Ce vezi gratis la Londra

Londra: unul dintre cele mai scumpe oraşe din lume dar cu o mulţime de locuri ce pot fi văzute gratis.

Londra e unul dintre cele mai scumpe oraşe din lume. Dar, deşi poate părea greu de crezut, există o mulţime de locuri ce pot fi vizitate gratuit.

Am fost la Londra anul trecut. Nu am stat mult, mi-a plăcut, deci mi-am propus să revin. Ce mi s-a părut mie scump în capitala Reagatului Unit, pe lângă hoteluri, a fost taxa de intrare în diverse locuri aflate pe listele turiştilor. De exemplu, am plătit 16 lire la Westminter Abbey. Cam mult. Însă sunt o groază de locuri ce pot fi văzute gratuit aşa că mi-am făcut planul pentru următoare vizită.

Deci ce putem vedea gratis într-unul dintre cele mai scumpe locuri din lume.

1. Schimbarea gărzii de la Palatul Regal

Am tras concluzia că toată lumea care se duce la Londra se opreşte la Buckingham Palace. Altfel nu-mi explic mulţimea care se adună zilnic în faţa palatului încă de la ora 9.00. Garda se schimbă de obicei la 11.30 însă curioşii vin mai devreme tocmai pentru că e foarte multă lume.

Din câte am văzut eu, ca să prinzi un unghi bun, sau măcar să vezi ceva, e bine să stai fie linga gard, dar pierzi sosirea, fie în centru, dar nu vezi ritualul din curte. Deci ...e complicat. Oricum să nu vă închipuiţi că nu se vede chiar nimic, nu, doar că e multă agitaţie, mâini ridicate, unii în spatele altora...

Se pare că programul se poate schimba în funcţie de vreme şi de disponibilitatea armatei, aşa că englezii ne indică să analizam site-ul armatei înainte de a ne programa şedinţa foto la palat.

Ca să vizitaţi Buckingham Palace trebuie să scoateţi din buzunar 18 lire. Multişor. Nu e deschis mereu, doar de la sfârşitul lui iunie până pe 7 octombrie, cu pauză între 8 şi 31 iulie. Şi am văzut că există şi niste expoziţii speciale, doar în anumite perioade. Când am fost noi era expusă rochia proaspetei ducese. Noi am zis pas dar se pare că a fost un succes.

2. National Gallery

Tare m-am mirat că intrarea e liberă. Sunt peste 2 300 de capodopere ce pot fi admirate gratuit. Se pare că National Galery are una dintre cele mai mari colecţii de pictură din lume. Van Gogh, Rembrandt, Cezanne, Monet, van Dyck, Rubens, Velazquez, Caravaggio, şi mulţi mulţi alţii.

3. Westminster Abbey.

Exteriorul, the Dean's Yard şi biserica de lângă, St Margaret (daca nu e slujbă). Restul...cu plată, 18 lire.

4. British Museum

Şi eu am fost surprinsă să aflu că e gratis. La urma urmei e una dintre atracţiile principale din Londra. E adevărat că doar colecţiile permanente sunt gratuite, însă ţinând cont că sunt vreo 2 milioane 300 de obiecte zic că nu e rău deloc.

Muzeul e deschis zilnic de la 10 la 17.30, vinerea până la 20.30.

5. The Palace of Westminster sau Parlamentul.

Poate nu stiaţi dar puteţi asista la şedintele Parlamentului. Gratis. Adevarul e că dacă-or arată ca alea de la noi ar fi culmea să mai ceară şi bani.  Trebuie însă să aştepţi să intre cei cu bilet (pentru clădire sau turn) şi apoi, dacă mai e loc, intră şi restul. Văd că programul e destul de complicat (în funcţie de perioadă şi de ce anume vrei să vezi), îl găsiţi aici.  Eu m-am mulţumit cu a admira cladirea şi celebrul Big Ben din exterior.

6. Tamisa.

Da, e un obiectiv. La fel ca Sena e un ghid bun pentru a vedea oraşul. De-a lungul ei se etalează clădiri futuriste sau monumente istorice, baruri şi shopuri, şi, peste apă, podurile made in England.

Noi ne-am plimbat de-a lungul Tamisei aproape în fiecare zi. E plăcut, mai ales seara. Ne mai opream ba la o bere, ba la un fish&cips, sau la diversele evenimente organizate în perioada respectivă. Evident că puteţi vedea Londra de pe Tamisa, costă între 9 şi 15 lire, depinde de zonă, info aici.

7. Parcurile

Şi Londra e plină de parcuri, se pare că este una dintre cele mai verzi capitale din lume. Mie mi-a placut mult St James. Peste 20 de hectare de verde, apă, copaci, flori, şi printre ele, o mare diversitate de "localnici". Poţi sta la plaja chiar, sunt şezlonguri, sau poţi pune de-un picnic. Şi dacă tot veni vorba de mâncare, pune nişte alune sau nuci in buzunar.

8. Pieţele

Noi am ajuns in Apple Market, în Covent Garden. E piaţa de antichităţi. Cărţi, haine, decoraţiuni. Şi, în jur, restaurante şi magazine. Deci pe lângă un pic de viaţă autentică de Londra puteţi găsi şi nişte shopuri cu preţuri bunicele.

Cei de la Lonely Planet recomandă Borough Market, mai ales sâmbăta. Se pare că e foarte veche şi foarte variată, încă din secolul 13 îşi aşteaptă clienţii cu mâncare de toate felurile.

Şi dacă tot am pomenit de Lonely Planet vă înşir ce mai recomandă ei, gratis, e bine de ştiut, trust me. Mi-ar fi plăcut să ştiu toate astea înainte de a merge la Londra. Chiar nu e un oraş ieftin şi e păcat să nu profiţi de lucrurile gratuite.

9. Museum of London, 10.National Maritime Museum, 11.National Portrait Gallery, 12. Natural History Museum, 13. Science Museum, 14.Serpentine Gallery, 15. Photographers’ Gallery, 16.Tate Britain si 17.Tate Modern, 18. Temple Church, 19.Victoria & Albert Museum, 20.Wallace Collection, 21. Whitechapel Art Gallery, 22. St Paul's Church, biserica nu catedrala, acolo e cu bilet, 15 lire.

23. Dacă mergeţi la Londra până la începutul lui martie treceţi şi pe la Barbican. Aveţi ocazia să intraţi în Rain Room, o cameră în care plouă dar nu te udă. Ceea ce nu e puţin lucru la Londra. Intrarea liberă.

Pe traseu mai găsiţi o mulţime de clădiri, noi şi vechi, care vă vor atrage cu siguranţă atenţia, şi care pot fi admirate tot gratuit. De fapt multitudinea aceea de clădiri, amestecul acela de istorie şi modernitate, de taxiuri negre şi autobuze cu etaj, de cabine telefonice roşii, conturează farmecul unui oraş aparte.

Un oraş agitat, care trăieşte intens. Un oraş plin de monumente istorice dar şi de clădiri de birouri construite parcă de arhitecţi din viitor. Un amestec de oameni şi  de voci, oraşul e mai mereu în top 10 cele mai vizitate locuri din lume şi e al doilea din Europa la numărul de imigranţi.

Ce mâncăm? Ce vrem. În poate cel mai cosmopolit oraş din lume e clar că există un "bufet suedez" variat. Şi nu e chiar foarte scump. Noi când le-am zis amicilor francezi că plecăm la Londra ne-au spus că e extrem de scump.

Chinatown are restaurante bufet cu all you can eat la £7 sau £6.95 sau £8. In Soho sau Leicester Square sunt restaurante unde au meniu fix cu £10, două feluri de mâncare. Lanţul de restaurante Nandos, care e prin toată Londra şi e specializat în pui, are o ofertă cu un sfert de pui şi două garnituri la aproximativ 7-8 lire. Să mă ierte francezii dar cu banii ăştia la Paris nu mănânci nici la fast food.

Transport. Noi am mers doar pe jos. Ca nebunii. Dar puteţi cumpăra bilete la metrou sau autobuz. Există varianta London Travel Card, de la 7 la 53 de lire în funcţie de zonă şi perioadă. Sunt şi promoţii pentru grupuri sau dacă achiziţionezi biletele de la anumite birouri, sau online, e un fel 2 în 1, adică intră doi la preţ de unul în diverse obiective principale din Londra (catedrala, turnul, gradina zoologică). Info aici. Mai e şi un Travel Pass, care mie mi se pare cam scump, dar ei zic că adunate, transport şi diverse obiective importante, faci reduceri considerabile. Info şi preţuri aici.

Vacanţă plăcută!

PS: acest articol a apărut iniţial pe blogul personal al Mihaelei. FOTO: arhiva personală