Cine a fost Peter Lunati şi cum a revoluţionat el mecanica auto în secolul XX?

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Au existat maşini şi înainte de invenţia elevatoarelor auto şi la fel ca în ziua de astăzi, ele trebuiau reparate.

Cum se reparau maşinile înainte de invenţia elevatoarelor auto?

Însă pentru o perioadă de la invenţia lor şi până când au apărut utilajele cu care puteau fi ridicate, vehiculele erau reparate fără a li se mişca roţile de la pământ. Mai exact, în atelierele auto se săpau gropi adânci şi înguste în podea, în care mecanici să poată intra sub maşină. Cu grijă, maşina era parcată deasupra acestor gropi, iar specialiştii aveau astfel un acces facil la componentele din interior.

Ca şi tehnică, gropile din podelele atelierelor auto, nu erau mai puţin permisive decât elevatoarele care se folosesc acum. Însă săparea lor presupunea o investiţie enormă pe care nu chiar orice patron de service şi-o permitea. De aceea, mecanicii nu s-au cramponat de această metodă şi au continuat să caute alternative mai accesibile ca preţ şi care nu declanşau claustrofobia.

În ziua de astăzi nu se poate vorbi despre mecanică fără a aduce în discuţie necesitatea unui elevator auto de tip foarfecă sau elevator 2 coloane într-un atelier. Însă chiar dacă nu pare un utilaj sofisticat, mai ales dacă ne gândim la un elevator auto 2 coloane, această maşinărie nu a fost întotdeauna la îndemâna mecanicilor şi au existat vremuri când specialiştii nu aveau încotro decât să se descurce şi fără.

Cine a ridicat prima maşină cu ajutorul unui elevator auto?

Deşi nu se vorbeşte atât de mult despre el ca despre alţi inventatori, Peter Lunati este omul căruia mecanica auto îi datorează invenţia elevatoarelor aşa cum le ştim în ziua de azi. El s-a născut în anul 1890 în Tennessee, Statele Unite ale Americii, unde a lucrat ca mecanic auto. Era o persoană altruistă şi plină de viaţă şi se spune că şi-a servit ţara în timpul primului război mondial acordând suport emoţional soldaţilor ce au efectuat campanii în Franţa.

După încheierea războiului, Lunati s-a întors în oraşul său Memphis, unde şi-a deschis propria afacere. În timp ce-şi servea clienţii depanându-le maşinile el şi-a dat seama că urăşte din toată inima ideea de a se târî sub automobil şi a lucra din groapă. Gândul de a găsi o soluţie mai bună nu i-a dat pace şi astfel, într-o zi, pe când îşi aranja părul la frizer, a avut o revelaţie.

Uimit de uşurinţa cu care frizerul său potrivea scaunul clienţilor la înălţimea optimă pentru a-i tunde, s-a gândit cum ar fi dacă ar aplica acelaşi principiu şi la automobile, ridicându-le pe ele la înălţimea dorită şi nu “plecându-se” în faţa lor. Astfel, la 35 de ani, el a creat primul elevator auto cunoscut vreodată, care nu numai că putea ridica automobilul, dar îl şi rotea la un unghi de 360 de grade.

Cât de mult succes a avut invenţia lui Peter Lunati?

Se pare că Peter Lunati nu era singurul mecanic căruia nu-i plăcea să intre în groapă după maşină. Mulţi din angajaţii service-urilor urau această activitate şi au primit cu braţele deschise ideea de a-şi ridica maşina la nivelul dorit în momentul reparării.

Lunati şi-a instalat elevatorul în propriul atelier din Memphis, iar acesta i-a adus mai mult decât pacea sufletească la ideea că nu mai trebuia să intre sub pământ, transformându-se în primul produs al unei afaceri de succes.

În anul 1959, 24 de ani mai târziu de la invenía primului elevator, în luna octombrie părăsea linia de producţie elevatorul rotativ cu numărul 100.000. Iar cu timpul, popularitatea utilajului a cunoscut o creştere continuă. Elevatorul rotativ inventat de Lunati se mai foloseşte şi în ziua de astăzi.

După ce Lunati a dat startul cu elevatorul său, au mai apărut tot în secolul XX şi elevatoarele cu două coloane, elevatoarele de tip foarfecă sau elevatoarele cu patru coloane. Cele cu două sunt cele mai vechi dintre ele, dar şi cele mai apreciate pentru funcţionalitatea lor şi preţul convenabil.

Elevatoarele de tip foarfecă au apărut în anul 1989 şi sunt preferatele patronilor de ateliere auto unde fiecare centimetru liber contează, iar cele cu patru coloane se fabrică doar din anul 2000, fiind şi tipul de elevatoare cu care s-a încheiat secolul XX.

Auto



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite