FOTO Mocăniţa a pornit din nou la drum în Apuseni. Cum arată „tunelul dragostei“ de lângă Cîmpeni

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Şuieratul Mocăniţei răsună din nou în Apuseni, între Cîmpeni şi Abrud. Asociaţia pentru Păstrarea Liniilor Ferate Înguste din România pune din nou pe şine „bătrâna” Mocăniţa, în perioada 1-3 mai, între cele două oraşe.

În minivacanţa de 1 Mai, turiştii şi localnicii din Munţii Apuseni se pot bucura de o plimbare cu Mocăniţa. Asociaţia pentru Păstrarea Liniilor Ferate Înguste din România, reprezentată de omul de afaceri Georg Hocevar, organizează excursii între cele două oraşe, pe Valea Abrudului.

Preţul unui bilet cu locomotiva cu abur este pentru adulţi 25 de lei şi copii 15 lei, dus-întors până în Câmpeni. Pentru cei care se opresc în Roşia Montană, preţul unui bilet pentru adulţi este 10 lei şi copii 5 lei, dus-întors.

Capacitatea maximă a trenului este de 54 de locuri, iar, în cazul în care nu se strâng 10 călători, cursa se anulează. Pentru informaţii puteţi suna la numerele de telefon 0754.055.632 sau 0740.053.340. Plecările sunt din Gara Abrud, iar următoarele vor fi sâmbătă la ora 16.00, în timp ce duminică vor fi organizate excursii la orele 10.00, 13.00 şi 16.00.

Linia ferată cu ecartament îngust a fost construită la începutul anilor 1900, Mocăniţa circulând între Turda şi Abrud. Viteza acesteia ajungea până la 40 de km pe oră şi avea 21 de staţii. Mocăniţa a transportat, de-a lungul vremii, atât călători, cât şi mărfuri, precum lemnul exploatat din munţi. Trenul şi-a încheiat activitatea în anul 1998, acesta fiind lăsat de izbelişte, iar linia a fost descompusă pe tronsoane de hoţii care au vândut-o la fier vechi. Singura zonă circulabilă este cea între Abrud şi Cîmpeni, care a scăpat deocamdată de la distrugere. Calea ferată îngustă din Apuseni este în prezent monument istoric. În apropiere de Cîmpeni, în zona împădurită a căii ferate este în curs de ”creare” un tunel natural din crengile copacilor (foto jos), denumit în alte locuri ”tunelul dragostei”. Un astfel de tunel natural există şi în judeţul Caraş Severin pe traseul dintre Caransebeş şi Bouţari.

mocanita apuseni

Mocăniţa s-a dat în funcţiune oficial la data de 20 iunie 1912 şi a fost scoasă din uz în anul 1998. Linia îngustă avea 27 de staţii, din care 4 gări (Turda, Baia de Arieş, Câmpeni, Abrud) şi 23 halte: Turda-Transbordare, Mihai Viteazu (Sânmihaiu de Sus), Corneşti (Plăeşti), Moldoveneşti, Buru, Lungeşti Ocolişel, Vidolm, Ocoliş, Lunca-Poşaga (Lunca Arieşului), Sălciua de Jos, Sălciua, Brăzeşti, Sartăş, Muncel, Valea Lupşii, Hădărău (Hădăreni), Lupşa, Muşca, Gîrde, Bistra, Podu Mijii şi Roşia Montană. Între Turda şi Cîmpeni erau 22 de treceri la nivel cu cale ferată, cu şi fară barieră (majoritatea fiind fără barieră). Până în anii 70, trenul era acţionat cu locomotive pe aburi. Evoluţia tehnologică a adus şi pentru moţi, trenuri moderne, echivalentul la scară mai mică a celor care circulau pe liniile normale. Acestea au fost ultimele trenuri care au circulat pe Valea Arieşului, până în anul 1998.

Imagini de colecţie. Mocăniţa de pe Valea Arieşului în urmă cu 20 de ani

Cum călătoreau turiştii pe vagoanele Mocăniţei, în drum spre Târgul de Fete de pe Muntele Găina

Alba Iulia



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite