Alba Iulia

articolul anterior articolul urmator

Autostrada Sebeş - Turda, construită fără autorizaţie: pe 66 din cei 70 de kilometri nu au fost eliberate documentele legale

5
29 Aug 2015 20:27:25
Autor: Dorin Ţimonea
Pe loturile 3 şi 4 lucrările sunt mult mai avansate
Pe loturile 3 şi 4 lucrările sunt mult mai avansate

Pentru mai bine de 66 de km din cei 70 ai autostrăzii A10, Sebeş - Turda, nu au fost emise până în prezent autorizaţiile de construire. Deşi Compania de Autostrăzi recunoaşte că autorizaţiile de construire sunt obligatorii pentru a se putea lucra, constructorii şi-au primit o parte din bani pe lucrarile deja executate.

Pentru circa 19 km Ministerul Transporturilor nu a emis autorizaţiile de construire, deşi documentaţiile au fost depuse de către constructor, se arată într-un răspuns al CNADNR la solicitarea Asociaţiei Pro Infrastructura (API). Pentru ceilalţi 47 de km constructorii nu au depus documentaţia tehnică la Minister pentru că nu a fost avizat Proiectul Tehnic de către Comisia Tehnico-Economica a CNADNR şi pentru că autoritaţile de la mediu nu au revizuit încă acordurile.
 
CNADNR recunoaşte că fară autorizaţiile de consţruire „antreprenorii nu pot executa lucrări de constructie (…), fapt ce le-a fost comunicat în repetate rânduri de către CNADNR”. Cu toate acestea, constructorii lucrează în prezent pe toate cele patru loturi ale autostrăzii, iar pe unele loturi stadiul fizic a depăşit deja o treime. Mai mult, şi stadiul financiar este unul înaintat pe două din cele patru loturi, adică autorităţile au plătit din lucrările executate dincolo de cei 15% avans.
 
Primele două loturi ale autostrazii au fost contractate în noiembrie 2014 şi au termen de finalizare în octombrie2016. Loturile 3 şi 4 au fost contractate în aprilie 2014 şi au termen de finalizare martie 2016. Practic, având în vedere că până la momentul august 2015 autorităţile nu au emis încă autorizaţiile de construire, dacă firmele constructoare nu s-ar fi apucat de treabă şi nu ar fi executat deja lucrări, autostrada cu cele patru loturi ale sale nu ar fi avut nici o şansă să fie gata la termen.
 
În urma cu o luna, pe 27 iulie, în monitorizarea realizata de HotNews.ro pe toate şantierele de autostrada din ţară, CNADNR transmitea care erau stadiile fizice şi financiare pe fiecare lot: Lot 1: 7,89% Stadiu financiar: 15% (Avans), Lot 2: 6,62%; Stadiu financiar: 15% (Avans), Lot 3: 24,5% Stadiu financiar: 17,82%, Lot 4: 35,98% Stadiu financiar: 20,89%
 
CNADNR a precizat pentru hotnews.ro că banii plătiţi nu sunt pentru lucrările executate fară autorizaţie de construire Astfel, plăţile efectuate de CNADNR SA sunt reprezentate de vansurile acordate în conformitate cu prevederile Contractelor încheiate şi a prevederilor legale, respectiv 15 % din Valoarea de Contract Acceptata, în cazul Loturilor 1, 2, 3 şi 4 ale Autostrăzii Şebes – Turda. Pentru Lotul 3 şi Lotul 4 ale Autostrazii Sebes – Turda, pe lângă avansurile acordate, se adaugă valoarea plăţilor efectuate pentru partea de proiectare şi lucrări pregătitoare (asanarea terenurilor de munitii, arheologie, etc.), pentru care nu este necesara Autorizaţie de Construire, respectiv 2,72% pentru Lotul 3 si 5,89 % pentru Lotul 4.
 

Pe aceeaşi temă:

 

Încă un pas pentru începerea lucrărilor pe lotul 1 al Autostrăzii Sebeş - Turda. A fost atribuit contractul de supervizare

 

Exproprieri pe lotul 4 al autostrăzii Sebeş - Turda. Statul plăteşte aproape 800.000 de lei pentru 772 imobile din Alba şi Cluj

 

Lucrările la autostrada Sebeş - Turda pot fi reluate pe trei loturi. APM Alba a emis autorizaţia integrată de mediu

 

Scandal pe autostrada Sebeş - Turda: constructorii au blocat complet accesul spre un cimitir şi spre terenurile oamenilor, lângă Aiud

 

VIDEO Filmare aeriană cu autostrada Sebeş - Turda. Lucrările pe loturile 3 şi 4 sunt în grafic

 

VIDEO Start timid în executarea lucrărilor pe autostrada Sebeş - Turda

 

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

5 Comentarii

Sorin Barbul
29.08.2015, 23:48:57

Important e că lucrările înaintează bine. Apoi au timp și să intre în legalitate.

+1 (1 vot)
M Costi
30.08.2015, 08:00:40

E rau ca se lucreaza ? Pai...sa oprim toate lucrarile , pana s-ar termina de ...scarpinat si birocratii , plus ca se retrag banii alocati !

+2 (2 voturi)
emil sava
30.08.2015, 09:26:11

daca se lucreaza e foarte bine.problema a ca ritmul santierelor e jalnic.a se vedea noul tunel elvetian ....

costea petre
30.08.2015, 11:09:15

Numai asa, stergand pe jos cu legea, au reusit guvernantii nostrii sa construiasca imensa retea de autostrazi a Romaniei.

Ionete
1.09.2015, 13:33:57

Uite asa intram in cartea recordurilor. Pai de ce exista aceasta CNADNR? Doar sa sifoneze bani pentru cei aflati la putere? Cum s-au organizat licitatiile si adjudecat, daca nu existau toate conditiile de incepere a lucrarilor (exproprieri, avize de mediu, autorizatii de construire, etc.)? E trist ca la noi pana si aceste esentiale lucrari de infrastructura se fac doar cu forcepsul.