Gustul dulce al succesului: de ce se vând mai bine ca oricând cărţile de bucate?

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Jamie Oliver, unul dintre cei mai buni bucătari din lume.  FOTO Shutterstock
Jamie Oliver, unul dintre cei mai buni bucătari din lume.  FOTO Shutterstock

Suntem la un click distanţă de orice ne interesează: mobilă, mâncare, haine, credite, dinţi, cărţi, orice. Tot la un click distanţă sunt şi soluţiile gratuite la situaţiile din viaţa noastră. Cum ar fi bucătăria şi reţetele de care avem nevoie. Şi în ciuda acestor beneficii, o ştire potrivit căreia cărţile de bucată au înregistrat vânzări record face senzaţie.

În ultmii ani, reţete de mâncare au fost disponibile gratuit pe tot mai multe site-uri şi bloguri, în timp ce mulţi au prezis moartea treptată a cărţilor. Cu toate acestea, vânzarea cărţilor de gătit nu a mers niciodată mai bine.

„Sectorul alimente şi băuturi a fost unul dintre cele mai fiabile ale pieţii de carte din ultimii ani”, spune Philip Stone, editor de diagrame la The Bookseller. „În total, peste 100 de milioane de euro au fost cheltuiţi pe titluri alimentare şi băuturi anul trecut, în scădere uşoară (6%) faţă de anul precedent când cartea lui Jamie Oliver, „Jamie's 30-minute Meals”, a spart topurile vânzărilor”, a adăugat acesta.

De ce cărţile de bucate s-au bucurat de un asemenea succes în timp ce vânzările cărţilor au înregistrat o scădere de 11%la începutul anului 2012, comparativ cu aceeaşi perioadă din 2011?

Este imposibil să priveşti popularitatea cărţilor de bucate fără să iei în calcul situaţia economică actuală. S-ar crede că recesiunea ar fi trebuit să ducă la reducerea cheltuielilor pe cărţi de bucate, dar se pare că oamenii cumpără mai mult ca oricând, pentru că mănâncatul în oraş a devenit un lux. Odată ce ai cumpărat cartea unui bucătar celebru, înseamnă că te-ai dedat şi unui anumit stil de viaţă promovat de acela.

Volume pline de imagini şi de culoare se numără printre cele preferate. Sunt alese atât pentru reţete, cât şi pentru inspiraţie, pentru plăcere, dar şi o modalitate de afirmare a identităţii.

Deşi tot mai multe nume mari au pus la dispoziţie cărţi de bucate electronice, cititorii sunt atraşi de cele reale, palpabile. „Anumite cărţi au nevoie de propria greutate şi de propria stângăcie pentru a-şi asuma deplina lor semnificaţie. Varianta  pe iPad a volumului «Mastering the Art of French Cooking» este mult mai practică, dar este mai puţin personală”, a spus Julie Powell, autoarea cărţii „Julie&Julia.”

Majoritatea susţine că e-book-urile nu sunt atât de practice pe cât s-ar crede. Cine ar vrea urme de unt pe iPad-ul lor? Unde poţi face notiţe sau poţi aduce ajustări reţetei? „Cărţile par a avea o progresie evidentă”, spune scriitorul James Ramsden.

Ramsom are dreptate când spune că televiziunea afectează vânzările cărţilor. „Sectorul carte de bucate este dominat de bucătarii celebri şi show-uri televizate”, spune Stone. „De exemplu, bucătari celebri precum Hairy Bikers, Lorraine Pascale, Gok Wan, Jamie Oliver, Hugh Fearnley-Whittingstall au adus un aport vânzărilor fizice de cărţi. În prima jumătate a acestui an, 26 de cărţi de copt s-au vândut în mai mult de 5.000 de exemplare”, a completat acesta.

„Aş fi surprins dacă măcar una din cele 100 de cărţi de bucate vândute în Marea Britanie este o ediţie digitală. Motivul? Aceste cărţi de bucate mari, grele, lucioase, ilustrate cu generozitate de Jamie şi Nigellas arată ca o cină pentru câine pe un Kidle şi cred că bucătarii de acasă preferă mai degrabă să stropească accidental cu sos o carte ieftină decât iPad-urile lor strălucitoare”, a concluzionat Stone.

Potrivit Amazon, în top cinci cărţi de bucate de toamnă se numără „Nigellissima: Instant Italian Inspiration”, semnată de Nigella Lawson, „Jamie's 15-Minute Meals”, a lui Jamie Oliver”, „Jerusalem” de Yotam Ottolenghi şi Sami Tamimi, „The Kitchen Diaries II”, de Nigel Slater” şi „Gordon Ramsay's Ultimate Cookery Course”, de Gordon Ramsay.
 

Bucătărie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite