Auto

articolul urmator

Autonomous Driving – o mare conspiraţie sau salvarea de mâine?

1
25 Oct 2016 19:16:52
RSMAG

Fie că eşti apropiat de fenomenul auto sau nu, este imposibil să nu fi auzit de ce ne pregătesc constructorii... maşina autonomă. În teorie totul este extrem de frumos zugrăvit. Maşina va fi capabilă să meargă singură, te va lăsa la muncă şi apoi îşi va căuta singură loc de parcare. Va şti să îşi facă singură programare la service, în funcţie şi de programările din agenda ta. Dar care sunt şi părţile mai puţin roz ale viitorului autonom?

 

Pentru moment admirăm capacităţile semi-autonome ale modelelor premium lansate. Iar cel mai bun exemplu este noul BMW Seria 5.

Dar, specialiştii anticipează că modele autonome vor debuta în forţă în industria transporturilor. Avantajele şi economiile sunt evidente, dar dacă facem un pas înapoi vom descoperi câte locuri de muncă dispar. Transportatorii mai hrănesc o industrie, cea a ”turismului ” de autostradă. Şi aici vă rog a nu fugi cu mintea la păcate. Ştiţi povestea cătunului Radiator Springs din Cars, acel orăşel care abia mai avea puls? Autostrada, cândva a reprezentat decesul unor afaceri. Autonomous Driving va reprezenta disparţia motelurilor, hotelurilor, restaurantelor de tranzit amplasate de-a lungul marilor magistrale auto.

Indiferent de zona în care vom vorbi de autonomous driving, vom vorbi de tehnologie. Astăzi, aceeaşi intervenţie, la acelaşi nivel de calitate o poţi face la propriul automobil fie într-un service de marcă sau unul independent. Astăzi ai opţiunea unei piese OEM sau a unui reper identic dar de la alt producător. Iar aici nu iau în calcul preţul, ci posibilitatea de a alege. Poţi înlocui o piesă OEM cu una superioară calitativ. Viitorul în schimb se pare că va elimina această opţiune. Vehiculele autonome vor fi un cocktail extrem de complicat de sisteme de comunicare, radare, senzori, computere...

Posibilitatea de a opta pentru piese aftermarket va fi radical diminuată. Maşina îşi va programa singură vizita la service, şi evident la fi un service de marcă. Va interveni şi instinctul de protecţie al clientului care va opta pentru piese OEM pentru o garanţie a securităţii. Acum nu mai deţine el controlul, el este pasager, va dori ca în cazul unui eveniment nedorit să poată primi despăgubiri.

Nu trebuie să fii vreun doctor în tarot pentru a înţelege că o altă categorie de afaceri vor fi ameninţate. Fie că vorbim de service-urile private, independente sau de producătorii de piese aftermarket.

Să mergem mai departe cu impactul negativ al vehiculelor autonome.

Astăzi industria asigurărilor este uriaşă. Ea funcţionează pentru că îl are pe om în centrul ei. Odată cu apariţia vehiculelor autonome îi va dispare obiectul de activitate. Astăzi se asigură potenţiala greşeală. ”Mâine”, potenţiala greşeală nu mai este în curtea proprietarului ci în cea a producătorului. Industria asigurărilor va evolua, se va adapta. Probabil se va ajunge la o asigurare de tip ” malpraxis” pentru constructor. Dacă modelul autonom va genera un incident în trafic, clientul va fi despăgubit.

Dar deja ştergem cu buretele o altă meserie, adică domnul care ne sună an de an să ne aducă aminte că ne expiră asigurarea... nu o va mai face.

Deşi veţi zâmbi probabil, dar autonomous driving va reprezenta o diminuare drastică a incidentelor rutiere. Modele vor respecta regulile, şi nu vreau să mă refer la dispariţia service-urilor, pentru că deja am făcut-o. Acum mă gândesc la Poliţia Rutieră, în timp nu va mai fi nevoie de ei. Maşinile vor raporta în permanenţă parametri de funcţionare, prin urmare se va şti în timp real dacă, spre exemplu, mergi cu o viteză mai mare decât cea legală.

Maşinile autonome vor conduce în timp şi la o ”nivelare” a personalităţilor auto. Între un model Dacia autonom şi unul Bentley... nu vom mai putea vorbi de low cost şi premium. Nu vei putea avea sisteme low cost pentru modele autonome. Un senzor, cameră video sau procesor care analizează informaţiile primite nu mai poţi să-l vinzi ca fiind mai deştept ca cel al concurenţei. Şi cel de la Dacia şi cel de la Bentley vor face acelaşi lucru.

Şi probabil acesta este doar suprafaţa impactului social...

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

1 Comentariu

TGV PROFESORUL
26.10.2016, 00:07:40

Dar va dispare si militianul jegos, ascuns prin boscheti, sa ne ia permisul...