Jihadul digital: noul front pe care extremiştii învaţă să-l cucerească

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Extremiştii islamişti au descoperit un nou front, mult mai uşor de cucerit din spatele pseudonimelor, care le garantează expunere maximă şi interacţiune cu potenţiali recruţi.

Liderii grupărilor teroriste au demonstrat în ultimii ani că ştiu să folosească instrumente precum internetul şi forumurile pentru a a-şi disemina mesajele de propagandă şi, de multe ori, pentru a arunca piste false autorităţilor care nu-şi permit să le ignore. Însă în ultimele luni s-a putut observa o „creştere dramatică” a prezenţei militanţilor jihadişti pe reţelele de socializare, o „armă” relativ nouă în arsenalele grupărilor teroriste. 

La începutul anului, gruparea somaleză Shebab, afiliată al-Qaeda, a postat pe Twitter două fotografii cu trupul neînsufleţit al unui soldat francez „care a murit din cauza rănilor suferite în timpul luptei”, deşi medicii „Shebab au făcut tot posibilul pentru a-l salva”. 

Grupările din zona Afganistan-Pakistan se confruntă cu autorităţile pe aceeaşi reţea de socializare. Tot Twitterul a fost ales şi de ramura al-Qaeda din Magrebul islamic, care şi-a deschis conturi prin care comunică în arabă, engleză şi franceză. 

Instagram şi Jihagram

După Twitter, se pare că următoarea platformă pe care jihadiştii învaţă s-o folosească în numele „războiului sfânt” este Instagram, o reţea al cărui succes se datorează opţiunii de a publica rapid, în timp real chiar, fotografii. Cel puţin aşa reiese din studiile realizate de Memri, un institut israelian de cercetători. 

Pe Instagram, cercetătorii israelieni au găsit numeroase conturi deschise pentru glorificarea fondatorului al-Qaeda, Osama bin Laden, precum şi pentru Anwar al-Awlaki, fostul lider al reţelei din Peninsula Arabică a al-Qaeda (AQAP), ucis de forţele americane într-un atac cu drone, şi pentru Yahia al-Libi, fost număr doi în ierarhia grupării, ucis şi el de drone. Majoritatea conturilor descoperite au fost semnalate administratorilor platformei Instagram şi au fost închise între timp. 

Lider al-Qaeda: Lăsaţi Twitterul! Veniţi pe forumuri 

Trecerea jihadismului în era digitală coincide cu schimbarea prin care trece al-Qaeda, rămasă fără „garda veche” după lichidarea lui bin Laden şi fuga „locoteneţilor” în munţi. Tocmai de aceea, schimbarea nu este privită cu ochi buni de toţi capii reţelei. Unii dintre ei le cer adepţilor să lase calculatorul şi să revină la lupta adevărată, alţii sunt nemulţumiţi de strategia de folosire a internetului.

 Spre exemplu, Abu Saad al-Amili, unul dintre pilonii ideologici ai AQAP, în prezent cea mai periculoasă ramură al-Qaeda, a publicat un eseu exact pe tema jihadismului online, în care îndeamnă la ignorarea Twitterului şi revenirea pe forumuri. Închiderea anumitor forumuri, moment care a coincis cu ascensiunea reţelelor de socializare, ar fi fost un bun moment pentru ca gruparea să se impună pe plan internaţional şi ca o putere ciberjihadistă, spune el. 

Ostaticii din Algeria şi expunerea media 

Un exemplu recent pentru schimbarea obiceiurilor de promovare şi comunicare a grupărilor jihadiste este luarea de ostatici din Algeria, din ianuarie. Indiferent cum se încheie o situaţie de criză, grupările teroriste profită de pe urma expunerii mediatice: cauza le este promovată, iar procesul de recrutare devine tot mai uşor.

Teroriştii dn spatele luării de ostatici la platforma de gaze din estul Algeriei, în care au murit şi doi români, nu au luptat numai cu arma în mână. Mokhtar Belmokhtar - Mister Marloboro - şi gruparea sa „Brigada Sângelui”, afiliată al-Qaeda, au ţinut o lume întragă cu sufletul la gură şi au arătat că ştiu să lupte şi pe „frontul” 2.0. 

„Luarea de ostatici de la platforma din In Amenas este exemplul perfect de personificare mecanică, când fiecare grupare intră într-o comptetiţie pentru a-şi câştiga cea mai mare expunere şi impact mediatic”, explică pentru cotidianul francez „Le Monde” Jean-Pierre Filiu, profesor la Universitatea de Ştiinţe Politice de la Paris. 

În lumea extremiştilor - tot mai prezenţi în spaţiul virtual, iniţiativa lui Belmokhtar a fost salutată drept o replică pentru „cruciada” demarată de francezi în Mali. 

În toate limbile, pe toate canalele media, audienţa i-a stat la picioare. „Chiorul”, una dintre poreclele teroristului, a devenit în sine o imagine a mişcării jihadiste din întreaga lume, dedicat „luptei împotriva evreilor şi a cruciaşilor”, furând lumina reflectoarelor de la luptătorii din norrdul Mali. 

„Jihadul mediatic” a devenit indispensabil. „Indiferent care este deznodământul unei astfel de situaţii de criză, mediatizarea ei este benefică pentru terorişti: îi ajută să recruteze şi să-şi promoveze mişcarea”, spune Filiu. 

În lume



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite