Creşterea explozivă a preţului materialelor de construcţie blochează proiectul „Transalpinei de Apuseni” FOTO

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Stadiul de execuţie a lucrării este de 30%. Foto: Facebook/ Marius Haţegan
Stadiul de execuţie a lucrării este de 30%. Foto: Facebook/ Marius Haţegan

Lucrările la cel mai mare proiect de modernizare a unui drum judeţean din România au fost blocate ca urmare a creşterii masive a preţurilor la materialele de construcţie

Transalpina de Apuseni (DJ 107I) are aproape 80 de kilometri şi este modernizat printr-un proiect al Consiliului Judeţean Alba, în valoare de circa 40 de milioane de euro, finanţat din fonduri europene. Lucrările erau avansate faţa de programarea iniţială, în condiţiile în care constructorul a realizat mare parte din terasamente şi a turnat asfalt pe 12 kilometri.

În prezent, se circulă relativ bine pe întreaga lungime a şoselei, chiar dacă nu există asfalt.  Creşterea explozivă a preţurilor la materialele de construcţie a determinat antreprenorul, Asocierea Societeatea de Construcţii Napoca – Operes SRL (Italia) – Cosedil SPA (Italia), să oprească lucrările. 

Vicepreşedintele Consiliului Judeţean Alba, Marius Haţegan, a declarat că materia primă s-a scumpit cu valori cuprinse între 30 şi 80%, ceea ce pune constructorul în imposibilitatea de a continua cu anumite lucrări, cum ar fi asfaltarea.

”Au încetinit ritmul pe acele lucrări care folosesc preponderent materiale al căror preţ a crescut foarte mult. Noi avem bani, dar legislaţia nu ne permite să facem actualizarea costurilor. Facem şi acum o actualizare de 16%, dar nu este suficient. Aşteptăm o ordonanţă a Guvernului care să regleze aceste lucruri”, a declarat Haţegan, citat de alba24.ro.

transalpina apuseni

Potrivit acestuia, constructorul mai lucrează la terasamente, care sunt finalizate în procent de 80% şi care nu implică achiziţia de materiale de construcţie scumpe. Stadiul fizic al lucrărilor pe ambele loturi ale proiectului este de aproximativ 30%, iar termenul de finalizare este anul 2023. Despre emiterea ordonanţei de urgenţă care să permită actualizarea facturilor se discută de mai bine de o lună şi jumătate, dar deocamdată nu a intrat în discuţia Guvernului.

transalpina apuseni

Acesta nu este singurul proiect al administraţiei judeţene din Alba blocat de creşterea preţurilor la materialele de construcţie. Reprezentanţii instituţiei aşteaptă actul normativ pentru a debloca alte lucrări de modernizare drumuri judeţene şi reparaţii de poduri.

Cel mai spectaculos drum din Alba

Primul lot al Transalpinei de Apuseni, între Aiudul de Sus şi Ponor, este modernizat cu circa 74 de milioane de lei, în timp ce pentru lotul al doilea, între Ponor şi Bucium - DN75, s-a va cheltui suma de aproximativ 60 de milioane de lei. ”Transalpina de Apuseni” face legătura între DN74 şi DN1 prin Munţii Metaliferi şi Munţii Trascău, la altitudini de peste 1000 de metri, pe o lungime de 78,43 de kilometri.

transalpina apuseni

Proiectul mai prevede amenajarea a 6,7 kilometri de piste de biciclete, 21 de staţii de autobuz, 12.610 metri pătraţi de trotuare, 14 poduri noi şi aproximativ 200 de podeţe. De asemenea, lucrarea presupune peste 23 de kilometri de fundaţii adâncite, ziduri de sprijin şi peste 73 de kilometri de şanţuri de beton.

transalpina apuseni

Autorităţile au anunţat demararea a încă două proiecte care ar urma să completeze modernizarea Transalpinei de Apuseni. Este vorba despre drumul Sălciua - Ponor, care va face legătura şoselei montane cu DN75, pe Valea Arieşului şi drumul Râmeţ - Valea Mănăstirii, ce va asigura legătura între zona turistică din apropierea Mănăstirii Râmeţ cu centrul comunei.

Vă recomandăm să mai citiţi:

Controverse la Alba Iulia. Marş otoman naţionalist la reconstituirea intrării lui Mihai Viteazul în Cetate VIDEO

Savantul român Sergiu Paşca, o nouă distincţie importantă în SUA din partea Societăţii Filozofice Americane

Alba Iulia



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite