Ce semnifică informaţiile trecute pe anvelope. Sfaturi importante pentru şoferi

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Fiecare anvelopă conţine mai multe informaţii importante pentru şoferi
Fiecare anvelopă conţine mai multe informaţii importante pentru şoferi

Anvelopele unei maşini conţin multe informaţii care trebuie cunoscute de orice şofer datorită importanţei pe care o au în siguranţa unei călătorii. Datele sunt trecute pe flancul anvelopei şi sunt reprezentate de mai multe grupuri de cifre, litere şi, uneori, simboluri.

Pentru exemplificarea celor mai importante informaţii de pe flancul unei anvelope analizăm datele următoare: 195/65/ R15 91 H.

Cifra 195 reprezintă lăţimea secţiunii anvelopei în mm. În acest exemplu, 195 de milimetri. Urmează, raportul dintre înălţimea secţiunii şi lăţimea secţiunii în procent. În acest caz este vorba despre cifra 65. Înălţimea flancului anvelopei va fi 65% din 195 mm, deci 126.75 mm. 

Litera R exemplifică construcţia anvelopei (R= Radiala). Majoritatea covârşitoare a anvelopelor moderne de autoturisme sunt de construcţie radial-, adică pliurile carcasei sunt dispuse perpendicular pe direcţia de rotaţie şi paralel cu razele cercului anvelopei. Unele pneuri de uz industrial, unele anvelope pentru camioane şi vehicule tot-teren au o construcţie cu pliuri încrucişate pentru o rezistentă crescută la sarcină, şocuri şi înţepături. Pneurile de uz normal au renunţat la această construcţie în favoarea celei radiale datorită sporului semnificativ de performanţă la rularea cu viteze ridicate. 

  

Cifra 15 este diametrul jantei în inch. Diametrul cercului interior al anvelopei, în acest caz 15 inch (numiţi şi ţoli). Un inch (ţol) = 2.54 cm. Urmează capacitatea maximă de încărcare (indice de sarcină), care desemnează greutatea maximă pe care o poate suportă o anvelopă, în acest caz 91 = maxim 615 kg/anvelopă. Producătorii auto calculează greutatea autovehiculului + încărcătură maximă admisă şi impun indicii de sarcină pentru anvelopele folosite. Respectarea acestui indice este deci importantă pentru reducerea riscului de explozie la rularea cu maşină încărcată. 

Cifra H reprezintă indicele de viteză. Acesta arată viteză maximă la care este proiectată să ruleze în siguranţă o anvelopă. Este stabilit de către producătorii auto peste viteză maximă constructivă a maşinii. În acest caz, H desemnează viteză maximă 210 km/h. Indicii de viteza merg de la A (cea mai scazuta) la Y (cea mai ridicata) cu o singura exceptie: H este situat intre U si V. La fel ca pentru indicele de sarcina, fiecare litera corespunde unui echivalent in km/h. (Q: 160 km/h, R: 170 km/h, S: 180 km/h, T: 190 km/h, H: 210 km/h, V: 240 km/h, ZR: > 240 km/h, W: 270 km/h, Y: 300 km/h).

  

Cuvântul TUBELESS, presupune o anvelopă fără cameră de aer. Anvelopele moderne de uz normal nu mai folosesc camere de aer pentru etanşeizare ci un strat de cauciuc sintetic la interior care ia locul acesteia. Tot pe flancul anvelopei se mai află literele care arată că este vorba despre o anvelopă destinată în special utilizării pe perioada iernii: M&S (Mud & Snow-Noroi & Zăpada). Simbolul "fulg de zăpada", desemnează o anvelopă testată şi calificată pentru ”Utilizare în condiţii servere de iarnă cu zăpada abundenţă”. Mai departe se poate identifica cu uşurinţă sata de fabricaţie, reprezentată de cifre care arată săptămâna şi anul. Ultimele 4 cifre din numărul DOT. Excepţie fac anvelopele fabricate înainte de 1999-2000, care au data de fabricaţie marcată cu 3 cifre.  

TRACTION, urmat de una din valorile: AA, A, B, C, denotă capacitatea de frânare a anvelopei pe două suprafeţe: asfalt ud şi beton ud. Acest indicator nu se referă la aderenţă pneului la accelerare sau în viraje. Un cauciuc cu marcaj TRACTION AA este creditat de producător cu abilităţi de frânare la ud foarte bune. Acesta va avea de obicei în compoziţie cauciuc şi compuşi cu aderenţă ridicată.

TREAD WEAR, urmat de un număr de obicei de la 100 în sus se referă la rezistentă la uzură a anvelopei. Cu cât este mai mare acest număr, cu atât anvelopă va rezistă mai bine în timp la uzură normală. Testele efectuate de producători se desfăşoară în condiţii ideale iar ”notele”, numerele (de exemplu: 240, 260 sau 300), sunt acordate pornind de la anvelopă considerată de referinţă de către producătorul respectiv, anvelopă care poate să difere de la un producător la altul. Din aceste motive acest indicator are doar titlu informativ iar comparaţia bazată pe el se face doar între anvelope produse de acelaşi grup industrial. 

TEMPERATURE, urmat de o literă, A, B sau C se referă la capacitatea anvelopei de a disipa căldură şi de a rulă la viteze ridicate şi temperaturi înalte. Pentru acordarea ratingului de temperatură se efectuează două teste standardizate, unul la 160 km/h şi altul la 187 km/h. Simbolul A înseamnă că anvelopa a trecut ambele ţeste, B denotă că pneul a trecut doar testul la 160 km/h iar C înseamnă că anvelopa nu a trecut niciunul din testele respective. 

Citiţi şi:

Primul muzeu dedicat Principatului Transilvaniei, înfiinţat în Palatul care i-a găzduit pe „craii“ Ardealului

De la Apulum la Bălgrad şi Karlsburg. Toate denumirile pe care le-a avut Alba Iulia de-a lungul istoriei

„Crimă împotriva şoferilor”. Critici dure la adresa CNAIR pentru amânarea deschiderii circulaţiei pe autostrada A10

Afacerist controversat din Alba Iulia, condamnat la închisoare cu suspendare pentru fapte de corupţie

Obiectele obligatoriu de păstrat în portbagajul maşinii. Amenda pe care o pot primi şoferii dacă încalcă legea

  

  

Alba Iulia



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite