Perioadă favorabilă pentru industria transporturilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Potrivit studiului realizat de Euler Hermes, sectorul transporturilor trece printr-o perioadă favorabilă, legată direct de contextul economic, în principal de creşterea consumului privat, care în 2017 a crescut cu mai mult de 10%.

Aproape un sfert din exportul total de servicii al României din 2017, care însumează 20 miliarde de euro, a fost realizat de ramura transportului rutier de mărfuri

Cu toate acestea, infrastructura rămâne o piedică majoră pentru dezvoltarea sectorului şi, în sens larg, a economiei naţionale (cu doar 800 km de autostradă şi alţi 60 km previzionaţi a se inaugura în 2018). Calitatea infrastructurii este unul dintre factorii consideraţi în indicii care măsoară competitivitatea economiilor, cum ar fi şi Indexul Competitivităţii Globale al WEF, în care în 2017 România pierde şase poziţii faţă de 2016, fiind clasificată pe locul 68 din 137 ţări

Din estimările recente, nevoile de investiţii în infrastructura de transport a României depăşesc 70 miliarde de euro, în timp ce resursele disponibile până în 2030 (conform Masterplanului de transport) sunt de 36 miliarde de euro.

Soluţiile de finanţare ar fi utilizarea instrumentelor financiare, aşa cum sunt fondurile structurale, cât şi cele din Fondul European de Investiţii Strategice, precum şi utilizarea parteneriatului public-privat pentru o orientare mai bună a proiectelor către nevoile concrete de dezvoltare a economiei.

Piaţa transporturilor este dominată de transportul rutier şi de industriile conexe, şi în mod firesc este axată pe spaţiul comunitar (mai mult de 90% din transporturile efectuate).

Imagine indisponibilă

Industria rămâne fragmentată în ciuda avantajelor pe care le-ar aduce consolidarea pentru finanţare şi investiţie în tehnologie. Există la acest moment mai mult de 35.000 de firme (şi PFA-uri) care operează peste 180.000 de vehicule, angajând aproximativ 360.000 de şoferi profesionişti, dar sub 100 de firme au mai mult de 100 de camioane.

În România, industria transportatorilor este estimată la 5 - 6 miliarde de Euro, reprezentand 5% din Produsul Intern Brut.

Creşterea sectorului este condusă de serviciile integrate de depozitare şi transport (care servesc retailul-ul modern aflat în continuă expansiune), curierat (datorită comerţului electronic piaţa de curierat a crescut la peste 400 milioane de euro în 2017) şi transport de piese şi subansamble auto (în linie cu dezvoltarea accelerată a industriei automotive).

Transportatorii români sunt în continuare competitivi din punct de vedere al preţului în raport cu pieţele din Europa de Vest, dar cu toate acestea avantajul se erodează din cauza creşterilor de costuri (aferente poliţelor RCA şi salariului minim pe economie) şi aplicarea reglementărilor Europene (timpul de repaos obligatoriu şi regulile privind detaşarea angajaţilor). Suplimentar, creşterea economică aduce cu sine şi un deficit de forţă de muncă calificată, ceea ce limitează oportunităţile de dezvoltare date fiind investiţiile reduse în automatizare şi sisteme IT în domeniu (încă văzute ca fiind inutile şi prea costisitoare).

Jucătorii mari de pe piaţă, cu câteva excepţii care se concentrează în principal pe transport (Aquila >200 milioane euro CA/2017, Carrion Expedition, Transmec Oradea), livrează în general servicii integrate de transport şi depozitare (Havi Logistics, Tibett, DB Schenker, DHL, Karl Heinz Dietrich) sau servicii de curierat (Fan Courier >130 milioane de euro CA/2017, Urgent Cargus > 85milioane de euor CA/2017, DHL >54 milioane de euro CA/2017). Privind în ansamblu, piaţa de curierat a atins 430 milioane euro în 2017.

Valoarea limitelor de credit subscrise de Euler Hermes în sectorul transportului se situează la 2% din totalul limite subscrise în Romania din punct de vedere valoric. Numărul limitelor de credit reprezintă 5% din total, cu un trend crescător, susţinut de evoluţia pozitivă a sectorului. Conform Studiului Euler Hermes Modalităţi de plată - Euler Hermes Economic Research , perioada medie de încasare în sectorul transporturilor este estimată la 62 de zile, faţă de media pe ţară de 68 de zile.

Expunerea Euler Hermes România este dominată de către un antreprenor local cu o bază de logistică diversificată, iar restul pieţei rămâne destul de fragmentat.

Auto



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite