6 luni cu Donald Trump la Casa Albă. Cum a devenit acesta Şeriful Americii Profunde (I)

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
Donald Trump

Acest articol tratează din perspectivă antropologică alegerea lui Donald Trump, devenit cel de-al 45-lea preşedinte din istoria Statelor Unite ale Americii.

În primul rând, scopul a fost realizarea unei cercetări asupra modelului de comunicare publică folosit de către politicianul Donald Trump, cu un profil considerat a fi unul atipic. Implicit, maniera sa de a face cunoscute publicului intenţiile şi programul politic a fost una ieşită din comun. 

Menţionez că a fost destul de dificil de identificat un mit sau un model arhetipal care să se potrivească politicianului american Donald Trump. Cercetarea este îngreunată de faptul că tema vizează momente ale istoriei recente. Ştiinţele sociale au nevoie de timp pentru sedimentarea pieţei ideilor cu referire la un anumit obiect al cercetării. Este nevoie ca lucrurile să se aşeze pentru a emite judecăţi cu adevărat de valoare.

În orice stat din lume, dar mai ales în SUA, campania pentru alegerile prezidenţiale reprezintă unul dintre momentele de maximă manifestare a societăţii spectacolului. Aproape întodeauna câştigătorul este cel care deţine toate atu-urile pentru a fi un adevărat brand. Iar pentru a ajunge un brand este nevoie de un marketing politic pe măsură.

De ce Donald Trump şi nu Hilary Clinton?

Mass-media americană, cât şi echipa sa de campanie, nu a fost capabilă să contureze un mit sustenabil (daca se permite acest termen) pentru contracandidatul lui Donald Trump, politicianul democrat Hillary Clinton, chiar dacă aceasta era dată ca favorită certă în toate sondajele şi previziunile specialiştilor. Situarea în pole-position a soţiei fostului preşedinte Bill Clinton putea fi cartea câştigătoare. Cunoscătorii ştiu foarte bine că nu întotdeauna cel mai bine cotat este şi cel mai sigur pariu.

Hillary Clinton nu a fost avantajată nici de cele două atu-uri pe care a marjat în campania electorală. Primul atu (soţia unui fost preşedinte american) a generat o serie de glume destul de gustate în spaţiul public, societatea americană neexcelând la capitolul respectării egalităţii de gen. În zilele noatre, o campanie electorală transcende stadiul dezbaterilor politice, mass-media oferind publicului un show complet. În aceste condiţii, nu putea lipsi componenta de divertisment. În preajma alegerilor din 8 noiembrie 2016, opinia publică americană era pusă în gardă: alegerea lui Hillary Clinton ar da naştere unei premiere absolute: va fi prima dată când doi preşedinţi din istoria SUA au făcut sex unul cu celălalt- fără îndoială, o remarcă cu un substrat misogin.

Al doilea atu, de necontestat, este dat de profesionalismul şi experienţa acumulată în calitate de secretar de stat (între 2009 şi 2013). Buna expertiză în domeniul politicii externe putea fi un factor determinant în victoria finală. Din nefericire, tema politicii externe nu era prioritară pentru electorii americani în anul de graţie 2016. Iar Donald Trump a ştiut asta şi a profitat.

În ultimii ani am studiat cu atenţie campaniile electorale din România. Ca membru al comunităţii, am acordat atenţie şi procesului electoral din localitatea de reşedinţă. Aici am privit îndeaproape desfăşurarea competiţiei electorale, ajungând la o concluzie personală: alegătorii nu răspund niciodată la disperare. Atitudinea eronată a unor candidaţi în campanie, ce acţionează visceral şi sub imperiul impulsului, determină scăderea interesului alegătorilor; un alt efect negativ constituindu-l absenteismul la urne. Pasivismul este extrem de dăunător democraţiei în tot ansamblul ei, acesta fiind un fapt deja cunoscut.

Tactica greşită a lui Hillary Clinton a fost tocmai faptul că pretins un vot de substituire –anti Trump, situaţie mai mult decât favorabilă acestuia.

În susţinerea opiniei anterior prezentate am selectat o serie de declaraţii făcute în vara anului 2016: 

•"Donald Trump nu poate gestiona nici măcar o campanie electorală prezidenţială dură şi tumultoasă"

• "Imaginaţi-vă, dacă îndrăzniţi, cum ar fi Donald Trump în Biroul Oval în faţa unei crize majore. Un om care poate deveni irascibil la un mesaj pe Twitter nu este un om de încredere în gestionarea arsenalului nuclear",

• "Un măreţ preşedinte democrat, Franklin Delano Roosevelt, a respins în mod perfect politicieni de genul lui Trump acum peste 80 de ani, în vremuri mai periculoase”.

Întotdeauna am fost de părere că atacul la persoană nu este o soluţie în combaterea competitorului. Gestionând cu succes retorica îndreptată împotriva sa, mai puţin împotriva programului politic propus electoratului, Donald Trump şi-a putut prezenta în voie ideile sale, unele dintre ele elucubrante, folosindu-se de toate canalele de comunicare. Iar răspunsul susţinătorilor săi a fost pe măsură (chiar dacă nu a câştigat votul popular, voturile pro-Trump au venit din statele cu putere mai mare de decizie în alegerea preşedintelui, conform sistemului electoral american). 

image

În continuare, o să vedem că nu calitatea programului politic primează, ci mai mult modul în care este “împachetat” conţinutul. Oamenii simpli răspund cel mai bine la emoţii. Americanul de rând s-a regăsit în discursul lui Donald Trump, văzând în acesta omul potrivit care să facă dreptate şi să-i redea mândria de apartenenţă la naţiunea americană.

Mult mai eficiente au fost şi atu-urile propuse de Trump electoratului: îşi construieşte treptat mitul bunului manager, capabil să conducă America la fel de bine cum îşi conduce propriile companii (vezi foto, sursa time.com), după cum declara în cadrul dezbaterii televizate din 20 octombrie 2016.

Sloganul “Make America great again” (abreviat MAGA) nu este o licenţă introdusă de Trump, fiind folosită  şi de Ronald Reagan în campania electorală din anul 1980. Nu mai contează faptul că nu a fost original: era momentul mai mult decât potrivit pentru ca omul de rând să aibă din nou garanţia că  America poate deveni măreaţă. Atât campania lui Reagan, cât şi cea a lui Trump vin după o perioadă de criză economică prelungită, care mai au ceva în comun: ambii au apelat la serviciile lui Roger Stone, unul dintre cei mai buni strategi din America.

Articolul următor: Strategiile de succes folosite de Donald Trump în campania electorală

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite