Sistemul de frânare automat, obligatoriu de anul viitor pe maşinile noi. Cum funcţionează echipamentul care ar putea salva mii de vieţi

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Sistemul de frânare automată funcţionează în regim urban, la viteze de sub 60 km/h
Sistemul de frânare automată funcţionează în regim urban, la viteze de sub 60 km/h

Numărul accidentelor rutiere care au loc în localităţi ar putea să scadă semnificativ începând de anul viitor, dacă prevederile proiectului votat de ONU vor intra în vigoare în Europa. Acestea prevăd obligativitatea constructorilor de a echipa maşinile noi cu sistem de frânare automat (AEBS).

Naţiunile Unite au dus, astfel, la bun sfârşit proiectul care prevede armonizarea legislaţiei pentru ţările membre în privinţa sistemului de frânare de urgenţă automat pentru maşini. Acest sistem detectează pietonii şi alte obstacole şi acţionează frâna, după ce, în prealabil, emite o alertă pentru şofer. Sistemul funcţionează în regim urban, la viteze de sub 60 km/h, pentru a nu pune în pericol traficul şi pasagerii în timpul frânării. Proiectul se află în lucru de ceva timp la ONU, fiind susţinut de Uniunea Europeană şi de Japonia, astfel că în Europa legislaţia ar putea fi implementată încă din 2020.

9.500 de morţi în fiecare an, în UE

Maşinile vechi nu vor avea obligaţia să fie echipate cu acest sistem, dar dacă cele aproximativ 15 milioane de vehicule noi vor avea acest echipament, numărul victimelor accidentelor rutiere ar putea să scadă masiv. Reprezentantul ONU în Europa, Jean Rodriguez a spus că sunt 9.500 de decese anual în UE, produse în accidente urbane, iar dintre acestea 40% sunt ale pietonilor loviţi de maşini.

Totuşi, trebuie spus că SUA, China şi India, ţări care au o producţie însemnată de vehicule, nu sunt semnatare ale acordului care prevede obligativitatea implementării în legislaţia naţională a reglementărilor rutiere introduse de ONU.

Cât costă sistemele

Sistemele AEBS se bazează pe mai multe tipuri de tehnologii pentru a  sesiza pietonii din apropierea autoturismului. Este vorba de detecţie bazată pe laser, radar sau camere video multiple. Cel mai simplu este sistemul cu laser care are o rază maximă de acţiune de 10 metri. De obicei nu este în măsură să recunoască tipul de obstacol, dar reuşeşte să localizeze prezenţa sa cu relativă eficacitate, activând frânarea automată la viteză mică. Celălalte sisteme, mai complexe, pot sesiza obstacolele de la 200 de metri. Preţurile acestor dispozitive pleacă de la  150 de euro, dar poate ajunge şi la 8000 de euro cum este în cazul modelului Lexus LS 600h. Euro NCAP, autoritatea europeană independentă care evaluează siguranţa activă şi pasivă a automobilelor, susţine că prezenţa acestui dispozitiv poate reduce riscul de tamponări la viteză mică. 

Auto



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite