Stil londonez cu rochii peste pulovere, cizme cu platformă, mix de negru şi roşu

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Rochie neagră, cu accent roşu, de la Chalayan, cizme cu platformă şi rochie peste pulover
Rochie neagră, cu accent roşu, de la Chalayan, cizme cu platformă şi rochie peste pulover

Colecţiile prezentate la Săptămâna Modei de la Londra şi-au câştigat renumele de colecţii oarecum experimentale. Ceea ce înseamnă că designerii încearcă să iasă din zona hainelor de masă, chiar cu riscul ca rezultatele să pară uneori bizare. De pildă, anul acesta, Victoria Beckham a readus cizmele cu platformă din anii '90, iar Molly Goddard a combinat rochiile diafane de prinţesă cu pulovere şi pantaloni

Vestimentar, colecţiile pentru sezonul de toamnă-iarnă 2020-2021 au fost puternic marcate de stilul anilor '70, '80 şi '90, începând cu reverele late ale costumelor şi pardesielor şi continuând cu umerii căptuşiţi („power shoulders“) şi cu ţinutele disco. Negrul, alături de roşul intens au revenit în moda acestui an, dincolo de nuanţele tomnatice de maro sau verde. Rochii, fuste şi paltoane roşii au adus energia în prezentări de modă ca Chalayan, Preen by Thornton Bregazzi, Victoria Beckham sau Molly Goddard.

Motivele religioase, în vogă

Colecţiile feminine, care au subliniat atuurile sexului frumos într-o manieră aparte, au fost asigurate de Simone Rocha. Directoarea de creaţie şi-a găsit inspiraţia în zona cutumelor legate de ceremonii ale botezului catolic, dar şi a altor evenimente religioase importante în viaţa de zi cu zi, cum sunt nunta şi înmormântarea. Trimiterile s-au concretizat în rochii albe care au dus cu gândul la ţinutele copilelor pentru prima comuniune, dar şi la rochiile de mireasă. Rocha a preferat ţesăturile fine din lână şi dantelă, alături de ţesăturile simple din bumbac, tocmai pentru a evidenţia puritatea şi pentru a sublinia ideea de viaţă rurală, neîntinată. Nu au lipsit outfiturile negre cu totul, fie rochii ample din satin, fie costume deconstruite, pe alocuri punctate cu detalii albe, marcând trecerea către partea tristă, dar inevitabilă a existenţei, moartea. Rochiile imprimate cu trandafiri au punctat aceste scenete desprinse din viaţă.

Trimiterile religioase s-au regăsit şi în colecţia Preen by Thornton Bregazzi, acestea fiind asimilate unor piese vestimentare inspirate de caracteristicile anilor '80, cum sunt mânecile bufante şi materialele cu paiete. Bisericile veneţiene, cu detaliile renascentiste şi ornamentaţiile preţioase deosebite, dar şi culorile puternice ale picturilor religioase, au fost preluate pe rochii cu imprimeuri din care se putea ghici chipul Fecioarei Maria. Auriul a fost folosit nu numai ca nuanţă în realizarea anumitor haine, ci şi ca detaliu de make-up, sub formă de foiţe de aur lipite pe fruntea manechinelor. 

captura

Tul delicat şi lână colorată

Pe de altă parte, copilăria, cu viziunea ei nevinovată şi veselă asupra a tot ceea ce ne înconjoară, a stat la baza prezentării semnate Molly Goddard. Aceasta a fost inspirată de o fotografie în care creatoarea de modă avea 3 sau 4 ani şi purta o rochie cu volane peste un pulover tricotat, fiind însoţită de tatăl ei. Prin urmare, prezentarea a abundat în rochii din tul transparent, roz, galbene sau bleu, îmbrăcate peste pulovere groase, colorate, asortate cu căciuli, amintind de modelele purtate în copilărie. Atmosfera jucăuşă a colecţiei, cumva desprinsă din povestea „Alice în Ţara Minunilor“, a încercat să transmită nevoia de a nu ne pierde inocenţa şi spiritul ludic într-o lume tot mai stresată şi mai înstrăinată, aşa cum a subliniat şi editorul de modă Chioma Nnadi pentru revista „Vogue“.

Anii '80 în stil britanic

Roland Mouret, la rândul lui, şi-a dedicat colecţia anilor '80, cu tot ce a însemnat această perioadă din punct de vedere social, cultural şi politic. Cape lungi, în carouri, extrem de britanice ca aspect, purtate cu fuste midi înflorate, combinate cu pulovere tricotate şi cizme din piele neagră, costume în nuanţe pastel cu umeri bine definiţi, dar şi ţinute all white cu pantaloni cu pense şi pardesiu, iată numai câteva combinaţii tipice pentru perioada vestimentară amintită.

Designerul Margaret Howell s-a oprit la severitatea uniformelor şcolare, haine bine croite, simple, practice şi elegante. Haine de care lumea noastră pare că are nevoie odată cu multitudinea de schimbări climatice, dominată de excese în toate domeniile, aşa cum a explicat designerul pentru revista „Harper's Bazaar“. Atmosfera de pension a fost subliniată şi de şosetele lungi purtate cu fuste midi, plisate, dar şi de cămăşile cu cravată, alături de rochiile-cămaşă simple, fără a adăuga accesorii sau alte piese vestimentare.

Fosta Spice Girl Victoria Beckham, azi creatoare de modă, a readus în atenţie o reminiscenţă a anilor '90, cizmele cu platforme înalte pe care le-a purtat adesea în concertele din tinereţe. Acestea au fost prezente şi în colecţiile altor designeri, în cazul Victoriei fiind asortate cu fuste pantalon şi pardesie croite simplu şi elegant ori rochii drepte fără a fi mulate. Ţinutele au fost coordonate plăcut din punct de vedere cromatic datorită folosirii nuanţelor cum ar fi galben cu gri-şobolan, roşu cu albastru sau gri deschis şi culoarea muştarului. Întreaga sa colecţie a îmbinat seriozitatea stilului britanic pentru a redefini ţinuta office într-o manieră care inspiră calm şi relaxare. Calităţi pe care orice femeie cu un job solicitant şi-ar dori să le descopere în garderobă în dimineţile reci de toamnă, când îţi doreşti să arăţi bine fără să te gândeşti prea mult cu ce ar trebui să te îmbraci, aşa cum a observat criticul de modă Sarah Mower pentru revista „Vogue“.

captura

Colorat vs. monocromatic

Una dintre creatoarele de modă aflate în preferinţele vedetelor datorită simţului său estetic deosebit este Roksanda Ilincic. Pentru noua colecţia aceasta a colaborat cu o artistă britanică născută în Bangladesh, Rana Begum, care a realizat o instalaţie de artă sub forma unei pânze pescăreşti colorate agăţată deasupra audienţei, pentru a completa cu unduirile sale rochiile diafan drapate din prezentarea Roksandei. Designerul a reuşit să creeze rochii fluide şi elegante alăturând nuanţe ca auriu, ivoir şi negru, dar şi piese relaxate, pline de culoare, cum a fost un palton croit din bucăţi de textile rămase după realizarea colecţiei sau un altul tricotat din zeci de fire viu colorate. Roksanda s-a lăsat condusă în realizarea acestei colecţii de creaţiile artistului american expresionist Lee Krasner, care a oscilat în opera sa între explozia de culoare şi lucrări monocromatice. Designerul a amestecat la rândul ei piese vestimentare pline de culoare cu cele în care a primat jocul dintre alb şi negru.

Extravaganţă, excentricitate, regalitate

Halpern şi-a dedicat show-ul burgheziei britanice rebele, scop în care a folosit trimiteri la moda anilor ̒70. S-a lăsat „ghidat de culoare, amuzament, fantezie şi optimism“, aşa cum a declarat în culisele prezentării. Această dorinţă a sa a fost concretizată sub forma unei rochii verzi din catifea, mărginită de un guler-floare realizat cu ajutorul tehnologiei 3D, dar şi a modelelor de rochii-balon voluminoase şi regale, piese care ar putea fi purtate, eventual, de aristocrate excentrice şi de firile nonconformiste.

Influenţele regale, burgheze, au dat şi linia colecţiei brandului Shrimps, pasionaţii de modă regăsind trimiteri la stilul vestimentar al Reginei Elisabeta, dar şi al Dianei, Prinţesă de Wales. Capele lungi din  blană, imprimate cu rânduri de trandafiri roşii, rochiile din satin roz sau roşu, cu material drapat în jurul umerilor dezgoliţi, asortate cu perle la gât şi cu dresuri albe, mate, dar şi paltoanele în carouri cu guler din blană şi manşon cu detalii de blană au conturat atmosfera inconfundabilă a aristocraţiei britanice.

captura

Regală, dar într-un mod avangardist a fost şi prezentarea Richard Quinn, unde au surprins ţinutele realizate din latex, purtate cu măşti bizare regăsite în ţinutele practicanţilor de jocuri erotice sado-masochiste. Alte ţinute spectaculoase erau bogat brodate cu perle, amintind de armuri, unele inscripţionate în mod ironic cu mesajul „God Save The Quinn“, care parafrazează imnul britanic, înlocuind termenul Queen (n.r – Regină) cu Quinn, numele creatorului de modă. Nu au lipsit rochiile ample cu imprimeuri florale luxuriante, pictate în culori puternice, cu umeri exageraţi, alături de rochii cu cape asortate. „Mi-am imaginat o casă cu multe camere în care trăiesc tot felul de oameni, unii mai duri, alţii romantici sau cu pasiuni sexuale întunecate“, a explicat designerul, pentru publicaţia „Harper's Bazaar“, modul în care a gândit colecţia.

Farmecul vechiului Hollywood

Pe de altă parte, designerul Emilia Wickstead şi-a gândit creaţiile raportându-se la munca scenografului şi directorului de creaţie american Cedric Gibbons, o figură apreciată pentru realizările de la Hollywood şi de pe Broadway între anii '20 - '50, fiind răsplătit de mai multe ori cu râvnitul Oscar. Împătimită a filmelor vechi, Emilia Wickstead a redat această pasiune în rochiile drapate sau de tip palton, cu poale ample, amintind de strălucirea clasică a Cetăţii Filmului din perioada anilor '50, dar şi prin intermediul pieselor din dantelă transparentă cu topuri care dezvelesc zona abdomenului.

Magazin



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite