Cum să ne recâştigăm locul în oraşele tot mai aglomerate? Soluţiile arhitectului Jan Gehl, un guru al designului urban contemporan

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Arhitectul Jan Gehl, recunoscut la nivel mondial pentru analiza spaţiilor publice urbane şi soluţiile de îmbunătăţire a calităţii vieţii în oraşe a susţinut o conferinţă la Alba Iulia axată pe dezvoltarea urbană a oraşelor în cadrul căreia dimensiunea umană ocupă primul loc.

„La noi este altfel“ nu mai poate fi o scuză. Este cel mai important şi convingător mesaj pe care l-a transmis arhitectul danez în cadrul Conferinţei „Oraşe atractive pentru locuit în secolul XXI“. Evenimentul a avut loc marţi, la Universitatea „1 Decembrie 1918“ din Alba Iulia.

„La noi asta nu poate merge. Maşina înseamnă progres, o stradă închisă maşinilor va dăuna comerţului şi, în plus, cultura noastră e diferită. Noi nu suntem italieni. Au scos maşinile, iar anul următor eram italieni”, aşa a rememorat arhitectul schimbările radicale din Copenhaga anilor 1960. Era momentul în care s-a pus problema să fie scoase maşinile din spaţiul public. Şi asta în vremea în care se „consuma“ invazia autoturismului, în care totul se referea la planificarea traficului urban, nu la oameni care locuiau în acele oraşe. Jan Gehl spune, cu o ironie fină, că de această „ostilitate“ s-a lovit şi în alte mari oraşe ale lumii, precum New York,  Melbourne, Amman.

Arhitectul s-a folosit de două sticle cu apă, de un pahar gol şi de un marker, pe care le-a rotit după un criteriu simplist, pentru a demonstra cum se făcea arhiectură la începutul carierei sale, când era la modă modernismul. Era vremea în care experienţa urbei se trăia din maşină, iar clădirile apăreau una după cealaltă, ca şi cum ar fi fost catapultate din avion.

A reda oraşul oamenilor nu este o utopie, ci un act de bun simţ“

„Dacă construim spaţii publice mai bune, oamenii se întâlnesc mai des, socializează mai mult. Asta e valabil şi contează şi pentru Alba Iulia“, a  subliniat arhitectul. Când a fost vorba de soluţii, Jan Gehl a dat exemplu tot capitala daneză, oraş în care s-a făcut pionierat din scoaterea maşinilor din spaţiul public. „În primii 20 de ani, s-a îmbunătăţit promenada, în următorii 20 au fost extinse spaţiile de plimbare, s-a dezvoltat turismul. După anul 2000, locurile publice au devenit tot mai interesante din punct de vedere arhiterctural, dar şi ideale pentru practicarea sporturilor“, spune Jan Ghehl.

Arhitectul a atins,  inevitabil,  şi problema traficului urban tot mai aglomerat şi făcut o descrierea succintă a străzii ideale: cu 2 benzi pentru automobile, „mobilată“ cu trotuare şi piste pentru biciclişti. Din datele prezentate de Jan Ghehl rezultă că 45% dintre danezi se deplasau, anul trecut,  din punctul A în punctul B cu bicicleta. „A reda oraşul oamenilor nu este o utopie, ci un act de bun simţ“, a declarat cu convingere Jan Gehl, la Alba Iulia.

Cum se poate pune în practică acest deziderat? În primul rând este nevoie de voinţă politică şi de profesionişti care să convingă factorii de decizie că aceasta este direcţia bună. Arhitectul l-a dat ca exemplu pe primarul oraşului New York. „Primarul Bloomberg a dorit schimbarea, iar succesul instant pe care l-a avut pietonalizarea unei porţiuni din Broadway a dus la spulberarea scepticismului că acest lucru nu va funcţiona în ţara maşinii  şi la adoptarea modelului de către un număr crescând de oraşe americane“.

„Există în toată lumea nevoia de calitate urbană, există o „foame“ de a avea oraşe mai bune“, argumentează Jan Gehl. Potrivit spuselor sale, cele cele mai bune oraşe pentru locuit din lume sunt Copenhaga, Stockholm, Melbourne, Sydney. Indiferent de oraşul asupra căruia şi-a lăsat amprenta, Jan Gehl a rămas la convingerea că

„doar arhitectura care ia în calcul scara umană şi interacţiunile care se produc la nivelul ei este o arhitectură de succes”.

Jan Gehl, arhitect

Când a venit vorba de Alba Iulia, oraşul care l-a găzduit pe Jan Gehl timp de câteva zile, arhitectul a spus  că „am fost încântat să văd exemple frumoase în acest oraş. Am găsit aici o dragoste pentru oraş, iar această textură, această Cetate este minunată şi poate fi dezvoltată mai mult. Important este să existe, în primul rând, o imagine de ansamblu a situaţiei în care se află oraşul azi“.

image

Arhitectul în timpul sesiunii de autografe

Întrebat cum ar face „casă bună“ automobilele şi zona istorică din Cetatea Alba Carolina, arhitectul  a spus că „nu aş merge pe soluţia radicală-să le scoatem de tot din Cetate, ci pe «stăpânirea» lor. Trebuie să ştim câte locuri de parcare sunt, să avem un sistem care să ne spună mereu câte sunt neocupate. De asemenea, trebuie să existe restricţii de viteză“. 

Prezent la eveniment, administratorul public al municipiului Alba Iuia, Nicolaie Moldovan, a precizat că strategia de dezvoltare a municipiului, aflată în lucru de doi ani şi jumătate, va fi finalizată şi prezentată în cursul lunii martie. Documentul va include propuneri de proiecte de dezvoltare, care ar urma să fie cofinanţate din fonduri europene, dar şi prin alte programe financiare externe. „Am plecat de la premisa că Alba Iulia trebuie să fie un oraş şi mai deschis pentru cei care-l locuiesc, dar şi pentru turişti şi investitori“, a punctat Nicolaie Moldovan. 

Conferinţa „Oraşe atractive pentru locuit în secolul XXI“ a fost organizată de Primăria Alba Iulia, cu sprijinul Ordinului Arhitecţilor din România – Filiala Alba şi al Universităţii „1 Decembrie 1918” din Alba Iulia. Evenimentul este parte a proiectului „Interactive Cities“, finanţat prin programul european de cooperare interregională URBACT III 2014-2020 (www.urbact.eu), care încurajează comunicarea interactivă dintre reprezentanţii administraţiei locale şi cetăţeni pentru a-i implica în procesul de luare a deciziei publice. (Articol scris de NICU NEAG)

Citiţi şi:

Transalpina în fotografii spectaculoase de arhivă. Cum se parcurgea cu maşina cel mai înalt drum din România în 1968

Comorile Bibliotecii Batthyaneum din Alba Iulia. De la celebrul Codex Aureus la Biblia Sacra şi Institutul Astronomic

Moment de cumpănă pentru Cetatea din Alba Iulia în 1849: lângă statuia împăratului de la Viena a fluturat steagul cu deviza „victorie sau moarte”

Alba Iulia



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite