Cum facem impresie proastă la un interviu de angajare fără să ne dăm seama

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO Shutterstock
FOTO Shutterstock

Criza economică a transformat găsirea unui loc de muncă într-o adevărată luptă psihologică între angajatori şi potenţialii angajaţi. Specialiştii în resurse umane acordă atenţie celor mai mici detalii pe baza cărora şi-ar putea o construi o imagine cât mai corectă şi mai completă despre persoana intervievată, aşa că ar trebui să fim pregătiţi pentru a face faţă situaţiei.

Pentru a ne prezenta cât mai bine la un interviu de angajare trebuie, în primul rând, să renunţăm la multe dintre sfaturile clasice pe care le cunoaştem. Domeniul resurselor umane se află într-o permanentă dezvoltare, identificând noi tehnici de evaluare a candidaţilor. 

Eviaţi frazele-clişeu

Angajatorii din ziua de azi sunt agasaţi de frazele-clişeu folosite de cei care se prezintă la un interviu, explică Lou Adler, specialist american în resurse umane, în cartea „The Essential Guide for Hiring & Getting Hired“. Generalităţile precum „Consider că pot face faţă oricărei situaţii“ sau „Îmi place să lucrez în echipă“ nu mai impresionează pe nimeni. Intervievatorul reţine exemplele concrete, descrierea unei situaţii care dovedeşte abilităţile celui pe care îl evaluează, nu cuvintele de umplutură.

Veniţi cu temele învăţate

Probabil că multora dintre persoanele care participă la un interviu de angajare li s-a întâmplat să-şi mai arunce un ochi pe CV ca să-şi aducă aminte anul în care au terminat facultatea sau perioada în care au lucrat pe o anumită poziţie. Ei bine, Lou Adler spune că acest comportament îi poate face pe specialiştii în resurse umane să considere că avem ceva de ascuns sau chiar că am trecut date false în CV. Cel mai bine este să memorăm toate datele pentru că angajatorul se aşteaptă să ne cunoaştem întregul istoric profesional: studii, perioadele în care am lucrat, companiile unde am fost angajaţi, responsabilităţile pe care le-am avut la fiecare loc de muncă, proiectele relevante pentru parcursul profesional.

Onestitate înainte de toate

Cu toţii avem şi puncte slabe oricât de greu ne-ar fi să recunoaştem acest lucru la un interviu de angajare. Concret, angajatorul este interesat mai ales de onestitatea şi caracterul persoanei care se află în faţa sa, iar atunci când cineva declară că se consideră invincibil nu face decât să arate că nu este o persoană flexibilă şi că nu este dornic să înveţe lucruri noi. Angajatorii caută, de regulă, candidaţi care să se poată adapta noilor cerinţe, care să poată fi modelaţi. Cel mai bine este să-i explicăm angajatorului cum am reuşit să facem faţă unei situaţii din trecut, chiar dacă nu eram pregătiţi pentru ea, eventual să explicăm şi ceea ce am învăţat din respectiva experienţă.

„Ambalaţi“ isteţ informaţiile

Pe parcursul unui interviu nu suntem judecaţi numai în funcţie de ceea ce spunem, ci şi după modul în care comunicăm informaţia. De exemplu, răspunsul la o întrebare pusă de un angajator nu trebuie să depăşească durata de 1 sau 2 minute, asta pentru că persoanele care vorbesc prea mult sunt considerate plictisitoare, egocentriste şi superficiale. Studiile arată că intervievatorii au tendinţa să nu mai acorde atenţia cuvenită răspunsurilor care depăşesc 2 minute. Pe de altă parte, răspunsurile prea scurte indică faptul că nu sunteţi cu adevărat interesat de job-ul pentru care aţi aplicat sau că sunteţi depăşit de subiect. 

Gândiţi ca un agent de vânzări

Chiar dacă presupuneţi că sunteţi candidatul ideal pentru un post, nu faceţi greşeala de a întreba de la bun început detalii legate de salariu sau de eventuale beneficii pe care angajatorul ar putea să vi le pună la dispoziţie. Aceste aspecte se discută abia după ce angajatorul vă dă de înţeles în mod clar că este intresat să vă facă o ofertă. Cel mai bine este ca în primele etape să vă comportaţi ca un agent de vânzări şi să vă promovaţi cât mai bine ca „produs“.

Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite