Stil de viaţă

articolul anterior articolul urmator

Psiholog, despre depresia post-vacanţă: „Suferim pentru că avem tendinţa să ne dedicăm viaţa tuturor obligaţiilor“

2
16 Sep 2020 11:47:36
Autor: Lizeta Oprea
Cum să eviţi depresia post-vacanţă, recomandările unui psihoterapeut român
Cum să eviţi depresia post-vacanţă, recomandările unui psihoterapeut român

Pe măsură ce vacanţa se termină, majoritatea oamenilor încep să experimenteze un sentiment de melancolie. Şi înainte de a ne da seama, tensiunea arterială creşte şi anxietatea se întoarce. Sunt primele semne ale instalării depresiei post-vacanţă.

Vacanţele sunt extrem de benefice pentru sănătatea noastră psihică şi fizică, şi atât psihologii cât şi medicii au dedicat cercetări despre modul în care călătoriile pot produce efecte pozitive asupra stării de sănătate.  În vacanţe, ne debarasăm de stresorii zilnici. Tensiunea arterială scade, concentrarea se îmbunătăţeşte, dormim mai adânc şi devenim clar mai conştienţi de emoţiile şi gândurile noastre. De fapt, potrivit American Medical Association, presiunea noastră arterială poate scădea semnificativ în timp ce suntem în vacanţă, încât va rămâne joasă chiar şi după ce ne-am întors acasă. Riscul de accidente vasculare cerebrale şi atacuri de cord este, de asemenea, diminuat corespunzător.

Ce ar trebui să faci după concediu pentru a nu cădea pradă depresiei post-vacanţă. Recomandările Simonei Nicolaescu, psihoterapeut, coach şi susţinător al vieţii echilibrate în România:

  1. Ia din vacanţă câteva obiceiuri utile

Atunci când ne întoarcem din concediu suferim pentru că avem tendinţa să ne dedicăm viaţa tuturor obligaţiilor şi uneori uităm de micile delicii ale vieţii.

Fă o listă cu ce ai putea introduce în obiceiul zilnic şi îţi poate reaminti de momentele plăcute din vacanţă: plimbare în parc, prânzul/cina cu prieteni, desfată-ţi simţurile cu o prăjitură, leneveşte într-un fotoliu, uită-te la un film amuzant etc.

  1. Priveşte lumea cu alţi ochi

Poate că ai fost frustrat de o sarcină care nu îţi reuşea înainte de a pleca în vacanţă, pentru că lucrurile nu funcţionau aşa cum îşi doreai. După ce ai stat departe de ea o perioadă, poţi să o priveşti cu o nouă perspectivă şi să oferi noi soluţii. Uneori, ai nevoie doar de timp pentru a obţine startul de care ai nevoie.

Uită-te la oamenii din jurul tău, la colegii tăi şi ia cele mai nesuferite persoane şi încearcă să găseşti totuşi câteva calităţi. Vei vedea că este mai uşor decât pare.

  1. Pauzele dese, cheia marilor succese

Trecerea în modul de lucru full-time, fără pic de timp liber, este reţeta sigură pentru un burnout. Nu lăsa vinovăţia să te forţeze să crezi că trebuie să munceşti până la epuizare doar pentru că ai fost plecat. La un moment dat, şi colegii tăi au fost plecaţi în vacanţă. Ei nu se aşteaptă (şi nici nu ar trebui) să te epuizezi fizic şi mental încercând să prinzi totul din urmă într-o singură zi.

Fii amabil cu tine şi aminteşte-ţi că ţi-ai meritat vacanţa şi timpul necesar pentru a te recupera. Fă o pauză de cinci sau zece minute la fiecare trei ore pentru a te decomprima şi relaxa. Poate părea imposibil, dar vei reuşi. Concentrează-te pe câte un task, pentru a nu te supraîncărca.

  1. Începe dimineţile cu un vibe pozitiv

Modul în care ne trezim dimineaţa, felul în care ne începem ziua, ne impactează starea de-a lungul zilei, precum şi modul în care vom reuşi să facem faţă tuturor provocărilor. Încarcă-te cu energie pozitivă în fiecare dimineaţă şi fii recunoscător pentru toate lucrurile bune care ţi s-au întâmplat.

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

2 Comentarii

Deumos
16.09.2020, 17:31:46

Uite unde era explicatia. Rasa asta noua de preoti, numiti psihologi, vad deprimati si afectati psihil in orice situatie. rau e ca generatia asta de azi nu poate fara sfatul unui popa modern, asa cum aia vechi se duceau sa se spovedeasca la popa clasic, asa se duc astia la noul popa, la psiholog.

+2 (2 voturi)
Razvann Claudiu
24.09.2020, 16:45:24

Au mai inventat astai o boala pentru buzunarul lor. Ideea concediului de odihana este sa te odihnesti ca sa revi la munca mai odihnit fizic si psihic. Si chiar asa se intampla la intoarcerea din vacanta .

+2 (2 voturi)
Modifică Setările