Obiectele decorative reprezentând fructe, mâncare sau pahare de vin vărsat pe masă au luat avânt în pandemie FOTO

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Lumânare de ceară sub formă de prăjitură vândută de brandul John Derian FOTO John Derian. com
Lumânare de ceară sub formă de prăjitură vândută de brandul John Derian FOTO John Derian. com

Obiectele de artă care reprezintă feluri de mâncare şi fructe sunt iar în trend după ce pandemia şi penuria provocată de blocajele lanţurilor aprovizionare au reînviat o modă din anii 1950 în SUA, dar şi interesul pentru o artă decorativă veche de secole.

Estetica maximalistă are o resurgenţă şi în domeniul artei decorative principalele vedete fiind reţetele lucioase realizate de artişti artizanali - în mare parte voit kitsch-uri, sunt produse de mare fineţe, realiste, unele din ele menite să înlocuiască cu succes torturile sau dulciurile sofisticate de la nunţi sau să imprime un stil în casele oamenilor, relatează New York Times.

Printre cele mai cerute sunt lumânările şi lampele în formă de croissant, brânză şi salatele de fructe din gelatină, dar şi prăjiturile în stil retro, care fac senzaţie mai ales pe Instagram.

Firme scumpe de bijuterii precum Mociun vând pahare vărsate de vin şi pahare de îngheţată topită care se află în catalog alături de inele de logodnă de 10.000 de dolari.

Un artizan japonez, Yukiko Morita, a pus pe piaţă lampele sub formă de pâine şi produse de patiserie Pampshade, făcute din cocă dospită acoperită cu substanţe antibacteriene şi al căror preţ ajunge la 80 de dolari.

Lampă din aluat dospit marcă Yukuko Morita FOTO Pampshade.com

Lampă din aluat dospit marcă Yukuko Morita FOTO Pampshade.com

 John Derian este fondatorul companiei de produse decorative pentru casă cu acelaşi nume şi face afaceri cu decupaje şi mâncare falsă de decor de 20 de ani. El şi-a început comerţul cu o păpuşă creaţie Nathalie Lete care avea crenvurşti în loc de mâini şi o bucată de carne în loc de cap.

„Ador lucrurile nostime”, spune el. În prezent el vinde articole realizate fin din marmură de Toscana precum banane şi cireşe sculptate.

În vitrinele sale sunt expuse şi patiserii din ceară precum gogoşi, torturi şi plăcinte care produc bucurie ochilor clienţilor încântaţi de aspectul lor, spune Derian.

Pahar vărsat de martini vândut de Mociun FOTO captură

Pahar vărsat de martini vândut de Mociun FOTO captură

Mâncarea falsă este obiect de decor de secole. Obiecte înşelătoare pentru ochi dând impresia de porţelan realizate în Europa secolului 18 luau adesea forma fructelor şi legumelor, şi coşurilor cu fructe. De asemenea, platourile cu fructe de jad şi alabastru au apărut încă din  perioada dinastiei Qing a Chinei Imperiale (1644 -1912).

    

Mai recent, obiectele decorative reprezentând mâncare au avut un scop de promovare sau chiar de substituţie la ocazii festive fiind spectaculoase  şi mai ieftine decât variantele adevărate. În Japonia, alimentele false sau „sampuru”, ce pot costa sute de dolari, sunt expuse în gemurile restaurantelor, în timp ce în SUA sunt folosite pentru a păstra tradiţia torturilor de nuntă etajate care au în preţ prea mare în variantele reale.

Acestea sunt şi obiecte de artă care decorează casele americanilor, spune scriitoarea în domeniul design-ului interior Sarah Archer, autoarea unei cărţi despre anii 1950 şi 1960 când a început moda cu mâncarea falsă decorativă.

„Fructele din sticlă suflată erau superpolulare în anii 50 şi 60 după cel de-al Doilea Război Mondial când era ceva mai accesibil sau interesant şi tentant pentru americanii din clasa mijlocie să călătorească în Italia ”, de unde se întorceau cu suveniruri de fructe de sticlă, spune Archer.

Artiştii actuali şi branduri intrate pe această piaţă spun că au fost stimulate de o cerere mai mare cu privire la obiecte de artă de calitate inferioară sau kitschuri care au devenit o modă.

Artista americană Leanne Rodriguez cunoscută sub numele de Elrod a început să fabrice lămpi sub forma salatelor de fructe poleite şi formate din gelatină în pandemie. Ea spune că a vrut să creeze un efect oarecum dezgustător.

Luându-şi inspiraţia din reţetele salatelor pe bază de gelatină de la jumătatea secolului trecut ea suspendă crenvurşti, legume şi fructe din argilă în forme lucioase din răşină care pot fi folosite ca lămpi. Marca ei se numeşte Mexakitchen.

„Mulţi oameni nu pricep” rostul acestor creaţii care costă între 100 şi 3.500 de dolari” în timp ce alţii le adoră, spune artista pasionată de kitsch-uri.

Salată de fructe cu gelatină marca Mexakitchen FOTO captură

Salată de fructe cu gelatină marca Mexakitchen FOTO captură

Jazmine Rogers, un creator de conţinut din San Diego, spune că şi-a luat inspiraţia de la bunica ei ce deţinea o colecţie de bibelouriîn formă de fructe.

Acum obiectele de decor reprezentând fruncte fac parte din decorul casei sale.

„Este ceva ce creează o atmosferă intimă în casă. Este ca un joc cu alimentele când le pui unde nu ar trebui să fie. Este distractiv”, spune Rogres.

Jasmine Archie, un artist artizanal din Texas, se arată încântată şi surprinsă totodată că ale sale creaţii excentrice pline de culoare îşi găsesc cumpărători.

„Oameni au fost îngroziţi”, spune Archie, 25 de ani de prima sa creaţie, o prăjitură. Artista crede că generaţia sa nu formează încă o piaţă pentru aceste produse şi pentru ea a fost experiment să le lanseze „pentru a vedea ce se poate întâmpla”.

Potrivit retailerului de comerţ online Etsy, care vinde articole confecţionate manual sau vintage cererea de prăjituri false a crescut cu 36% în ultimele trei luni, faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.

Scriitoarea în domeniul designului interior Sarah Archer e de părere că aceste obiecte creează o senzaţie de intimitate şi stare de bine deşi sunt excentrice.

Aceste articole sunt modalităţi „relativ ieftine, facile şi creative de a da un aer jucăuş şi trăsnit casei. Cred că sunt motivate de o dorinţă de joacă”, spune ea.

SUA



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite