Duel pe Twitter între Hamas şi Armata israeliană. Cum funcţionează războiul pe reţelele sociale
0Reţelele sociale s-au transformat într-un adevărat câmp de luptă între mişcarea palestiniană Hamas şi IDF, armata israeliană, încă de la începutul operaţiunii militare „Tăişul Protector“. Twitter, Facebook şi Youtube sunt canalele pe care cele două părţi le folosesc în egală măsură pentru a-şi promova agenda şi a influenţa opinia publică, în speţă jurnaliştii cu privire la legitimitatea acţiunilor armate.
Metodele cele mai sofisticate de propagandă se regăsesc pe Twitter, unde atât IDF, cât şi Hamas, folosesc imagini video, foto, infografii şi caricaturi pentru a ilustra pericolul părţii adverse, informează BBC.
Philip Howard, profesor de comunicare la Universitatea Europei Centrale, a declarat pentru postul britanic că cele două organizaţii militare au un public larg, însă miza cea mare o reprezintă jurnaliştii şi bloggerii, care pot amplifica mesajul transmis.
Războiul numerelor
De la începutul operaţiunii aeriene asupra Fâşiei Gaza, la 8 iulie, Forţele Israeliene de Apărare au publicat zeci de mesaje pe Twitter, în care susţin că oferă „informaţii în timp real“ despre conflict. IDF-ul publică numărul de rachete lansate de Hamas, sub hashtagul „rocketcounter“, eficienţa scutului antirachetă Cupola de Fier (Iron Dome), dar şi ţintele palestiniene atinse de raiduri israeliene, cu menţiunea că Armata vizează exclusiv mişcarea Hamas şi face tot posibilul pentru a reduce numărul de „victime colaterale“.
De cealaltă parte, gruparea palestiană Hamas înregistrează victimele atacurilor aeriene ale Israelului, numărul de rachete ale Israelului dar şi radurile sale. Hamas foloseşte hashtaguri menite să mobilizeze publicului în condamnarea acţiunilor israeliene: #GazaUnderAttack, #Gaza, #StopIsrael, şi #PrayForGaza (n.r. „Rugă pentru Gaza“).
IDF a creat o aplicaţie, disponibilă pe blogul său, unde oamenii îşi pot „imagina“ cum ar fi dacă gruparea Hamas ar exista în ţara lor şi ar lansa rachete.
Ambele părţi au mărit numătul de grafice publicate pentru a demonstra versiunea lor despre evenimentele în curs.