Frauda de proportii la regia de transport local Oradea

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Directorul regiei a masluit o licitatie si a cumparat de la un amic motorina la pret de benzina Premium

Primarul din Oradea, Petru Filip, a dispus constituirea unei comisii care sa verifice modul in care regia de transport local (OTL) si-a facut aprovizionarea cu motorina. In paralel, Directia de audit intern a primariei verifica actele interne ale OTL, suspectandu-i pe directorul Corneliu Lupau si pe membrii comisiei de evaluare a ofertelor, care au supravegheat licitatia, de masluirea acesteia. Printre persoanele vizate se afla si 10 consilieri locali, membri in Consiliul de administratie al OTL, si directorul Serviciului Investitii din Primaria Oradea, Emilia Tent, delegata in comisia de licitatie din partea primariei. "Raspunzatori sunt toti", declara primarul. Autobuzele OTL sunt alimentate cu motorina cumparata de la firma bucuresteana GCC, administrata de Dumitru Pohus, un bihorean stabilit in Capitala. Primul contract cu Pohus a fost semnat in aprilie 2000, cand acesta s-a prezentat la licitatie in numele firmei GCC. Promitea motorina de calitate la pret redus, adusa pana in curtea OTL, cu cisternele proprii ale furnizorului. In timp, insa, pretul motorinei a "saltat" si, pentru ca a ajuns peste cel practicat de Petrom (cel aprobat de Oficiul Concurentei ca maxim pentru achizitiile publice), administratorul GCC a pus mana pe o coala cu antetul Petrom, a multiplicat-o si a folosit-o pentru a intocmi adrese fictive. Prin ele, Rafinaria Petrobrazi "anunta" OTL-ul de noile preturi (mult mai mari ca ale GCC) si de faptul ca nu puteau livra cantitatile "solicitate" de regie. Actul fals era trimis inaintea fiecarui transport livrat regiei oradene, pentru a justifica oarecum pretul mare al motorinei furnizate de firma privata si faptul ca regia oradeana accepta pretul piperat cerut de acestia. Cum contractul incheiat cu GCC expira dupa un an de la incheiere, OTL a organizat o noua licitatie, pe 12 iulie 2001. La data stabilita s-au prezentat doar doua firme. Care, de fapt, erau una si aceeasi. Vechiul "partener" GCC si Eastern Service, o firma avand aceeasi adresa cu GCC - Bucuresti, str. Ernest Djuvara, aceiasi asociati - Dumitru Pohus si Wolfgang Nothacker si acelasi administrator - Dumitru Pohus. A fost aleasa GCC. Aceeasi firma, aceeasi oferta avantajoasa. Si, ca atare, aceeasi teapa! Pentru ca, dupa semnarea contractului, Pohus si-a adus aminte si de "cheltuielile colaterale". Iar pe langa factura pentru motorina, reprezentantii OTL s-au trezit si cu o alta factura, cea de transport, ajungandu-se ca, la un calcul sumar, pretul unui kilogram de motorina sa treaca de 18.500 lei. Corneliu Lupau sustine ca el nu a fost in comisia de licitatie si ca habar n-avea ca in spatele celor doua firme se ascund, de fapt, aceleasi persoane. Actele firmei spun insa altceva. Ca Lupau nu avea cum sa nu fie in comisie, pentru ca s-a trecut, prin propria sa dispozitie, chiar presedinte al comisiei. Si ca Pohus a livrat in mai multe randuri piese de schimb pentru tramvaiele regiei, prin Eastern Service, iar cateva comenzi au fost facute chiar de director, cu ocazia unor deplasari la Bucuresti. "Ce sa fac daca nu s-a prezentat nimeni la licitatie? Inainte de prima licitatie, din 2000, l-am sunat chiar eu pe directorul Rada de la Petrom, i-am spus "dom'le, haideti" si mi-a raspuns ca-i e teama ca nu ne va putea asigura necesarul zilnic de 5 tone. Comisia, din care eu n-am facut parte, a decis ca oferta firmei GCC este cea mai buna", declara Lupau. Dumitru Pohus, administratorul firmei GCC, spune ca intre cele doua firme care au participat la licitatie nu exista nici o legatura, chiar daca au aceeasi adresa si un asociat comun. "N-are relevanta ca eu sunt administrator la amandoua. Ce sa fac daca am castigat la licitatie? De ce n-au venit si altii? Nu a fost nici o ilegalitate, fiindca a existat o comisie care a verificat ofertele. Eu colaborez cu OTL de un an de zile, iar in ultimele luni nici nu mi-au platit la timp. Imi datoreaza peste 6 miliarde lei, pentru ultima luna jumatate de livrari", afirma Pohus.

Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite