Alegeri SUA 2020. Cea mai scumpă campanie din istorie: sumele cheltuite de candidaţi

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Încă în curs de derulare, campania electorală pentru alegerile din 3 noiembrie din Statele Unite a bătut deja toate recordurile în materie de cheltuieli.

Aflaţi pe ultima sută de metri de campanie, cei doi candidaţi la Casa Albă, republicanul Donald Trump şi democratul Joe Biden, nu mai ţin cont de banii cheltuiţi pe publicitate, mitinguri şi deplasări prin ţară. De altfel, aproape fără restrângeri, sumele angajate în campaniile politice americane sunt, de la o alegere la alta, într-o creştere perpetuă. Şi asta cu toate că banii nu garantează întotdeauna victoria, aşa cum şi-a dat seama acum câteva luni un fost pretendent la Biroul Oval, multimiliardarul Michael Bloomberg.

France TV Info explică de ce actuala campanie electorală de peste Atlantic a depăşit toate recordurile în materie de cheltuieli.

Sumele evocate

Statele Unite au o particularitate în privinţa alegerilor, şi anume suprapunerea mai multor campanii electorale. Alegerile din 3 noiembrie nu sunt numai despre Casa Albă, ci şi despre reînnoirea deputaţilor şi a o treime din senatori. În paralelul cu aceste schimbări la nivel federal, numeroase state organizează scrutine locale, de la referendumuri, la alegeri de guvernatori şi judecători etc.

Center for Responsive Politics, un grup de cercetare pe tema finanţării politicii americane, evaluează la aproape 11 miliarde de dolari sumele cheltuite pentru campania curentă, incluzând şi faza alegerilor primare. În 2016, candidaţii la alegerile din Statele Unite au cheltuit 6,5 miliarde de dolari, ceea ce constituia deja un record.

Potrivit unor date din 14 octombrie 2020, 3,5 miliarde de dolari au fost cheltuiţi doar pentru campania prezidenţială, bani proveniţi în mare parte din strângeri de fonduri. Dacă Biden a colectat 952 de milioane de dolari, Trump a reuşit să adune 601 milioane.

Cine a cheltuit cel mai mult?

Cel mai mare cheltuitor nu este prezent în faza finală. Este vorba de Michael Bloomberg, fostul primar democrat de New York. În doar câteva săptămâni de campanie, multimiliardarul a cheltuit peste 1,1 miliarde de dolari. Este cea mai scumpă promovare politică din istorie. După câteva rezultate neconcludente, s-a retras în favoarea lui Joe Biden. Acesta din urmă este pe locul doi în privinţa sumelor cheluite pentru campanie, ajungând la 790 de milioane de dolari. Donald Trump este pe locul trei, cu 565 de milioane de dolari. Al patrulea în această listă este miliardarul Tom Steyer, care s-a lansat în cursă în rândul democraţilor în iulie 2019 şi s-a retras în mai puţin de opt luni de campanie, timp suficient să cheltuie 352 de milioane de dolari, în mare parte din averea sa personală.

De unde vin milioanele de dolari?

Spre deosebire de alte ţări, sumele angajate în campaniile electorale din Statele Unite nu sunt plafonate. Cu o excepţie, şi anume banul public. În acest caz, cheltuielile nu pot să depăşească 84 de milioane de dolari.

Majoritatea banilor provin din donaţii ale susţinătorilor şi de la comitetele locale de partid, prezente în fiecare stat.

Pe lângă comitetul principal, există totodată comitete de acţiune politică (PAC), care au tocmai misiunea de a strânge fonduri. Ele apără mai degrabă o cauză decât un partid, cum ar fi de exemplu drepturile persoanelor LGTB sau portul de arme.

Pretendenţii la Casa Albă beneficiază de asemenea de un sprijin indirect: comitetele externe. Din 2010, întreprinderile naţionale şi cele externe pot finanţa campaniile electorale în numele libertăţii de expresie, cu condiţia să nu doneze direct candidaţilor, de unde şi noţiunea de „comitet extern”. Două tipuri de structuri o permit: Super PAC-urile şi asociaţiile.

Super PAC-urile sunt o versiune mai largă a PAC-urilor. Legea americană nu le permite să se coordoneze cu un partid sau cu un candidat. Ele se concentrează pe spoturi publicitare favorabile sau defavorabile, fără a face o referire directă la candidatul preferat. Peste 275 de milioane de dolari au fost cheltuiţi astfel pentru a finanţa campaniile anti-Trump.

Candidaţii au de asemenea dreptul să împrumute bani sau să-şi pună la bătaie averea personală, ceea ce l-a privilegiat pe Michael Bloomberg.

Cum sunt monitorizate cheltuielile?

Teoretic, ele sunt supravegheate de Comisia Federală Electorală (FEC), înfiinţată în 1974. Cei şase membri ai săi, propuşi de preşedintele ţării şi aprobaţi de Senat, sunt responsabili de verificarea provenienţei sumelor primite de candidaţi şi modalităţile de cheltuire.

În practică, „FEC nu a funcţionat niciodată”, spune pentru France TV Infor profesorul François Vergniolle de Chantal. „Cu un număr par de membri, are mereu trei republicani şi trei democraţi care ţin morţiş la poziţiile lor”, explică el.

În ceea ce priveşte această campanie, Comisia este în şomaj tehnic din iulie 2020, întrucât mai are nevoie de trei membri. Donald Trump nu a venit cu propunerile potrivite.

Campaign Legal Center, asociaţie specializată în supravegherea cheltuielilor de campanie, a depus o plângere împotriva lui Trump la această comisie. Ea îl acuză pe cel de-al 45-lea preşedinte american de spălarea a 170 de milioane de dolari. În absenţa cvorumului necesar, dosarul este ţinut la sertar, la fel ca altele 350 legate de campania pentru 3 noiembrie.

SUA



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite