Am testat o răutate mică! Ford Fiesta ST oferă distracţie maximă la un preţ minim

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cu un aspect agresiv şi o ţinută de drum tulburător de precisă, micuţul Fiesta ST îţi face absolut toate poftele pe viraje..

Cui îi place viteza să ridice mâna sus! Pe mine nu mă deranjează. Din contră. În momentul de faţă am vreo 800kmh..însă asta pentru că mă aflu întrun A318 în drum spre Paris de unde probabil deja v-am prezentat tot felul de noutăţi – până la data publicări acestui articol.

Şi tocmai am vorbit despre mine la trecut şi viitor în acelaşi timp. Un fel de days of future past.

Dar de ce să nu fiu cu chef de glumă atunci când ştiu că urmează să scriu despre un Ford Fiesta ST. O maşină care ah…cuplul de lângă mine din avion este din Rusia şi îmi vine să-i întreb ce părere au despre ţara lor invadatoare. Mie mi-ar fi ruşine, să fiu sincer.

Ok, bun, deci Fiesta ST! Păi cui îi place viteza să ridi…staţi că am mai zis asta odată. Gata. Deci cum poţi să nu te uiţi cu drag la maşina asta? Pe lângă faptul că este cea mai rapidă versiune de Fiesta, mai este şi un hot hatch veritabil şi foarte posibil şi cel mai bun din segment. Dar mai multe despre asta puţin mai încolo.

Ca aspect, privită de afară arată nervos!

Nu, jucăuş! Foarte jucăuş. Eleronul, pragurile, jantele, îmi place la nebunie. Iar prezenţa pe şosea este mult mai puternică decât cea a unui Fiesta obişnuit. Cât despre culoare…hah, splendidă! Se numeşte Molten Orange. Până şi numele acestei nuanţe este genial.

Dacă o priveşti din faţă, observi grila nouă pe care a primit-o modelul cu facelift – la fel ca şi Focus. Este aşa-zisa grilă “Aston Martin” care sincer nu mă impresionează teribil de mult. Are o formă nonşalantă iar asta merge foarte bine…pe un Aston Martin! Pe un Ford…mmmm mai puţin bine. Dar nu-i nimic, este o părere personală şi nici măcar una tehnică. Aşa că nu vă luaţi după mine.

Dar cred că din spate îmi place mai mult. Arată foarte dinamic – de fapt o caracteristică tipică Fiesta. Din spate aş spune că nu are rival. Este poate cel mai jucăuş hot hatch ca design din segment. Nici măcar frumosul Clio RS nu pare la fel de agresiv pe şosea.

fiesta st3

După felul în care arată, aş spune că maşina aceasta este clar pentru copilul din noi. Te distrează, mai ales dacă preferi agilitate în schimbul unei viteze maxime foarte mari (nici nu văd de ce ar conta) sau al unui demaraj fulgerător.

La interior, cabina lui Fiesta ST are un design sporty şi tineresc. Scaunele sport te îmbrăţişează fix aşa cum trebuie iar poziţia la volan este excelentă. Materialele folosite pe planşa de bord sunt aceleaşi pe care le vezi şi într-un Fiesta cu facelift obişnuit, doar că ST-ul ştie să îţi atragă mai bine atenţia.

Doar că aici vorbim totuşi despre un model de top, iar asta înseamnă că nu prea poţi să o ai mai bine cu gama Fiesta decât într-un ST. Printre dotările sale standard putem enumera: 6 airbag-uri, ABS+EBA+ESP+TCS+HLA, sistem de control avansat al cuplului, oglinzi electrice încălzite, faruri de ceaţă cu design sport şi contur cromat, scaune faţă încălzite Sport Recaro, tapiţerie parţial piele, aer condiţionat automat, geamuri faţă electrice, sistem My Key, radio cd cu mp3 SYNC de la Sony (8 difuzoare, comenzi pe volan, Bluetooth, USB), volan piele sau sistemul ECOmode.

fiesta st2

Plus că mai sunt şi dotările care fac dintr-un ST un…ST. Adică active grille shutter, eleronul spate, grila ST de culoare neagră, jantele din aliaj de 17″, pragurile cu logo-ul ST, pedalierul din aluminiu şi suspensia sport.

Ca spaţiu, Fiesta ST nu este aşa mic pe cât pare. În faţă stau doi adulţi foarte bine indiferent de înălţime, iar în spate ai loc chiar suficient dacă persoana din faţă îşi reglează scaunul mai sensibil şi nu este foarte înaltă. Aici trebuie să ţinem cont de faptul că spătarul şoferului va sta majoritatea timpului aproape vertical (pentru că aşa se conduce o maşină sportivă), iar asta te ajută cu spaţiul la genunchi atunci când iei loc pe banchetă. Apropo, este destul de uşor să te urci şi să cobori din spate. Mult mai uşor decât în Evoque-ul acela Coupe pe care l-am testat recent. Surprinzător, nu?

fiesta st7

Dar să trecem la treburi serioase acum şi să vorbim despre performanţe.

Dacă Fiesta ST ar participa la un concurs televizat precum X-Factor, ar face-o pentru că ştie să cânte. Nu la fel de bine cum ştie să distreze, dar ştie. Deci poate că ar trebui să-l vedem la Românii au Talent. Iar aici nu vorbesc despre un singur lucru. Fiesta ST este multi talentat atât ca performaţe în linie dreaptă, cât şi ca agilitate pe viraje şi feedback la şofer.

În primul rând, versiunea ST oferă cu 35% mai multă putere decât un Fiesta standard. Propulsorul său turbo EcoBoost de 1.6 litri dezvoltă 182 cai putere şi un cuplu maxim în valoare de 240Nm încă de la 1600rpm. Sprintul 0-100km/h durează 6.9 secunde iar viteza maximă este de 220km/h. Dar adevărata magie a acestui 1.6 EcoBoost este că reuşeşte să te facă sa te simţi ca şi cum ai conduce un hot hatch cu motor aspirat. Spre deosebire de Clio RS – care nu te lasă să uiţi deloc faptul că turbina îşi face de cap cu transmisia aceea automată mediocră, Fiesta ST alături de o cutie manuală cu 6 trepte absolut splendidă, îţi pune şi mai concret zâmbetul pe buze. Tehnic, cei 240Nm intră de la 1600rpm, destul de jos. Practic, îi simţi cel mai bine fix atunci când îi vrei pe genul acesta de maşină, anume undeva după 4000rpm. Iar asta îţi aminteşte de adevărate legende din lumea hot hatch-urilor precum vechiul RenaultSport Clio RS sau vechiul Civic Type R. Ambele au fost maşini la care apreciai lipsa unei turbine. Cu toate că în cazul Type R-ului, întotdeauna mi s-a părut că nu trăgea deloc sănătos sub 5.000rpm (iar asta poate să fie obositor/enervant la o utilizare zilnică).

fiesta st4

Aşadar, ceea ce ofera Fiesta ST este o experienţă de viteză pură, neîntreruptă. Iar asta până să ajungi la primul viraj, acolo unde te-ar convinge că eşti la volanul vechiului Clio RS dacă nu ai grijă. La cele doar 1163kg ale sale, Fiesta ST este agilă precum o albină. Simţi practic fiecare colţ al caroseriei, fiecare cm de asfalt pe care îl acoperi cu gumele din faţă. Ai impresia că poţi strecura această maşină prin orice tip de obstacol, iar dimensiunile sale micuţe chiar îţi permit luxul acesta. Dacă ştiţi cine este Ken Block şi cu ce tip de maşină îşi face treaba, veţi înţelege la ce mă refer.

Direcţia mi s-a părut excelentă, mai mult pe viraje decât în oraş sau la parcări. Feedback-ul este aşa cum trebuie, poate nu chiar la nivel cu vechiul Clio Cup însă foarte similar. Apropo de direcţie, aceasta îţi joacă puţin în mână datorită cuplului trimis către puntea faţă pe demaraje puternice, însă surprinzător, fenomenul de torque steer este relativ absent atunci când arunci mai agresiv maşina într-un viraj şi accelerezi. Sistemul care se ocupă de treaba asta se numeste Enhanced Torque Vectoring Control şi ceea ce face este că distribuie cuplu roţilor din faţă conform tipului de carosabil pe care rulezi. Creierul electronic gândeşte de 100 de ori pe secundă (sau de 33 ori mai rapid decât o clipire din ochi). Rezultatul este mai mult decât evident. Maşina aceasta nu prea subvirează decât dacă îţi propui tu asta.

fiesta st6

Aproape indiferent de felul în care mergi şi viteza pe care o ai, Fiesta ST rămâne lipită de şosea. Este o senzaţie rară în lumea auto, mai ales atunci când ai un buget mai restrâns şi nu îţi permiţi un Porsche Boxster.

Preţul de listă pentru un Ford Fiesta ST este de 20.650 euro cu tot cu TVA. Dacă este mult sau puţin, asta depinde de bugetul vostru. Însă comparativ cu restul hot hatch-urilor din segmentul său (208 GTI, Polo GTI, Fabia RS, Ibiza Cupra şi Clio RS), Fiesta ST oferă cel mai bun raport preţ-performanţă.

Vara aceasta am spus că Renault Clio RS este cel mai reuşit hot hatch al momentului, datorită faptului că este cel mai rapid în linie dreaptă, cel mai confortabil şi cel mai frumos atunci când te uiţi la design-ul său exterior. În prezent, după câteva zile petrecute alături de Fiesta ST, ţin să spun că m-am răzgândit complet. O sută şi opt zeci de grade aici! Şi nu pentru că ST-ul ar fi mai rapid, mai frumos sau mai plăcut de condus prin traficul urban. Categoric nu. Mai degrabă pentru că atunci când le dezlănţui pe amândouă, la volanul Fordului vei regăsi adevărata plăcere de-a conduce un hot hatch. Şi până la urmă, despre asta e vorba.

Urmăriţi linkul pentru a accesa o galerie foto completă din cadrul acestui test cu Fiesta ST!

Auto



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite