Ce este un autovehicul hibrid şi cum funcţionează. Noile tehnologii utilizate de marii producători de maşini

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Un vehicul hibrid este unul care are cel puţin două sisteme de propulsie, spre deosebire de vehiculele convenţionale (cu motor cu ardere internă), cele electrice sau cele cu pile de combustie, care au câte un singur astfel de sistem.

Adesea, în special pentru autoturisme, termenul se foloseşte în sensul de vehicul electric hibrid adică pentru vehiculele echipate cu motoare cu ardere internă şi cu motoare electrice. Însă sunt posibile şi alte combinaţii: hidraulic hibrid, cu motor cu ardere internă şi pompă/motor hidraulic, sau propulsat muscular şi electric, de exemplu bicicletele electrice.

Vehiculele hibride pot fi ”în paralel”, respectiv să aibă ambele sisteme de propulsie (motorul cu ardere internă şi cel electric pot acţiona roţile) sau ”în serie” - unul dintre sisteme produce o formă de energie utilizată de celălat, care acţionează roţile (motorul cu ardere internă antrenează generatorul electric, care alimentează motorul electric de tracţiun).

Un alt tip sunt vehiculele ”serie–paralel”, care permit comutarea între situaţia serie şi cea paralel, după nevoi. De asmenea, după modul de încărcare al acumulatorilor se clasifică în: obişnuite - la care acumulatorii se pot încărca exclusiv de către sistemele proprii, utilizând surselele de energie de la bord (combustibilii) şi reîncărcabile (plug-in hybrid) - la care acumulatorii se pot încărca atât de către sistemele proprii, cât şi de la reţeaua electrică prin cuplarea lor la o priză.

Cele mai des întâlnite sunt vehiculele electrice hibrid, acţionate de două sisteme de propulsie, unul convenţional, format dintr-un motor cu ardere internă (MAI) şi unul electric, format din unul sau mai multe motoare electrice. Prezenţa sistemului de propulsie electric are scopul de a mări economicitatea sau performanţele vehiculului. În funcţie de performanţele în regim de vehicule pur electrice există mai multe tipuri de vehicule electrice hibride. Cele mai comune sunt autoturismele hibride, dar există şi furgonete sau autobuze electrice hibride.

Vehiculele electrice hibride moderne folosesc tehnologii noi, ca frânarea regenerativă, care, în loc să disipeze energia cinetică a vehiculului în mediul ambiant sub formă de căldură - cum fac sistemele de frânare convenţionale - o recupereză sub formă de energie electrică, care este stocată în acumulatori. Unele vehicule electrice hibride îşi folosesc motorul cu ardere internă pentru antrenarea unui generator electric, curentul produs fiind stocat în acumulatori sau alimentând diect motoarele electrice de propulsie. De asemenea, unele vehicule electrice hibride reduc emisiile la ”relanti”, oprind motorul cu ardere internă în loc să-l lase să meargă în gol şi repornindu-l la plecare, metodă cunoscută ca sistem start-stop. Un vehicul electric hibrid are emisii mai mici ale motorului cu ardere internă deoarece acel motor poate fi dimensionat mai mic şi poate funcţiona într-un regim optim, unde randamentul motorului este maxim, respectiv consumul specific de combustibil este minim, ceea ce conduce la un consum de combustibil mai redus.

La vehiculele electrice hibride de tip paralel motorul cu ardere internă şi cel electric sunt conectate ambele la transmisie şi pot antrena roţile simultan, de obicei printr-o transmisie obişnuită. Exemple de vehicule electrice hibride sunt Honda Insight, Honda Civic Hybrid, Honda Accord Hybrid şi Chevrolet Malibu hibrid. În ceea ce priveşte vehiculele electrice hibride de tip serialpropulsia este asigurată doar de motoarele electrice, motorul cu ardere internă (dimensionat mai mic) antrenează doar generatorul electric care alimentează motoarele electrice şi încarcă acumulatorii. Acumulatorii instalaţi pe ele au o capacitate mai mare decât la cele paralele, ridicînd preţul de cost. Însă motorul cu ardere internă poate lucra exclusiv în regim opltim, ceea ce reduce la maximum consumul de combustibil la ciculaţia în oraş.

Vehiculele electrice hibride de tip serial–paralel combină avantajele arhitecturilor paralelă şi serială, însă sunt mai complicate, ceea ce le face să aibă un preţ mai ridicat. Ele sunt mai eficente la orice regim, deoarece arhitectura serială este mai eficientă la viteze mici, iar cea paralelă la viteze mari. Exemple de vehicule cu arhitecturi serial–paralele sunt cele produse de Ford, General Motors, Nissan, şi Toyota. În România se găsesc vehicule electrice-hibrid de la Toyota cu preţuri de la 15.000 de euro.


Te-ar putea interesa şi:

Ce este atacul de panică. Cum se declanşează, simptomele şi tratamentul recomandat în tulburările de anxietate

Arbitrajul dintre Gabriel Resources şi statul român, suspendat la Washington după demisia preşedintelui tribunalului

FOTO Frumoasa din România care a făcut senzaţie la Carnavalul de la Veneţia. Cum arată rochia pe care a creat-o şi a îmbrăcat-o, lăudată de presa mondială

Alba Iulia



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite