Criză a lanţurilor de aprovizionare în SUA. Comenzile de Crăciun ale americanilor sunt periclitate

0
Publicat:
Ultima actualizare:
500.000 de containere aşteptau să fie descărcate în porturile californiene pe 13 octombrie 2021 FOTO EPA-EFE
500.000 de containere aşteptau să fie descărcate în porturile californiene pe 13 octombrie 2021 FOTO EPA-EFE

SUA se confruntă cu blocaje ale lanţurilor de aprovizionare ce anunţă probleme cu comenzile de Crăciun, ameninţând totodată planul de redresare economică al adminstraţiei Biden, scrie Politico.

Administraţia de la Casa Albă a încercat să găsească soluţii pentru eliberarea traficului congestionat din porturile californiene făcând apel la operatori portuari, companii de transport şi sindicate să mărească ritmul de lucru şi numărul de muncitori care să descarce şi să ducă rapid marfurile în depozite.

Haosul din lanţurile de aprovizionare cu doar 10 săptămâni până la sărbători riscă să creeze noi turbulenţe pentru preşedintele american şi să scadă încrederea consumatorilor.

Criza se anunţă mai gravă decât anticipau oficialii şi experţii cu câteva luni în urmă, cu potenţial de a se prelungi şi anul viitor, relatează Politico.

Comercianţii sunt tot mai pesimişti în privinţa eforturilor administraţiei de la Washington de a pune capăt crizei care se prefigurează deja să fie una de durată.

Administraţia Biden a pus până acum responsabilitatea pe umerii sectorului privat în ciuda solicitărilor din partea industriei de a mobiliza mai multe resurse federale. Pe de altă parte, oficiali superiori din administraţia Biden spun că au un control limitat asupra porturior şi companiilor de transport, astfel că nu pot interveni mai mult decât să facă apel la accentuarea eforturilor acestora.

Miercuri, Casa Albă a anunţat că portul din Los  Angeles va fi deschis 24/7, o măsură adoptată deja de Portul din  Long Beach, în condiţiile în care aceste porturi au blocaje uriaşe, prin ele trecând 40% din importuri. Săptămâna trecută, 80 de vase mari de marfă aşteptau să andocheze, potrivit  Marine Exchange of Southern California, un ONG care monitorizează traficul portuar.

Companii precum FedEx, UPS, Walmart, Samsung, Target şi Home Depot vor face transporturi din porturi inclusiv pe timp de noapte pentru a mări capacitatea de preluare a unei cantităţi mai mari de marfă. 

De asemenea, sindicatele au promis că vor asigura un număr sporit de muncitori. Totuşi, oficiali ai administraţiei admiteau anterior că aceste măsuri nu sunt suficiente să elimine blocajele care se creează de câteva luni, fiind necesară mobilizarea tuturor operatorilor de transport şi a actorilor din lanţul de aprovizionare.

Reprezentanţi ai industriei aşteaptă însă mai mult ajutor din partea administraţiei care să pună la dispoziţie spaţiu de depozitare sau chiar să mobilizeze resurse militare.

Presiunile asupra lanţurilor de aprovizionare au fost intensificate de pandemie care a creat o cerere mare de consum, dar şi de situaţia din Asia care a închis porturi şi fabrici, dar se află şi în faţa unei crize de electricitate (China). Astfel s-au creat întârzieri mari în livrarea produselor, au apărut penurii ale unor mărfuri şi preţurile au crescut.

Deşi porturile procesează cantităţi record de produse importate şi costurile de transport au explodat,  cea mai mare problemă în prezent este că lanţurile de aprovizionare sunt mult prea aglomerate şi nu pot face faţă ritmului necesar.

În august, SUA l-au numit responsabil de atenuarea blocajelor din porturi în următoarele şase luni pe John Porcari, fostul secretar-adjunct din transporturi.

Acesta a convocat reprezentanţii companiilor de transport, recomandând prelungirea programului de lucru şi comunicarea obstacolelor survenite în procesul de transport.

„Tot ce am făcut a fost progresiv”, spune Gene Seroka, director executiv al portului din Los Angeles, referindu-se la coordonarea între echipa sa, reprezentanţi ai lanţurilor de aprovizonare  şi administraţia Biden, precizând că paşi mici precum reducerea timpilor de încărcare au dat rezultate importante.

Porcari a fost angajat ca parte a unui grup de lucru dedicat găsirii unor soluţii pe teren scurt pentru decongestionarea porturilor, creat în iunie.

Cum însă sezonul de comenzi pentru sărbători a început în forţă în septembrie, timpul a fost mult prea scurt pentru a avea rezultate vizibile. 

Retaileri mari precum Walmart, Amazon şi Home Depot şi-au luat însă măsuri de precauţie plasând comenzi mult mai devreme şi mobilizând şoferi regionali pentru a prelua mărfurile din port. Alţii au închiriat vase pentru transportul propriilor containere sau şi-au modificat rutele pentru a ocoli porturile californiene.

„Companiile mai mari au mai mult spaţiu de manevră şi flexibilitate în interiorul lanţurilor de aprovizionare decât companiile mai mici, aşa că sunt impacturi diferite asupra celor din industrie”, spune Jonathan Gold, vicepreşedinte pentru politici vamale şi aprovizionare al Federaţiei Naţionale pentru Retail.

Acesta spune că probabil nu sunt posibile soluţii pe termen scurt cu efect imediat, dar că se poate acţiona asupra prevenirii unor astfel de  probleme în viitor.

Planul de investiţii în infrastructura de transport de 200 de miliarde de dolari anunţat de Biden se bucură de susţinere în industrie care e de părere că SUA au rămas în urma rivalelor precum China în această privinţă. 

În iulie, Biden a emis un ordin executiv de consolidare a industriei de containere despre care a spus că a afectat exportatorii americani, comandând Comisiei Federale Maritime , care reglementează transporturile oceanice să împiedice impunerea unor taxe exagerate şi să examineze eventuale probleme de concurenţă neloaială.

Şeful Comisiei Federale Maritime, Dan Maffei, admite însă că aceste anchete şi consolidarea pieţei americane nu sunt de natură să soluţioneze criza cadourilor.

„Ideea e că există dificultăţi din cauza cererii şi a problemelor sistemice care afectează lanţul de aprovizionare. Nu vor avea puterea să anuleze Crăciunul dar poate vor îngreuna obţinerea unei jucării anume pentru copii”, a spus el.

SUA



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite