Cum să-ţi protejezi imaginea pe Facebook

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Tot ce spui şi ce faci în mediul virtual îţi poate afecta reputaţia
Tot ce spui şi ce faci în mediul virtual îţi poate afecta reputaţia

Tot mai mulţi angajatori caută pe reţelele de socializare, pe blogurile şi pe paginile personale informaţii despre angajaţi ori despre candidaţii pentru un post.

Nu mai puţin de 63% din specialiştii în recrutare încearcă să afle mai multe lucruri despre candidaţi de pe reţelele de socializare, potrivit unui studiu realizat de agenţia de marketing digital KBSD, din Geneva. În condiţiile în care Facebook, Twitter, blogurile şi site-urile personale devin o sursă foarte valoroasă de informaţii pentru angajatori, se înţelege de ce este foarte important să păstrăm o imagine intactă în mediul virtual.

Mod de departajare la interviuri

„Angajatorii folosesc de mai mult timp Facebook pentru a-şi monitoriza angajaţii, dar acum îl utilizează tot mai des ca o modalitate de evaluare a candidaţilor la joburi", a declarat pentru cotidianul britanic „The Daily Mail" Vanessa de la Llama, coordonatorul celui mai mare studiu cu privire la impactul profilului de Facebook asupra şanselor de angajare, efectuat de specialiştii Universităţii Internaţionale din Florida, SUA.

Reţelele de socializare devin o unealtă valoroasă pentru angajatori cu precădere în etapele finale ale interviurilor. „Această metodă este utilă atunci când mai rămân câţiva candidaţi din cele câteva sute care au aplicat pentru un post şi când specialiştii în resurse umane vor să facă o departajare", spune Eduard Ezeanu, consilier în carieră.

Dincolo de competenţele profesionale, care sunt menţionate în CV şi detaliate în cadrul interviului de angajare, specialiştii în resurse umane caută şi acele abilităţi care sunt trecute la rubrica „Aptitudini".

Ce caută angajatorii

Practic, angajatorul doreşte confirmarea aptitudinilor cu ajutorul informaţiilor care se regăsesc pe pagina de Facebook a aplicantului sau pe alte reţele de socializare.

Fotografiile postate, comentariile (şi, implicit, vocabularul folosit) şi articolele ori blogurile către care aplicantul face trimitere trebuie să arate ceea ce orice angajator îşi doreşte de la un candidat: să fie responsabil, de încredere şi să se poată baza pe el.

„Am văzut pe pagina de Facebook a cuiva afirmaţii de genul: «Iar am întârziat la şedinţă». O simplă vorbă aruncată pe pagina personală poate compromite reputaţia unei persoane şi îi poate reduce şansele de a obţine un loc de muncă", susţine Ezeanu. Informaţiile din care o persoană poate deduce „apucături" mai puţin dezirabile la un angajat, cum ar fi minciuna, eschivarea de la sarcinile de serviciu, amânarea frecventă a soluţionării unor probleme profesionale, păcălirea colegilor, învoirea sau concediile medicale repetate pot deveni bile negre.

Click pe infografie pentru a mări



Chiar şi fotografia de profil poate dezvălui specialiştilor în resurse umane lucruri legate de stilul de viaţă sau de personalitatea unui potenţial angajat. O poză la o petrecere, care nu a reuşit să surprindă sobrietatea atât de necesară la angajare, poate compromite imaginea candidatului.

Internetul, periculos şi pentru angajaţi

Nu doar o persoană aflată în căutarea unui loc de muncă trebuie să aibă grijă de imaginea sa virtuală, ci şi cei deja angajaţi. Asta pentru că şi şefii consideră Facebook-ul o metodă destul de eficientă de a-şi evalua angajaţii. După minutele sau orele petrecute de angajaţi pe reţelele de socializare, ei pot să aprecieze cât de mult muncesc aceştia, iar după comentariile lor, au ocazia să afle uneori cât de mult le place profesia lor, cât de bine s-au adaptat mediului de lucru, ce relaţii au cu colegii şi care sunt simpatiile ori antipatiile.

Sabina Coroi (29 de ani) lucrează pentru o renumită companie internaţională care are filială şi în România. Ea se numără printre angajaţii precauţi atunci când vine vorba de reţelele de socializare. „Cum şefii mei s-au adunat la categoria prieteni pe Facebook, mi-am dat seama că nu îmi doresc să le dau ocazia să-şi facă o părere despre mine prin prisma activităţii mele pe reţelele de socializare, aşa că am decis să-mi menţin activitatea la minimum", povesteşte Sabina.

Păstrează profilul pentru prieteni!

În ciuda precauţiilor, orice angajat poate avea totuşi o viaţă personală în mediul virtual. O măsură simplă este setarea profilului de Facebook astfel încât să poată fi văzut doar de anumiţi prieteni. În ceea ce priveşte existenţa în spaţiul online la modul general, este indicat ca, din când în când, să fie verificate pe Google informaţiile care fac referire la propria persoană. Pentru rezultate foarte exacte, specialiştii recomandă site-urile de agregare, cum ar fi pipl.com.
Cum este însă imposibilă ascunderea tuturor informaţiilor cu caracter personal, este indicată folosirea unei identităţi protejate de un „nickname". 

Când angajatorii merg prea departe

Există nenumărate situaţii când angajatorii depăşesc limitele de intimitate ale celor pe care îi intervievează sau ale angajaţilor deja existenţi în companie. Este şi situaţia unui american care a fugit mâncând pământul de la un interviu. Justin Bassett, un statistician din New York, se aştepta să fie întrebat ce experienţă are, ce-l recomandă pentru post şi alte lucruri de acest fel. El a fost surprins însă de cerinţa cel puţin ciudată a celui cu care susţinea interviul, relatează Associated Press într-un articol. Acesta i-a solicitat nu doar ID-ul de Facebook, ci şi parola de la contul de pe reţeaua de socializare, pentru că Justin permitea doar accesul prietenilor pe profilul său. Tânărul a refuzat să continue interviul.

Se încalcă dreptul la intimitate

Mai multe cazuri de acest fel au fost semnalate în SUA în ultimul an, motiv pentru care doi senatori americani au solicitat o investigaţie cu privire la aceste metode ale angajatorilor de a-şi evalua viitorii angajaţi. Solicitarea parolei de la conturile personale încalcă dreptul la intimitate. „Este ca şi cum ai cere unei persoane cheile casei sale", a explicat Orin Kerr, profesor de drept în cadrul Universităţii „George Washington", din capitala SUA, şi fost procuror federal. Acesta a catalogat gestul angajatorilor care cer parola conturilor de Facebook drept o „impertinentă violare a intimităţii".

Chiar şi reprezentanţii Facebook s-au sesizat în aceste cazuri, potrivit cotidianului britanic „The Daily Mail". Ei au declarat că angajatorii care solicită utilizatorilor parolele încalcă termenii de utilizare ai reţelei şi că riscă să fie luate măsuri legale împotriva lor. Ei îi sfătuiesc pe cei care deţin cont de Facebook să nu-şi dezvăluie angajatorilor parola.

"O simplă vorbă aruncată pe pagina personală poate compromite reputaţia unei persoane şi îi poate reduce şansele de a obţine un loc de muncă. ''
Eduard Ezeanu consilier în carieră

Profesioniştii îţi refac reputaţia

Când informaţiile nu sunt deloc favorabile în mediul virtual şi nu se poate face nimic pentru a le şterge, există persoane specializate care pot rezolva aceste probleme. Companiile de management al reputaţiei online, cum ar fi ReputationDefender, RemoveYourName sau Integrity Defenders, solicită administratorilor unui site fie să înlăture conţinutul negativ, fie să adauge unul favorabil. Tarifele acestor companii variază de la câteva sute la câteva mii de dolari, dar investiţia poate fi foarte profitabilă pentru firmele care nu sunt bine văzute de clienţi.

info
Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite