Care sunt cele mai importante bariere în dezvoltarea profesională a femeilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Deşi 33% din femei şi 30% din bărbaţi susţin că femeile trebuie să adopte o atitudine pro-activă faţă de propriile cariere, acest lucru nu este suficient pentru accelerarea schimbării. FOTO Arhiva Adevărul
Deşi 33% din femei şi 30% din bărbaţi susţin că femeile trebuie să adopte o atitudine pro-activă faţă de propriile cariere, acest lucru nu este suficient pentru accelerarea schimbării. FOTO Arhiva Adevărul

Una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale de asistenţă la nivel global a lansat un studiu conform căruia egalitatea de gen generează performanţe mai bune în companii, cercetare care are la bază un sondaj derulat în rândul a 400 de lideri din companii din întreaga lume, ca raspuns la un raport World Economic Forum din octombrie 2014, care estima că egalitatea de gen la locul de muncă, la nivel mondial, va fi atinsă în 2095.

Conform studiului EY, „Women. Fast forward: The time for gender parity is now“, egalitatea de gen generează performanţe mai bune în companii. Atât bărbaţii, cât şi femeile participante la studiu consideră că reducerea decalajului de gen ar putea să depindă mai puţin de educaţie şi mai mult modul în care bărbaţii şi femeile reuşesc să conlucreze şi să creeze o atmosferă de lucru care să permită dezvoltarea tuturor talentelor personale.

Lansând un apel la adresa organizaţiilor de a face mai mult pentru a accelera progresul, EY a publicat raportul amintit, care şi-a propus să afle răspunsul la două întrebări: care sunt cele mai importante bariere în dezvoltarea profesională a femeilor şi care sunt elementele care le pot propulsa în carieră.

Studiul, care are la bază un sondaj derulat în rândurile a 400 de lideri din companii din întreaga lume, a fost realizat de Longitude Research la solicitarea EY şi este un răspuns la raportul din octombrie 2014 al World Economic Forum, care estima că egalitatea de gen la locul de muncă, la nivel mondial, va fi atinsă în 2095.

Deşi 33% din femei şi 30% din bărbaţi susţin că femeile trebuie să adopte o atitudine pro-activă faţă de propriile cariere, acest lucru nu este suficient pentru accelerarea schimbării. Este necesară, în acelaşi timp, o acţiune comună prin care să demonstreze cum pot femeile să înregistreze progrese în carieră, eliminând prejudecăţile şi stabilind politici pentru o evoluţie progresivă.

Andreea Mihnea, HR Director în cadrul EY România, consideră că "femeile au un potenţial enorm în afaceri. Totuşi, acesta a fost doar minimal explorat până relativ recent, când pătrunderea femeilor în mediul de business a fost favorizată prin eliberarea de sub dominanţa anumitor factori biologici şi sociali. Descoperirea propriei voci este un demers în plină desfăşurare, o etapă firească pentru un nou-venit care intră într-un univers cu reguli deja fixate, aşteptări stabilite şi dominat de figuri masculine legendare care şi-au pus influenţa în lumea afacerilor. Este nevoie de timp pentru construirea unei amprente personale de leadership autentice, care, tocmai prin faptul că este diferită, sparge tiparele cu care s-au obişnuit oamenii de afaceri. De asemenea, este nevoie de curaj ca să conduci oamenii altfel, holistic şi empatic.“

Totodată, echipele de resurse umane au nevoie de curajul de a accelera acest proces şi de a sprijini femeile, în special în direcţia depăşirii convingerilor auto-limitative ale acestora, factor care, în opinia mea, reprezintă cea mai mare barieră în calea dobândirii egalităţii de gen, mult mai importantă decât celelalte două zone externe de influenţă. Femeile trebuie să construiască din interior", adaugă Andreea Mihnea.

Inspirat de un număr în creştere de cercetări care demonstrează beneficiile economice ale egalităţii de gen şi al progresului femeilor la locul de muncă, studiul de faţă a intervievat bărbaţi şi femei care ocupă poziţii executive şi de management în legătură cu experienţele lor personale legate de factorii care blochează sau sprijină progresul femeilor, cu scopul de a identifica acţiunile pe care organizaţiile le pot dezvolta ca să accelereze progresul.

Deloc surprinzător, firmele pe care EY le-a identificat ca "high performers" în cadrul studiului – acele companii care au înregistrat creşteri anuale mai mari de 20% în ultimii trei ani – par să depună mai multe eforturi decât celelalte în direcţia încurajării progresului femeilor.

Studiul a identificat trei paşi clari pe care organizaţiilor îi pot parcurge ca să accelereze egalitatea de gen:

1. Îmbunătăţirea accesului femeilor la poziţii de conducere
Oportunităţile de promovare sunt considerate un factor motivant esenţial atât de către bărbaţi (26%) şi de către femei (35%), rezultatul indicând faptul că organizaţiile trebuie să depună eforturi mai mari pentru a oferi o imagine mai clară asupra traseului profesional pe care îl pot parcurge femeile în cadrul companiilor, asupra a ceea ce poate fi posibil şi a oportunităţilor de carieră în linie cu aptitudinile şi ambiţiile acestora.

2. Accelerarea schimbării culturale prin schimbarea politicilor organizaţionale
Cei doi factori motivatori reprezentaţi de echilibrul muncă/viaţă şi flexibilitatea se regăsesc pe primele locuri în topul factorilor de accelerare enumeraţi de femei. Având în vedere experienţa companiei în gestionarea resurselor umane cât şi răspunsurile marilor performeri, rezultatele studiului indică faptul că un nivel ridicat de flexibilitate informală este extrem de eficient în susţinerea tuturor angajaţilor companiei de a-şi atinge echilibrul între viaţa profesională şi cea personală.

3. Eliminarea prejudecăţilor conştientizate şi neconştientizate
Bărbaţii intervievaţi au declarat că prejudecăţile neconştientizate reprezintă principala barieră în promovarea femeilor la locul de muncă. 27% din bărbaţi afirmă, din proprie experienţă, că o cultură organizaţională favorabilă egalităţii de gen reprezintă cea mai bună cale de susţinere a progresului femeilor în carieră. Mai mult este bine ca liderii să comunice la nivelul întregii organizaţii mesajul că orice fel de discriminare este inacceptabilă.

Companiile din eşalonul de „high performers” care au participat la sondaj se află deja înaintea restului plutonului, oferind adesea programe flexibile de lucru atât pentru bărbaţi cât şi pentru femei, fixând obiective de creştere a numărului de femei în poziţii de conducere şi dezvoltând programe prin care femeile sunt expuse la toate operaţiunile şi funcţiile companiei. Plecând de la aceşti indicatori, dezvoltarea unor mecanisme interne care să încurajeze femeile să acceadă în poziţii de conducere va ajuta la construirea unei culturi organizaţionale mai sănătoase şi mai performante.

Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite