Vânătoare de cupoane de reduceri pe internet

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Zeci de site-uri cu megareduceri pe bază de cupoane au împânzit în ultimele patru luni spaţiul virtual românesc. Acestea au strâns mii de vizitatori în timp record. Portaluri precum Zumzi sau Kuponiada sunt reţeta câştigătoare pentru cumpărători, care primesc reduceri de până la 90%, dar şi pentru companii.

Ioana F., o tânără de 20 de ani din Bucureşti, are de câteva luni o nouă pasiune: vânează ofertele unor site-uri de reduceri în fiecare zi. „Mă uit după ofertele pentru serviciile unor saloane de cosmetică, mi-am facut abonamente la săli de fitness, am luat şi cina în oraş pe baza unor cupoane luate de pe internet", povesteşte tânăra, studentă la Cibernetică. Aceasta spune că înainte nu îşi permitea să calce săptămânal pragul saloanelor de înfrumuseţare nici pentru o manichiură, dar de trei luni, de când a aflat de la un prieten de pe Facebook de megaofertele lansate pe astfel de site-uri, a încercat până şi tratamente faciale şi împachetări cu ciocolată. De oferte nu profită niciodată singură - are cel puţin trei prietene care sunt la fel ca ea, cu ochii după reduceri.

Citiţi şi: Bucureştenii din Sectorul 2 pot plăti taxele şi impozitele on-line, prin oficiile poştale şi cu card

Promoţiile oferite pe baza unor cupoane cumpărate pe aceste site-uri duc uneori preţurile pachetelor de servicii la valori greu de imaginat: doar 55 de lei pentru un abonament lunar, cu acces nelimitat, la o sală de fitness  sau 47 de lei pentru un pachet complet de îngrijire corporală. Potrivit reprezentanţilor site-urilor, cei mai mulţi utilizatori sunt de sex feminin, cu vârsta cuprinsă între 25 şi 34 de ani şi cu venituri peste medie.

Cine câştigă

„Afacerea se adresează în primul rând companiilor care vor să se facă cunoscute printr-un prim test al serviciilor", spune Mihai Seceleanu, CEO al InternetCorp, compania care deţine Kuponiada.ro. Mecanismul afacerii este simplu: utilizatorii cumpără cupoane de reducere pe care le pot folosi la prestatorul de servicii, compania care oferă cupoanele câştigă noi clienţi, iar site-ul care promovează ofertele câştigă fie un procent din profitul comerciantului, fie din publicitate.

O noutate însă pentru astfel de site-uri cu reduceri este conceptul de cumpărături colective. Cuponul devine valabil doar după ce s-a efectuat un anumit număr de comenzi, iar astfel, clientul va fi motivat să împărtăşească oferta şi altor prieteni din reţelele sociale. „Având în vedere promisiunea Kuponiada de a prezenta promoţii cu discounturi de minimum 50%, companiile care se pretează cel mai bine acestui gen de promovare sunt cele din zona serviciilor. Firmele nu trebuie să obţină profituri din prezentarea ofertelor pe Kuponiada.ro dar, în acelaşi timp, nu trebuie să iasă în pierdere", explică Mihai Seceleanu.

Acesta precizează că firma online pe care o conduce oferă de fapt prestatorilor de servicii acces la noi clienţi. În realitate, există şi altfel de câştiguri. Saloanele de înfrumuseţare, sălile de fitness sau cabinetele medicale care oferă reduceri pe site-uri de profil au promoţii la pachete de servicii care, pentru a da rezultate, trebuie continuate ulterior cu alte şedinţe de tratament.

Magnet de clienţi

„Am publicat o ofertă la servicii de albire dentară şi consultaţie generală, însă clienţii care au venit aveau nevoie şi de alte tratamente. Sunt peste 20 de persoane care au apelat ulterior şi la alte servicii ale centrului medical", afirmă managerul unui cabinet stomatologic care a postat o ofertă pe Kuponiada.ro. Şi în cazul produselor, site-urile de promoţii aduc clienţi mulţi.

„În urma apariţiei datelor noastre de contact pe site-ul Kuponiada am primit şi cereri de oferte pentru alte servicii şi produse decât cele pe care le-am avut în promoţie", povesteşte şi Răzvan Sacu, managerul unei companii de producţie publicitară, care a oferit la promoţie calendare personalizate. 

"Ceea ce le oferim companiilor este accesul la noi clienţi cărora le pot prezenta o reducere substanţială."
Mihai Seceleanu CEO InternetCorp

Zeci de portaluri, în câteva luni

În România există în prezent peste 18 site-uri care oferă reduceri pe bază de cupoane şi care funcţionează pe principiul cumpărăturilor colective. Primul portal de acest fel a fost lansat în urmă cu aproximativ un an, însă foarte multe se bucură de zeci de mii de vizitatori strânşi în doar câteva săptămâni. 

Zumzi.ro, „deschizătorul de drumuri" în materie de site-uri de cumpărături colective, este un proiect lansat în octombrie 2009, în care a investit Călin Fusu, fondator Neogen. Abia în iulie anul acesta a apărut un al doilea jucător pe piaţă, e-redus.ro, iar apoi a început boomul lansărilor. Au urmat   FunDeal.ro, Kuponiada.ro şi GoldenDeals.ro.Toate aceste site-uri au reuşit recorduri de trafic în timp foarte scurt, în urma unei popularizări masive pe baza unor mesaje transmise pe site-uri de socializare. Facebook sau Twitter au devenit principalele platforme de promovare a portalurilor de reducere. Mai mult, toate au în echipă angajaţi care se ocupă strict de monitorizarea apariţiilor în reţelele de socializare şi de promovarea pe aceste canale.

400.000 de vizitatori

Reprezentanţii Kuponiada.ro povestesc şi cât de rapid au reuşit să strângă vizitatori. „Site-ul a fost lansat în urmă cu mai puţin de trei luni şi a fost vizitat în luna decembrie de peste 400.000 de utilizatori unici", spune Mihai Seceleanu. Acesta explică faptul că, singurul indicator public şi transparent al audienţei site-urilor de profil din România este numărul fanilor pe pagina de Facebook.

Kuponiada.ro înregistrează în momentul de faţă 70.000 de fani pe pagina de Facebook, FunDeal.ro, aproximativ 60.000, GoldenDeals.ro, 25.000, iar zumzi.ro, abia 7.000.  „Principalul obiectiv al Kuponiada pentru 2011 este să-şi consolideze poziţia de lider de piaţă şi să obţină o cotă de 40% pe o piaţă pe care o evaluăm în prezent la o valoare între unu şi trei milioane de euro", mai spune Seceleanu.

Business în şase săptămâni

Un site pe modelul celor care există deja pe piaţa din România necesită o investiţie de aproximativ 15.000 de euro şi şase săptămâni pentru a fi gata de lansare. Cel puţin aşa susţine Bogdan Moisă, reprezentantul PremiumDeal.ro, un portal care urmează să se lanseze în februarie. „Până acum s-au investit aproximativ 15.000 de euro în site şi în pregătirea oamenilor care urmează să facă parte din acest proiect (echipa de vânzări, mentenanţă site, socializare pe Facebook, Twitter)", spune Moisă. Acesta afirmă că bugetul pentru promovarea acestui site este de aproximativ 100.000 de euro şi este alocat pentru următoarele şase luni. „Site-ul va fi lansat în perioada 1-15 februarie", a încheiat Bogdan Moisă.

O idee care s-a născut în SUA

Modelul site-urilor cu megareduceri este copiat după o idee de afacere online din SUA: Groupon. Înfiinţată de Andrew Mason, un tânăr de doar 29 de ani, care a studiat muzica, compania al cărei nume vine de la „group" şi „cupon" a devenit în câteva luni afacerea online cu cea mai rapidă dezvoltare din toate timpurile.

Prima reducere a fost lansată de Groupon în 2008, o promoţie la pizza. De atunci, compania reprezintă ceea ce boomul pe internet ar trebui să însemne - vânzări enorme, profituri uşor de obţinut şi conexiune puternică între comercianţi şi consumatorii online, scrie publicaţia americană „Forbes".

Afacerea americană, care s-a extins în trei ani în peste 22 de ţări, inclusiv Turcia şi Chile, a adus ofertele în ochii utilizatorilor de internet cumpărând spaţiu publicitar prin Google şi Facebook. Aşa a ajuns la peste 13 milioane de utilizatori care deţin conturi pentru a accesa ofertele publicate de Groupon.

În 2010, Groupon a avut venituri de peste 550 de milioane de dolari, iar analiştii de la „Forbes" susţin că nicio altă companie online, precum Amazon.com, Google, AOL sau Yahoo, nu a cunoscut o creştere aşa de rapidă. Analiştii financiari spun chiar că Groupon a atins deja, în doar trei ani, pragul de un miliard de dolari la capitolul venituri. Există însă şi un mare dezavantaj al acestei idei: este foarte uşor de copiat.
În SUA există mai bine de 200 de site-uri similare, iar în lume alte 500, inclusiv peste 100 în China. Pe piaţa din SUA, cel mai mare competitor al Groupon este Living­Social, lansat în iulie 2009. În urmă cu câteva luni Groupon, şi-a anunţat lansarea şi pe piaţa românească. La noi însă, compania este la început, dar îşi propune să devină lider de piaţă în şase luni.

Cine e fondatorul Groupon

Andrew Mason a crescut într-o suburbie a oraşului Pittsburgh. Muzica a fost pasiunea vieţii lui, încă de la vârsta de şase ani, când a început lecţiile de pian. Spiritul antreprenorial al tânărului a ieşit la suprafaţă încă de la 15 ani, când distribuia vecinilor chifle luate de la o brutărie din oraş. Fără a avea studii de informatică, Mason a creat un soft de codificare pe care l-a vândut unor companii mari, iar ulterior a lansat ThePoint.com, o platformă pentru cauze sociale. Aceasta s-a transformat ulterior în Groupon.com.

image
image
Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite