Rusia

articolul anterior articolul urmator

Tupolev Tu-154, calul de bătaie al liniilor aeriene ruse, a fost folosit şi de TAROM. Preşedintele polonez a murit în 2010 în urma prăbuşirii unui Tu-154

11
25 Dec 2016 11:25:36
Autor: Bogdan Enache
Foto Airliners.net
Foto Airliners.net

Avionul prăbuşit duminică în Marea Neagră, în largul coastei staţiunii ruse Soci, este un Tupolev Tu-154, aeronava de linie de concepţie sovietică, proiectată la mijlocul anilor 1960.

Tu-154 este o aeronavă mediu-curier cu trei turboreactoare, cu un fuselaj îngust, capabil de viteze de zbor de 950 km/h, ceea ce face din Tu-154 unul dintre cele mai rapide avioane de pasageri din lume.

Avionul a fost proiectat de Andrei Tupolev şi a fost principalul model utilizat decenii la rând de liniile aeriene sovietice si cele ruse, până la mijlocul anilor 2000.

Aeronava are o autonomie de zbor de 5.280 de kilometri si este capabilă să decoleze şi să aterizeze pe piste nepavate şi aerodromuri cu pietriş. A fost utilizat cu succes în condiţiile extreme din nordul Rusiei şi regiunea arctică.

În prezent, aeronava are restricţii de utilizare în Europa occidentală şi alte regiuni din cauza depăşirii limitelor de zgomot admise.

În România, compania Tarom a avut în flotă avioane Tupolev Tu-154 din anii 1970 până în anii 1990.

Potrivit aeronews.ro, TAROM a avut în flota 12 exemplare cu care a operat zboruri între aprilie 1976 – septembrie 1997. Tu-154 a zburat pe curse externe cu decolare din Bucureşti – escala la Timişoara – şi cu plecare din Constanţa, pe perioada verii. Cele mai lungi zboruri operate de TAROM cu Tu-154 au fost spre Paramaribo, Surinam – cu escala la Reykjavik, Islanda – respectiv spre New York JFK.

Din 1968, când Tu-154 a intrat în uz, s-au înregistrat 39 de accidente aviatice fatale cu acest tip de avion, cele mai multe cauzate de factori fără legătură cu aeronava în sine, dar şi din cauza utilizării excesive în condiţii de exploatare extrem de solicitante.

Cel mai cunoscut accident recent în care a fost implicată o aeronavă Tu-154 este prăbuşirea, la 10 aprilie 2010, a avionului prezidenţial polonez în apropierea aeroportului de la Smolensk, Rusia, în accident murind toţi cei 88 de pasageri şi cei 8 membri ai echipajului, inclusiv preşedintele de atunci al Polonie, Lech Kaczyński. la bord se aflau membri ai Guvernului şi ai ramurii legislative, comandanţi ai Forţelor Armate, precum şi alţi demnitari polonezi care urmau să participe la comemorarea a 70 de ani de la masacrul de la Katyn. Cauza oficială a prăbuşirii a fost eroare de pilotaj în condiţii meteo severe.

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

11 Comentarii

Soroş
25.12.2016, 11:48:56

tehnica rusilor de anii 60 era buna in anii 60 azi e buna doar pentru incinerat cadavre, avionul polonezilor a fost doborat de rusi

+1 (5 voturi)
Romanul
25.12.2016, 12:03:44

Avionul în discuție este o bijuterie aviatică. Că se întâmplă accidente, se întâmplă din varii motive și nu din cauza aeronavei care a trecut testul timpului, cel Mare respectat test de altfel. Legat de aeronavă poloneză, chiar polonezii au recunoscut că răposatul președinte era încăpățânat și a ordonat o aterizare sinucigașă.

0 (8 voturi)
cocor
25.12.2016, 12:45:23

Daca rusii nu au nici un amestec si sunt curati asa cum spui tu, de ce nici pana la ora actuala nu au inapoiat epava avinului polonezilor?

+2 (4 voturi)
_wakki m
25.12.2016, 12:43:32

bijuteria aviatică este furăciune de McDonnel Douglas 80, proiect de prin anii 60, iar acum are interdicție de zbor cam în toată lumea civilizată din cauza zgomotului și a problemelor de siguranță păcat că s-a prăbușit în mare astfel, a ratat poporul sovietic șansa de a merge la fața locului să jefuiască cadavrele, cum au făcut cu avionul malaezian MH-17

+2 (6 voturi)
miron miron
25.12.2016, 13:29:41

Tehnica din 1960 si vechimea in exploatare, asta-i cauza care a dus la prabusirea avionului, asa dupa cum scrie bine in articol. Eu aș mai adauga: nu m-as mira daca pilotii rusi n-au fost beti la volanul avionului....

+1 (1 vot)

Vezi toate comentariile (11)

Modifică Setările