardă produsul rămas în rezervoare, menţinând în acelaşi timp zona cât mai rece posibil prin utilizarea apei”, a declarat Lino Carrillo, un expert cu sediul în Canada şi fost director la compania petrolieră de stat PDVSA din Venezuela.

În urma unui incendiu de proporţiile celui din Cuba, recuperarea necesită de obicei timp şi reparaţii de milioane de dolari, potrivit analiştilor.

„Rezervoarele afectate vor fi nefolositoare după incendiu şi tot ceea ce le leagă în interiorul zidurilor de izolare”, a adăugat Carrillo.

În lume



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite