Sfaturile psihologului pentru părinţi, elevi şi profesori cu privire la eficientizarea învăţatului online

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Pandemia a schimbat felul în care lucrăm, învăţăm şi socializăm. Greutatea a căzut pe sistemul educaţional, iar aici calitatea actului didactic a scăzut odată implementarea şcolii online, susţin aproape jumătate dintre elevii, părinţii şi profesorii din România.

Calitatea actului didactic din şcoală este mai slabă decât cea dinaintea crizei COVID-19, sunt de părere 46% dintre elevi, 45% dintre părinţi şi 44% dintre profesorii din România, potrivit unui studiu privind opiniile partenerilor educaţionali referitoare la condiţiile anului şcolar 2020-2021, realizat în luna octombrie de asociaţia „Salvaţi Copiii”.

De altfel, noua formulă de şcoală nu acoperă toate dimensiunile actului educaţional, cel mai mult suferind componentele relaţionale, de cooperare, evaluarea şi monitorizarea, individualizarea, dar şi personalizarea învăţării. 

Mai mult, 76% dintre părinţi se tem de efectele negative pe care le-ar putea produce folosirea îndelungată a electronicelor de către cei mici, în special de copiii cu vârste situate între 7 şi 17 ani, arată un studiu realizat de compania de cercetare Wisemetry Research, în perioada 30 octombrie – 4 noiembrie a.c., care a avut drept scop informarea publicului cu privire la provocările apărute în contextul restricţiilor de mobilitate impuse ca măsură de prevenire a răspândirii virusului SARS-CoV-2. 

„Pandemia a schimbat felul în care învăţăm, socializăm şi lucrăm, deopotrivă. Cu toţii am resimţit din plin măsurile luate de autorităţi pentru a stopa răspândirea virusului. Şcoala online, soluţia găsită de guverne din întreaga lume, printre care şi România, pentru a diminua efectele pandemiei în colectivitate, a creat numeroase frustrări şi dezechilibre emoţionale. Este important ca toţi actorii implicaţi în procesul de învăţământ să conştientizeze rolul esenţial al educaţiei, dar mai ales importanţa echilibrului emoţional în aceste vremuri complicate”, explică Luiza Stanciu, psiholog şi consilier vocaţional în cadrul organizaţiei educaţionale Şcoala de Valori.

Sfaturile psihologului pentru elevi: Fiţi autodidacţi. Şcoala online e o experienţă de învăţare diferită”

  • Începeţi dimineaţa cu un gând pozitiv referitor la ceva ce vă face plăcere; aerisiţi încăperea în care studiaţi, alegeţi muzica preferată şi, după un scurt program de exerciţii fizice, luaţi-vă câteva minute pentru a vă planifica principalele activităţi zilnice. Scrieţi-vă ideile şi gândurile optimiste pe un carneţel (fizic sau online) şi prioritizaţi-le, în funcţie de importanţă.
  • Planificaţi-vă eficient timpul şi activităţile. Acordaţi atenţie stilului de viaţă, nu uitaţi să faceţi zilnic mişcare, să vă odihniţi, să vă alimentaţi, să faceţi activităţi care vă aduc o stare de bine (ex. jocuri online, plimbări în parc, lectură, muzică, filme etc.).
  • Participaţi activ la cursurile online şi încearcaţi să fiţi atenţi, fără să permiteţi stimulilor să vă distragă. Gândiţi-vă că nu veţi putea da înapoi timpul respectiv şi, în loc să-l pierdeţi făcând mai multe lucruri în paralel, mai bine vă mobilizaţi să înţelegeţi ce vi se explică. Asiguraţi-vă că timpul investit nu este în zadar, adresaţi întrebări când nu înţelegeţi ceva şi informaţi-vă până ce subiectul devine clar.
  • Fiţi autodidacţi. Şcoala online este o experienţă de învăţare diferită, drept urmare profitaţi de oportunităţile şi avantajele ei.

    

  • Informaţi-vă zilnic în domeniul de interes şi încercaţi să utilizaţi cunoştinţele dobândite la şcoală în viaţa de zi cu zi (din orice puteţi învăţa şi vă puteţi dezvolta)
  • Observaţi-vă pe voi şi pe cei din jur. Alegeţi cum vreţi să fiţi, cine vreţi să deveniţi şi nu vă lăsaţi influenţati negativ. Discerneţi între ce este bine pentru voi şi ce nu; căutaţi să aveţi o atitudine flexibilă, deschidere şi capacitate de adaptare la schimbările ce apar.

Sfaturi pentru părinţi: Vorbiţi cu copiii despre necesitatea de adaptare şi învăţare continuă. Daţi-le exemple concrete” 

  • Vorbiţi cu copiii voştri despre importanţa şcolii în dezvoltarea personală, vocaţională şi profesională, dar şi despre necesitatea de adaptare şi învăţare continuă. Oferiţi-le exemple concrete şi contextuale, de exemplu: dacă doctorii şi oamenii de ştiinţă nu ar fi învăţat continuu, ei nu ar fi reuşit să creeze un vaccin atât de repede, ocazie prin care puteţi vorbi de perspective optimiste pentru viitor.
  • Învaţaţi împreună cu copilul cum să utilizaţi eficient tehnologia şi internetul. Aflaţi despre beneficiile dispozitivelor şi platformelor. Arătaţi-le cum puteţi păstra legătura cu cei dragi prin conferinţe video la care beţi o ciocolată caldă împreună cu cei sunaţi, găsiţi un joc pe care copiii îl pot juca online cu prietenii lor ori prin emoticoane şi GIF-uri pe aplicaţii de tip chat.
  • Acordaţi-vă timp pentru a comunica şi a înţelege nevoile şi provocările copiilor. Ajutaţi-i să se organizeze şi să aibă o atitudine pozitivă referitoare la schimbări. Povestiţi-le despre o schimbare recentă şi modul în care v-a impactat, dar şi modalitatea prin care aţi ştiut să o gestionaţi.
  • Încurajaţi copiii să se dezvolte în aria lor de interes, fără a neglija participarea la cursurile online. Dacă lor le place să deseneze, participaţi şi voi, atât cât puteţi, la această activitate, arătându-le că vreţi să le vedeţi noile creaţii.
  • Informaţi-vă activ cu privire la schimbările şi oportunităţile ce apar în contextul actual şi ieşiţi din zona de confort prin acţiuni concrete. Socializaţi în cadrul grupurilor de pe platformele sociale, implicaţi-vă în activităţi noi şi testaţi recomandările părinţilor cu care interacţionaţi şi rezonaţi.

Sfaturi pentru profesori: Amintiţi-vă ce v-a motivat să fiţi profesori. Urmaţi cursuri online despre susţinerea prezentărilor, instalaţi-vă aplicaţii să vă organizaţi, citiţi cărţi de dezvoltare personală” 

  • Folosiţi timpul personal pentru a vă aminti ce v-a determinat să deveniţi profesori. Amintiţi-vă de când eraţi mici şi vă imaginaţi cum aveaţi să fiţi profesori, iar mai apoi cum aţi pus accent pe dezvoltarea unei cariere profesionale bazată pe muncă, pasiune şi motivaţie.
  •  Analizaţi contextul din punct de vedere al oportunităţilor şi necesităţilor, dar şi al rezistenţelor personale şi puneţi pe hârtie lucrurile pe care este necesar să le învăţaţi, având în vedere predarea online, dar şi gândurile şi emoţile asociate cu acestea.
  • Analizaţi ideile care vă vin în minte cu privire la facilităţile digitalizării şcolii (timpul salvat din trafic, accesul facil la informaţii din orice locaţie, pregătirea în linişte a cursurilor şi descoperirea unor metode creative de învăţare etc.).
  • Identificaţi valorile personale transpuse în contextul actual - cum se manifestă ele prin comportamente (ex: perseverenţa de a învăţa continuu, de a înfrunta obstacole etc.).
  • Concepeţi strategii şi modalităţi de mobilizare şi de dezvoltare a resurselor interne cu scopul adaptării la schimbare, pentru a vă menţine echilibrul, fiind deschis la nou (comportamente care pot fi exemple şi transmise elevilor).
  • Formaţi-vă o rutină confortabilă şi obiceiuri care să vă ajute în situaţiile vulnerabile; vă puteţi abate, din când în când, de la rutină, încercând lucruri noi şi creative care să vă stârnească entuziasmul şi să vă ajute să creşteţi calitatea predării, precum şi pentru a descoperi lucruri noi.
  • Urmaţi cursuri online despre susţinerea prezentărilor, instalaţi-vă aplicaţii care să vă ajute să vă organizaţi, citiţi cărţi de dezvoltare personală.
  • Stabiliţi care vă sunt temerile, nevoile şi intenţile cu privire la perioada următoare şi vorbiţi despre aceste perspective cu persoane care vă pot inspira sau pe care le consideraţi exemple.
Viață de cuplu



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite