Auto

articolul anterior articolul urmator

Jurnal de bord - BMW 540d xDrive Touring – Episodul 1

0
26 Mar 2020 15:49:39
Autor: Adevărul Auto
BMW
540d xDrive Touring
BMW 540d xDrive Touring

Ar fi trebui să fie un altfel de test pe termen lung, unul în care să-i descopăr acestui model serenitatea la drum lung. Aşa că, acum, un BMW 540d xDrive Touring în vremuri de Coronavirus COVID-19 – Episodul 1.

Pentru că, mai nou, avem timp din belşug, iar planeta s-a cam oprit din a mai furniza material ieftin de generat click-uri, să ne apucăm de generat conţinut.

În garajul  nostru, un G30, sau cu alte cuvinte a şaptea generaţie BMW Seria 5. Când ai timp, descoperi tot felul de sincronicităţi. Spre exemplu, actuala Serie 5 este construită pe platforma modulară BMW Cluster Architecture, platformă care a debutat odată cu lansarea actualei Serii 7. Unde este sincronicitatea? Păi avem a şaptea generaţie BMW Seria 5 construită pe o platformă introdusă de BMW Seria 7. Sper să dispară repede virusul astă că nu îmi sună a sănătate mentală această vânătoare de sincronicităţi.

La primul contact cu Seria 5, l-am considerat o ameninţare serioasă pentru The 7. Este la un nivel atât de înalt din punct de vedere tehnic, naturaleţea modului în care se întâmplă lucrurile la volan... încât, cu tot respectul pentru concurenţă, ei vor trebui să ridice nivelul pentru a se putea numi concurenţă. Gata cu amabilităţile, să vorbim despre Seria 5.

Dacă tot am vorbit de platformă, să epuizez repede şi detaliile tehnice. Avem un diesel de 3 litri cu şase cilindri în linie, nume de cod B57D30T0, ajutat de doua turbine, să producă 320 CP la 4.400 rpm şi 680 Nm în intervalul 1.750-2.250 rpm. Un sistem de tracţiune integrală care în mod normal trimite cuplu motor în raport 40:60 faţă/spate, dar este capabil să trimită până la 100% din valoare spre una din cele două punţi. Că vorbim despre un sistem de tracţiune integrală care te poate complexa intelectual când afli de câte operaţii şi ajustări este capabil... mai bine să nu dezvoltăm acest subiect. Mai introducem în ecuaţie şi automată Steptronic cu 8 trepte şi direcţie integrală, adică virează şi puntea spate.

La viteze reduse, sistemul integral de direcţie comandă roţilor spate să vireze opus celor faţă. Astfel, un viraj la 90 de grade, pe o alee îngustă se realizează mult mai uşor, cu o rotire a volanului mai mică, maşina are nevoie de spaţiu mai mic pentru a efectua virajul, asta pentru că puntea spate contribuie prin unghiul oferit la o reducere a ampatamentului. La viteze ridicate, puntea spate virează în aceeaşi direcţie cu cea faţă, maşina deplasându-se aproape lateral în cazul schimbării unei benzi pe autostradă, se oferă o mai bună stabilitate la schimbarea de direcţie la viteze ridicate şi o reducere a forţelor care acţionează asupra maşinii.

Avantaje reale ale direcţiei integrale? Mă ajută decisiv să parchez maşina dintr-o singură manevră în cazul unui loc de parcare perpendicular, aşa cum am acasă. Îmi permite să mă înscriu pe prima bandă, la ieşirea în bulevard, fără a muşca şi din a doua bandă... în condiţiile în care vorbim despre o maşină cu o lungime de 4.942 mm şi un ampatament de 2.975 mm.

Vorbeam mai sus de eficienţă. Vechea generaţie BMW M5, un model cu un propulsor V8 de 4.4 litri twin turbo care dezvolta 560 CP (un plus de 240 CP) şi 580 Nm (aici bifăm un minus de 100 Nm), ajungea la 100 km/h în 4,4 secunde. La mase similare, 540d xDrive este mai lent până la 100 km/h doar cu 0,5 secunde, adică avem o maşină care bifează 100 km/h în mai puţin de 5 secunde. Iar un 540d xDrive are un preţ de bază de 68.068 euro, cu TVA inclus.

În altă odine de idei, aceeaşi platformă găzduieşte şi declinările X3, X4, X5, X6, X7. Şi pentru că nu pot spune că sunt un fan al SUV-urilor... modelul acesta îl pot folosi ca argument pentru un eventual demers inutil de temperare a poftei de caroserii cu poftă de levitaţie. Înălţime mai mare înseamnă aerodinamică afectată, adică eficienţă mai mică. Înălţime mai mare înseamnă un centru de greutate mai ridicat, ceea ce afectează semnificativ manevrabilitatea... ceea ce intră în contradicţie cu falsul sentiment de siguranţă oferit de poziţia mai înaltă pe drum.

În episodul doi povestesc despre alte detalii care mă fac să poziţionez un SUV oricând pe locul doi. Şi cât de util şi prietenos poate fi un 540d xDrive Touring în carantină... fie că contribuie decis la aprovizionarea părinţilor care stau în casă sau la mici mâini de ajutor întinse medicilor. 

Pe săptămâna viitoare...

FOTO - Mihai Dăscălescu 

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

0 Comentarii

Modifică Setările