Auto

articolul anterior articolul urmator

Vara nu e ca iarna. De ce trebuie schimbate „cizmele” cu pneuri de vară adecvate

1
22 Feb 2016 15:26:48
Autor: Razvan Scaesteanu
FOTO Eduard Enea
FOTO Eduard Enea

Indiferent de ce maşină conduceţi, Dacia, BMW, Audi sau Toyota, cu propulsie, tracţiune sau integrală, pneurile sunt singurele elemente de contact cu suprafaţa de rulare. Prin urmare, tipul şi starea acestora sunt esenţiale pentru siguranţă. Din păcate, în România, legea nu sancţionează decât lipsa caciucurilor de iarnă, când drumul este acoperit cu zăpadă, gheaţă sau polei. Dar utilizarea acestor pneuri vara este la fel de periculoasă.

Conform Ordonanţei Nr.5/2011, care impune obligativitatea echipării autovehiculelor cu anvelope de iarnă în sezonul rece, şoferii sunt obligaţi să aibă maşinile dotate cu astfel de gume atunci când circulă pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei. Nu este menţionată nicio perioadă clară de timp, ci doar starea carosabilului. Iar amenzile din clasa a cincea de sancţiuni variază între nouă şi 20 de puncte, la care se adaugă riscul de a rămâne fără talon.

Din păcate, legea nu prevede nimic în ceea ce priveşte schimbarea şi utilizarea cauciucurilor adecvate vara. Aşa cum se recomandă trecerea pe gume de iarnă când temperaturile scad sub 7 grade Celsius, deoarece compuşii chimici le permit să nu se întărească ca cele de vară la temperaturi scăzute, iar arhitectura, să „muşte” din zăpadă, de exemplu, ar trebui reglementată şi purtarea pneurilor de vară.

De ce trebuie schimbate pneurile de iarnă cu unele de vară

Cum pneurile de iarnă sunt făcute să rămână moi până la multe grade sub zero, la peste 25-30 de grade Celsius acestea se înmoaie atât de tare încât lasă urme pe asfalt. Conform studiilor realizate de producătorii de anvelope, la peste 30 de grade Celsius, distanţa de frânare a unei maşini echipate cu gume de iarnă creşte cu circa 30% faţă de una similară cu gume de vară. Mai mult, cauciucurile de iarnă se supraîncălzesc la rularea pe asfalt încins (pe caniculă, temepratura asfaltului poate ajunge şi la peste 50 de grade Celsius), la viteze ridicate, crescând riscul de explozie.

De asemenea, vara, pe ploaie, gumele de iarnă nu sunt proiectate să scoată apa de sub amprentă şi cresc riscul de acvaplanare. Iar profilul adânc al acestora, făcut să se „agaţe” de zăpadă sau gheaţă, dă trepidaţii în volan.

Prin urmare, chiar dacă legea este mută, aşa cum preferaţi pantofii uşori sau sandalele, în locul cizmelor, când mercurul saltă în termometre, trebuie să vă gândiţi şi la pneuri, şi la siguranţa în trafic. Pneurile adecvate de vară sunt obligatorii.

Sigur, anul acesta vremea joacă feste, temperaturile din februarie dând impresia că am ajuns cel puţin în martie. Şi nimeni nu poate merge cu două seturi de anvelope în maşină, pe care să le schimbe după cum bate vântul. Soluţia? Păstraţi până după 5-10 martie gumele de iarnă, dar mergeţi mai încet şi cu mai multă atenţie când afară sunt 18-20 de grade Celsius.

 

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

1 Comentariu

Julian Makarov
23.02.2016, 05:43:12

Măi Răzvane, că ești paralel cu subiectul de față, e evident și chiar dacă ți-ar explica oarecine de specialitate ce și cum, n-ai înțelege. Auzi, „lasă urme pe asfalt”... Tu vrei să spui cu totul altceva, nu? Ceva ce pute-al dracului, oricât ai fi-ncercat s-o parfumezi cu miros de „gumă” care explodează la 50 de grade. ;)

Modifică Setările