VIDEO Misiune NASA: cea mai detaliată hartă în infraroşu a cerului

Telescop cu infraroşu

NASA lansează luni telescopul spaţial "Wide-field Infrared Survey Explorer" (WISE), obiectivul principal fiind de a obţine cea mai detaliată hartă în infraroşu a cerului.

Misiunea constă în obţinerea a peste un milion de imagini, ce vor constitui baza de catalogare a sute de milioane de obiecte astronomice. WISE va scana cerul într-o proporţie mult mai mare decât în orice misiune anterioară sau program realizat până în prezent.

Cea mai recentă hartă în infraroşu a cerului datează din urmă cu 26 de ani, dar performanţa lui WISE este de sute de ori mai mare decât a predecesorului său, fapt pentru care se aşteaptă să descopere obiecte pe care omenirea nu le-a văzut niciodată.

WISE va înconjura planeta noastră de 15 ori în fiecare zi, timp de şase luni. În acest interval, la fiecare 11 secunde WISE va lua o imagine în infraroşu (de minim 8 ori pentru fiecare porţiune de cer). După primele şase luni, WISE va mai petrece încă trei luni pe orbită pentru a face o scanare suplimentară a cerului. Va observa în detaliu structura galaxiei noastre.

Primele rezultate vor putea fi prezentate abia după alte şase luni, timp în care se va lucra la asamblarea imaginilor, iar raportul final este programat după 27 de luni de la data lansării.

Alte obiective mai sunt studierea asteroizilor şi cometelor, obiecte foarte puţin strălucitoare şi de aceea invizibile pentru telescoapele obişnuite.

Cercetătorii NASA au estimat că WISE va descoperi circa 100.000 de asteroizi noi, dintre care câteva sute vor fi numiţi NEA (near-Earth asterioids), obiecte care au potenţialul de a intersecta orbita planetei noastre.

O altă zonă în care se aşteaptă ca WISE să aducă noutăţi este observarea piticelor brune - stele insuficient de masive pentru a începe procesul de fuziune nucleară şi a emite lumina. WISE ar putea descoperi până la 1000 de astfel de obiecte aflate în vecinătatea Soarelui, până la o distanţă de 25 de ani lumină.

SUA