Alba Iulia

articolul anterior articolul urmator

Cum se conduce corect o maşină cu cutie de viteză automată. Câteva sfaturi utile pentru şoferi

55
21 Nov 2019 04:13:50
Autor: Dorin Ţimonea

În România majoritatea maşinilor sunt dotate cu transmisii manuale, dar tot mai mulţi clienţi încep să-şi manifeste interesul pentru cele automate.

Transmisiile automate hidraulice au foarte puţine piese comune cu cele manuale. Clasicul ambreiaj este înlocuit de un convertor de cuplu, adică un mecanism hidraulic ce leagă motorul de cutia de viteze propriu zisă. În locul roţilor dinţate sunt mai multe seturi de mecanisme planetare (seturi de roţi dinţate) ce sunt controlate hidraulic, rezultând rapoartele de transmisie. În ultimii ani transmisiile automate au făcut un salt uriaş, convingând din ce in ce mai mulţi cumpărători să renunţe la clasicele manuale. 
 
Specialiştii în domeniu au câteva recomandări cu privire la condusul în siguranţă a unei maşini dotate cu cutie de viteză automată. 
 
În primul rând, nu se scoate maşina din viteză la coborârea unei pante. Când se conduce maşina în pantă poate vei fi tentat să se scoată maneta la punctul mort, dar acest lucru nu este tocmai recomandat. Deşi această practică reduce consumul de carburant, pierderea controlului asupra maşinii poate fi extrem de periculos. În unele ţări este chiar interzisă această manevră.
 
În al doilea rând, schimbarea sensului de mers se va face după ce s-a oprit maşina. Pentru acest lucru foloseşte frâna, transmisia nesuportând şocuri atât de mari. La plecarea de pe loc, mulţi şoferi mai întâi turează motorul, apoi trag maneta direct în modul Drive. Acest lucru nu este tocmai corect. Când se porneşte motorul, maşina trebuie să se afle în modul Park. Pe lângă asta mai trebuie apăsată frâna, apoi se porneşte motorul. Maşinile cu transmisie automată nu vor porni decât dacă maşina este pe modul Park. Ulterior se ia piciorul de pe frână încet, iar maşina va începe să se mişte. 
 
De asemenea, o altă recomandare este de a nu se trece maneta la punctul mort atunci când se aşteaptă la semafor. Deşi aşa se poate economisi conbustibil nu este recomandat ca atunci când se aşteaptă  la semafor să se scoată maneta la punctul mort. Acest lucru, repetat de multe ori, poate afecta transmisia. Dacă se doreşte economisirea de combustibil, cel mai bine ar fi să se oprească motorul cu totul. 
 
Tot pentru siguranţa condusului nu trebuie să se scoată maneta în modul Park până când maşina nu s-a oprit din mişcare. Dacă din varii motive se face acest lucru, maşina va ajunge la service mai devreme decât în mod normal. Maşina se pune pe modul Park când a fost parcată şi se intenţionează oprirea motorului.
 

Citiţi şi:

 

Statistică îngrijorătoare privind cazurile noi de cancer apărute într-un oraş din România. Primarul cere o lege pentru monitorizarea calităţii aerului

 

FOTO VIDEO Condamnaţi să trăiască la 2 metri de autostradă. Indiferenţa statului şi disperarea unei familii din Alba Iulia

 

Vânătorul transformat în braconier. Condamnat la închisoare cu suspendare pentru uciderea ilegală a unui cerb

 

Adauga Comentariu

Pentru a comenta, alege una din optiunile de mai jos

Varianta 1

Autentificare cu contul adevarul.ro
Creeare cont

Varianta 2

Autentificare cu contul de Facebook
Logare cu pseudonim

55 Comentarii

Utilizator Adevărul
21.11.2019, 09:57:34

Comentariu considerat abuziv.

geek-a-contra
21.11.2019, 10:20:20

n-am auzit NICIODATA ca cineva sa "scoata din viteza" in panta sau sa opreasca motorul la semafor (exceptind masinile cu functie stop & go...) la o masina cu transmisie automata.... pai tocmai asta este hazul transmisiei automate: pornesti motorul si pui pe D(rive) la plecare, folosesti pedalele de acceleratie / frina, si pui inapoi pe P(arking) si opresti motorul la destinatie

+8 (8 voturi)
The Fog
21.11.2019, 11:14:59

Aveti dreptate, dar asta este, unii au ajuns in "automatice" direct din Dacia 1300, cu reflexe cu tot. Nici mie nu mi-a fost usor sa explic unor sofer mai in varsta, care "stiau de toate" cum folosesc frana de motor la o masina cu cutie manuala (si motor cu injectie, desigur) in loc sa scot din viteza. Nici 25% n-au inteles argumentatia ca in acest mod se economiseste combustibil, nici dupa ce le-am aratat pe computerul de bord consum instantaneu zero.

+3 (3 voturi)
Ludwig
21.11.2019, 13:07:31

Deocamdata sunt scumpe cutiile automate plus ca o eventuare defectiune iti va scoate peri albi si multi bani din portofel. Sunt sensibile, trebuei schimbat uleiul etc.. Prefer sa iau alte optionale decat cutie automata ce iti adoarme vigilenta, condusul nu mai e placut. Prima senzatie e ca nu mai ai un picior, esti olog. Pe serpentine sau polei fereasca dumnezeu de vreo automata.

-7 (9 voturi)
Nobody
21.11.2019, 14:12:30

Let me guess... informatiile astea pretioase provin tot de la domn' inginer de la Galati? In general, la nicio masina, nici macar la Dacia 1300 nu se recomanda scoaterea din viteza in panta la vale, pentru ca se pierde din franarea cu motorul si se suprasolicita frana. Apoi... don' jurnalist... " se poate economisi conbustibil"... CoNbustibil? Una dintre regulile limbii romane spune ca inainte de B si P se scrie cu M, adica coMbustibil! Dar... daca aia de conduc si se pretind injineri considera ca aria cercului este "raza la patrat"... asta e nivelul!

+1 (5 voturi)

Vezi toate comentariile (55)

Modifică Setările