Târgul Internaţional de Turism de la Berlin 2013. Partea I: Cum şi-a făcut imagine România în 2012

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Mâine începe cel mai mare târg de turism din Europa, ITB 2013 - Internationale Tourismusborse. A devenit o tradiţie, că în ultimii patru ani să am ocazia de a participa la acest târg, în cadrul standului României, cu un birou al agenţiei mele de turism.

Abia aştept să văd şi anul acesta cum se va prezenta România, dar şi care sunt trendurile şi aşteptările pentru 2013.

Cu siguranţă că voi scrie cate ceva despre asta dupa încheierea târgului, însă până atunci vreau să vă amintesc cum a fost anul trecut.

Articol scris în martie 2012, prima mea postare de acest gen pe pagina personală de Facebook:

Având în vedere că tot mai multă lume mă întreabă cum a fost la târgul ITB din Berlin (pentru cei care nu ştiu, cel mai mare târg de turism din Europa, la care a participat şi România), voi scrie câteva rânduri şi impresii. Personal, am ajuns doar vineri la târgul care începuse miercuri, cu 3 zile în care doar specialiştii aveau acces şi 2 zile pentru public. România a avut un stand mare, in jur de 40 de firme, majoritatea agenţii de turism, consilii locale sau organizaţii de turism. Lista completă o puteţi găsi pe site-ul official.

Standul: am pornit cu un dezavantaj clar, datorită poziţionării în hala 11, nivelul 1, unde, din păcate, aveam, ca şi vecini de hală, doar hoteluri, sisteme de rezervare on-line şi alţi expozanţi, care nu prea interesau publicul. Aşadar în afara celor care chiar erau interesaţi de România (nu foarte mulţi), nu a prea venit nimeni la standul nostru.

"Arhitectura şi designul" standului au lăsat şi ele de dorit. Dacă la alegerea culorii negre ca fundal de contrast pentru verdele logoului se pot găsi scuze - s-a încercat obţinerea unui aspect elegant şi s-a reuşit găsirea unuia de înmormântare, la forma standului chiar nu găsesc.

Am avut un stand oval-pătrat, amplasat în mijlocul halei. În dreapta lui ne învecinam cu slovacii. Cei care aveau desk-ul aici (adică agenţiile româneşti) erau norocoşi, slovacii având o promovare exemplară, cu formaţii de muzică tradiţională, clasică, o formaţie fantastică dotată cu instrumente tradiţionale (ţambal, vioară, fluier şi acordeon), care cântau piese moderne, inclusiv Prodigy, Michael Jackson, Guns'n Roses etc.

Pe acolo trecea lumea. Pe cealaltă parte, în faţa standului nostru şi al vecinilor, era peretele.

Cu nişte poze frumoase din România, dar atât... Se mai animă puţin partea aceasta când colegii de la Primăria Cluj mai serveau trecătorii cu câte o pălincă sau cei de la cetăţile medievale din Ţara Bârsei, mai făceau câte o demonstraţie de dueluri cu săbiile.

Ceea ce trebuia să atragă la noi, la stand, şi fuseseră anunţaţi cu surle şi trâmbiţe în mailurile de informare dinaintea târgului drept "meşteşugari şi meşteri populari" erau trei domnişoare care machiau şi/sau făceau portrete. Asta da meşteşug tradiţional!

Greu de crezut, dar problema cea mare a fost alta: masa lor de lucru era undeva în interiorul standului, printre mesele unde mai invitai un partener la un vin/ţuică/apă/cafea, deci nu le vedea nimeni (eu am aflat de ele sâmbăta). Au avut şi ele câte un pic de lucru cu simpaticele domnişoare care stăteau la standurile noastre... 

Momentul artistic mult anunţat, l-a reprezentat un domn, care ni s-a reprezentat drept "eu sunt urmaşul lui Zamfir". Din nai zicea frumos, păcat că nu cânta tot timpul şi mai deschidea şi gura...

Mi s-a părut de o nesimţire crasă când în prima zi cu public, în loc să cânte cât mai mult pentru a atrage lumea, el a dat prima reprezentaţie la 5, adică cu o oră înainte de a se închide... Pe urmă, veşnica problemă: nu e musai să dai boxele la maxim pentru a cânta, că eu în timpul în care tu cânţi, trebuie să discut cu partenerul, nu să urlu şi să gesticulez ca o maimuţă... 

A fost şi o seară românească la care a participat şi noul ministru al turismului. Eu nu ajunsesem încă la Berlin, doar colega mea a participat, deci nu mă voi pronunţa. M-am bucurat când am aflat înainte de târg că, în sfârşit, vom fi asezaţi pe regiuni (Transilvania, Delta, Marea Neagră). Rezultatul a fost uşor aiurea, majoritatea fiind la Transilvania, deşi erau din alte zone, dar e un început.

În ceea ce priveşte materialele, mă bucur să spun că, în sfârşit am avut materiale mai noi, cu hărţi (mă rog, harta veche retipărită într-o altă înfăţişare, dar bine-i ş-aşa) şi graţie colegilor de la primărie (despre care voi scrie în următoarele rânduri) şi materiale cu Clujul! Totuşi, Maramureş şi Bucovina, ioc!

La Maramureş, m-aş mira să vină cineva… Pentru ce? De 3 ani de când merg la târguri nu i-am văzut niciodată... Bucovina, în schimb, a avut un start fulminant acu 2 ani, cu o seară folclorică de excepţie la Viena, anul trecut cu taraf şi seară românească la Berlin şi anul ăsta, pauză. Păcat că nu înţelegem (sunt şi excepţii: Sibiul, în special, şi se pare că şi Clujul, ceea ce mă bucură nespus) că fără continuitate nu vei obţine nimic în turism.

Hai să trec şi la lucrurile pozitive. Încep cu ce mă doare mai tare: Clujul.

După ce anul trecut a fost prima participare, anul acesta doi colegi de la primărie au venit. Materiale în mai multe limbi, inclusiv germana, foarte bune. Hărţi, pliante cu informaţii culturale, cu hoteluri, cu evenimente. Personal vorbitor de limba engleză şi germană. Uite că se poate!

Totuşi nu am remarcat nou înfiinţata asociaţie de promovare a Clujului, recent înfiinţată. Păi nu asta ar trebui să fie scopul, să reprezinte interesele membrilor, ale turismului clujean? Să stabilească întâlniri cu tur-operatori, cu presa, cu oraşele partenere. Sper să fie doar o greşeală datorată faptului că sus-numita asociaţie este încă nouă şi nu a apucat să se organizeze. În orice caz, felicitări primăriei pentru prezenţă şi reprezentare, deşi nu mai e treaba lor directă!

Participanţi: contrar unei tendinţe naţionale de a aştepta să facă statul, expozanţii de anul acesta m-au impresionat plăcut cu oferta lor. Aş remarca standul "pălincarilor de la Satu Mare" sub brandul "Bran" şi a celor de la "Cetăţile Braşovene", care prin standul lor, servirea pălincii şi jocurile de cavaleri, au adus mai mulţi vizitatori decât...

Aş mai remarca prezenţa unei agenţii de turism, Shukar Travel din Bucurelti (fac reclamă concurenţei) care m-a impresionat foarte plăcut cu programele lor. În primul rând, cu un tur al ţiganilor din zona Tg. Jiu, în care propun vizitarea mai multor palate ţigăneşti, meşteşugari şi chiar diferite evenimente.

Au prins taurul de coarne într-un subiect tabu, care, dacă sunt serioşi şi se ţin de treabă, vor reuşi cu siguranţă! Mai au tururi ale comunismului în Bucureşti cu o Dacia 1300 din '74 şi un tur interesant "România 2000 de ani", care începe la o stână în Retezat şi se termină după 8 zile în cluburi exclusiviste şi la designeri în Bucureşti. Multă baftă!

Alt proiect (şi cu asta închei, că deja încep să îmi scriu memoriile aici) interesant, cel de la Buzău. Un neamţ (se putea altfel?) căsătorit cu o româncă (mda...) au început un proiect de turism durabil în zonă. Fac tururi culturale, de biciclete, vânătoare de trufe + degustare de vin, mese câmpeneşti etc. Este un proiect foarte interesant, într-o zonă total necunoscută turismului... Doamne ajută şi multă baftă! Eu cu primul grup merg în iunie acolo.

Concluzie:  Clişeul cu „România e o ţară cu potenţial păcat ca nu e valorificat“... oricum, personal, cred că e mai ok decât în alţi ani: am avut materiale, s-a încercat organizarea pe zone istorice, cafeaua şi vinul de la stand au fost apreciate de toată lumea, iar Primăria Cluj a avut o prezenţă onorabilă!

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite