Statele Unite

articolul anterior articolul urmator

Black Friday - o tradiţie americană importată şi în România

1
23 Nov 2012 11:52:35
Mircea Goia
Black Friday într-un mall american
Black Friday într-un mall american

Începând cu 2005 Black Friday a devenit ziua cea mai aglomerată din an din punct de vedere al cumpărăturilor la americani. Va deveni ea la fel şi la români?

 Numele de "Black Friday" îşi are originea în oraşul american Philadelphia dinainte de anul 1961 şi unde era folosit pentru a descrie traficul (oameni pe stradă şi în maşini) intens care urma zilei de Thanksgiving. O explicaţie alternativă ar fi că magazinele arătau profit în acea zi, "în the black" (opus la "în the red", care descrie lipsa profitului).  
 Începând cu 1975 termenul a fost folosit şi în afara Philadelphiei, generalizându-se apoi în toată America. Această zi marchează debutul sezonului cumpărăturilor de Sărbători. 
  
 Locuind în America am vrut să văd ce înseamnă această zi pentru ei. Am văzut-o şi anul trecut, am văzut-o şi anul acesta. 
 
 
 Tradiţional, retailerii participanţi la Black Friday (în general marile lanţuri) deschideau magazinele a doua zi după Thankisgiving la ora 6:00 dimineaţa. Bineînţeles, cumpărătorii formau cozi imense câteodată cu o zi înainte. 
 
 
Dar în ultimii ani unii retaileri (Best Buy, Walmart, Target, Sears, Toys R Us, etc) au început să deschidă magazinele mult mai devreme, chiar în ziua de Thanksgiving (orele 4:00, 8:00, 9:00 după-masa şi seara). 
 
Alţi retaileri (Best Buy, Macy's, Kohl, Old Navy, etc) deschid magazinele la orele 12:00 noaptea la sfârşitul zilei de Thanksgiving. 
 
De ce această grabă? Competiţia pentru clienţi. În acest mod, un client care cumpără electronice de la Best Buy la ora 12:00 noaptea poate mai devreme să cumpere altceva de la magazinele care se deschid la 8:00 seara sau mai târziu de la 6:00 dimnineata a doua zi.  
  
 
În zilele premergătoare lui Black Friday media americană se întrece în a prezenta detalii despre tot procesul, amplificând cererea şi oferta. Magazinele însăşi au pregătite reclame speciale făcute pentru această zi.
 
Marketingul e rege ceea ce face ca anul acesta să fie aşteptaţi la cumpărături cam jumătate din populaţia americană, adică 160 milioane oameni care vor face vânzări de 60 miliarde dolari. În 2011 vânzările datorate lui Black Friday au fost de 52 miliarde dolari, faţă de 2008 când au fost de 41 miliarde. 
 
 
Odată cu avântul comerţului electronic s-a inventat şi ziua corespunzătoare, online, a lui Black Friday: Cyber Monday. 
 
Mulţi retaileri au observat o creştere seminificativa a vânzărilor în prima luni de după Black Friday, poate din cauza că destui oameni nu au apucat să cumpere în vinerea neagră şi atunci şi-au întors privirile către magazinele online. Termenul a început să fie folosit prin 2005 de Shop.org (o divizie a National Retail Federation din SUA) şi apoi s-a extins în presă şi în limbajul comun. În 2011 vânzările online în această zi au fost de 1.2 miliarde dolari (faţă de 610 milioane dolari în 2006). 
  
 
Anul trecut am vizitat unul din magazinele americane din oraşul meu despre care ştiam că va fi pichetat de cumpărători, şi anume Best Buy (electronice). Anul acesta am vizitat din nou alte magazine din cadrul unui mall.
 
Nu m-am putut abţine să nu fac o comparaţie între cumpărătorii care au vizitat magazinul şi o altă situaţie întâlnită cu un an înainte la inaugurarea unui magazin românesc (inaugurare care s-a soldat cu nişte reduceri). 
 
Comparaţia o puteţi vedea mai jos dar eu sper că ceea ce s-a întâmplat la magzinul românesc să fi fost doar accidental şi nu o regulă. 

 
Şi anul acesta cumpărăturile s-au desfăşurat în linişte, fără înghesuială şi asta nu numai la magazinul de electronice, dar şi la haine şi electrocasnice. Poate în alte părţi ale Americii lumea e mai grăbită, mai nerăbdătoare, mai vocală. Se pare că nu e şi cazul statului în care locuiesc (Arizona). 
   
Începând de anul trecut această zi de Black Friday (Vinerea Neagră) a fost importată şi în România (ca alte sărbători nord-americane gen Valentine's Day şi Halloween). 
 
Anul acesta "Vinerea Neagră" pare a fi mult mai prezentă în media românească, ceea ce se va traduce într-un număr mai mare de retaileri (offline şi online) şi cumpărători care o vor adopta (şi care probabil vor face vânzări record, la fel cum au făcut-o şi anul trecut). 
  
Conform unui studiu realizat de Daedalus Millward Brown (companie de marketing şi cercetare) pentru eMAG, 4,1 milioane de români au auzit despre acest eveniment de shopping. 59,3% dintre aceştia şi-au manifestat intenţia de cumpărare ceea ce înseamnă că, în "Vinerea Neagră", nu mai puţin de 2,43 milioane de oameni vor intra în cursă pentru cele mai bune oferte online şi offline. 
 
Spre exemplu, anul trecut magazinul eMAG a avut vânzări record de peste 8 milioane euro, deşi oficialli se aşteptau cam la jumătate din această sumă. Putea fi chiar mai mult dacă serverele magazinului online nu cădeau regulat, având şi 100.000 vizitatori simultan. Anul acesta eMAG aşteaptă peste 2 milioane de români să cumpere online în 24 de ore (şi sper să fie mai bine pregătiţi din punct de vedere online). 
  
Din câte am observat în media, de "Vinerea Neagră" din acest an oficialli magazinelor online (nu doar eMAG) sunt îngrijoraţi din cauza că serverele lor e posibil să nu reziste asaltului (deşi, dacă au învăţat de anul trecut şi şi-au făcut lecţiile pentru anul acesta, nu ar trebui să fie). 
  
Oricum, conceptul va prinde rădăcini în România şi mai mult ca sigur că va continua şi în anii următori.  Pentru consumatorul român, nu e un lucru rău să obţină măcar odată pe an reduceri semnificative la produsele râvnite (deşi unele guri rele spun că aceste reduceri sunt false, în sensul că magazinele oricum ţin preţurile mare dea-lungul anului şi reducerile de sărbători nu le afectează prea tare pentru că masa mai mare de cumpărători oricum compensează preţurile mai mici). 
    
 UPDATE, 11:00 AM 
Văd că destule site-uri româneşti sunt sau au fost blocate din cauza traficului mare de vizitatori. Deci nu s-a învăţat mai nimic de anul trecut. Probabil şi la anul va fi la fel. 
 Scuza pe care am citit-o undeva că "Nu există site care să nu pice de Black Friday. Dacănu pică, înseamnă că ofertele nu au fost bune." nu îşi are locul în cadrul unei echipe tehnice. Afirmaţia asta nu justifică decât incompetenţa, şi atât. Ar trebui să învăţam tot de afară unde Amazon.com şi alte site-uri de gen nu vor cădea de Cyber Monday. 
 
Asta îmi aduce aminte de iarna care veşnic ne prinde pe picior greşit, deşi se anunţă dinainte. 
     
NOTĂ
Fotografiile îmi aparţin.

 

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

1 Comentariu

Utilizator Adevărul
24.11.2012, 06:24:49

Comentariu considerat abuziv.

Modifică Setările